Vad gör du för miljön?

Det bästa man kan göra för miljön är antagligen att bekämpa de s.k. miljöorganisationerna.

Vad Sverige gör för att begränsa utsläppen av koldioxid är endast intressant vad gäller graden av negativ påverkan på levnadsnivå och konkurrensförmåga. Klimatet blir som det blir oavsett. Vad Kina (100 nya kolkraftverk årligen) och Indien (tiofaldig ökning av elproduktionen under närmsta 25 åren) gör kan eventuellt vara intressant. Men inget vi kan påverka.

Själv tänker jag bli rik på att bygga flottar åt isbjörnarna vid nordpolen.
 
Ja jag har den ovanan att ta betalt för min arbetstid ja, det kanske inte gäller alla hrä. en del kanske gärna tar två semesterdagar för ett kundmöte


Hm det verkar som du sitter och sover för det mesta, inte bara på arbetstid ;-) Nattåget Stockholm-Umeå avgår kl 2212 och ankommer 0826, så det är nog få arbetsgivare som räknar den sömnen som lönearbete.

Allvarligt talat tror jag det kommer en ny inställning till vad en effektiv transport är. VD på trafikforskningsbolaget Trivector bloggar ibland om hur han använder tiden på tåget till att arbeta eller sova.

"När jag reser nattåg till Stockholm missar jag ingen tid - utan sparar, och när jag reser dagtåg, som just nu, tar det kanske 1 timme längre dörr till dörr, men jag hinner jobba med saker som gör att jag kan vara ledig när jag kommer hem."
Det måste vara lätt att göra rätt

Det resonemanget vänder upponer på begreppet "restid".
 


Aj så fel det kan bli. Vi släpper faktiskt ut dubbelt så mycket växthusgaser som t ex kineserna. Kinas befolkning släpper ut 3,9 ton växthusgaser per person, och Sverige släpper ut hela 7,5 ton per person.

List of countries by greenhouse gas emissions per capita

Visst släpper Kina sammantaget ut väldigt mycket, men lösningen på det är att stycka upp landet i små minirepubliker som alla släpper ut helt obetydliga mängder ;-)
 
Hm det verkar som du sitter och sover för det mesta, inte bara på arbetstid ;-) Nattåget Stockholm-Umeå avgår kl 2212 och ankommer 0826, så det är nog få arbetsgivare som räknar den sömnen som lönearbete.

Egentligen är det inte värt att bemöta, men jag försöker ändå.

Om jag ska åka hemifrån kvällen innan för ett kundmöte dagen efter så sa jag ha någon sorts ersättning för detta. Det är ju min fritid som jag annars skänker bort till min arbetsgivare.

Sen tycker jag nog din kommentar är ganska oförskämd och infantil, även om du satt en smiley efter den.
 
Kinas befolkning släpper ut 3,9 ton växthusgaser per person, och Sverige släpper ut hela 7,5 ton per person.

Men Sverige är kanske världsbäst på utsläpp av växthusgaser i förhållande till levnadsstandard. Tack vare att miljörörelsen hade föga inflytande när vattenkraften och kärnkraften byggdes ut här i landet.
 
Cyklar eller går till jobbet(äger varken bil eller körkort), äter vegetariskt, har inga planer på att skaffa barn och inga apparater på standby. Försöker köpa högkvalitetssaker som förhoppninsvis har högre livslängd, ekologistkt producerad mat och gärna kläder vid tillfälle. Flyger inte och åker sällan tåg, dom senaste och gärna kommande semestrarna har tillbringats i cykelsadeln.
 
Men Sverige är kanske världsbäst på utsläpp av växthusgaser i förhållande till levnadsstandard.


Schweiz ligger före, de har lägre utsläpp än vi.

Tyvärr är detta inget klimatet bryr sig om. Sverige, Kina och Schweiz släpper alla ut minst dubbelt så mycket klimatgaser, per person räknat, än vad som är hållbart.
 
Schweiz ligger före, de har lägre utsläpp än vi.

Tyvärr är detta inget klimatet bryr sig om. Sverige, Kina och Schweiz släpper alla ut minst dubbelt så mycket klimatgaser, per person räknat, än vad som är hållbart.

Jag har sagt hela tiden och säger det igen:

Det spelar noll skillnad om vi minskar utsläppen med tex 30%. Då kan vi lika gärna låta bli. Om vi halverar utsläppen kommer vi bara att dublera tiden fram tills en viss mängd släppts ut. Ska vi ha en chans måste utsläppen ner till nivåer som naturen kan hantera långsiktigt, dvs ner på ca 5-10% av dagens nivåer. Annars är det ingen mening alls. Detenda vi vinner på att minska (i stället för att avskaffa) utsläppen är tid. Inte resultat.
 
Det enda vi vinner på att minska (i stället för att avskaffa) utsläppen är tid. Inte resultat.

För det första är tid ett väldigt bra resultat i sig.

För det andra så innebär varje tidsvinst att vi får större möjlighet att lyckas i långa loppet.

Du framställer det som att "om vi inte kan rädda jorden på 20 år så är det ingen mening att göra det på 60 år".
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.