Vad blev fel?

Har inte åkt skidor på 10 år, men åkte väldigt mycket på 70- och 80-talet, för ett par veckor sedan åkte jag en dag på mina 20 år gamla skidor, aldrig slipade eller vallade, funkade förvånansvärt bra! Men bestämde mig ändå för att hyra skidor nästa gång.
I söndags var jag iväg till Ski Sunne, ganska litet ställe, men nära, gick in i skidshopen för att hyra, de fick fram ett par pjäxor som passade och tog fram ett par carving-skidor 155cm, jag är 165cm så jag tyckte skidorna verkade lite korta, men eftersom jag aldrig åkt på ett par carvingskidor tidigare så tänkte jag att det nog var bra att de var lite korta.
Redan i liften kändes det jättekonstigt, tyckte inte jag fick något stöd alls av pjäxorna och var tvungen att spänna hela benen för att hålla balansen, när jag sedan försökte åka kändes som pjäxorna kollapsade varje gång jag försökte lägga lite vikt på skidorna. Tillbaka ner till skidshopen och bytte till de hårdaste pjäxorna de hade, det blev något bättre, men fortfarande var pjäxorna mycket mjukare än jag är van vid. Skidorna kändes jättemjuka och fladdriga, envisades ändå med att köra några timmar och försökte hitta balanspunkten. Till slut åkte jag ner till bilen och knäppte på mig mina egna (benhinneinflammations-) pjäxor och wow, vilken skillnad! För första gången under dagen fick jag kontakt med underlaget, nu kändes det som man åkte skidor igen! Dock var fortfarande skidorna sladdriga och fladdriga och jag saknade mina gamla raka, långa, hårda skidor…

Var skidorna för korta? För mjuka? För breda? (Att pjäxorna var för mjuka har jag redan förstått) Eller måste jag helt enkelt gå i skidskola igen för att lära mig hur man åker på carvingskidor? Det funkade ju så länge man fjös-åkte, men försökte jag åka lite mer som jag brukar = aggresivt så blev det inte alls bra.
 
Läs dig till det!

Din lyckost, så mycket roligt du har framför dig! Var i samma sits som du för några år sen, åkte först på mina gamla raka, hyrde sen ett par carvingskidor. lättsvängda var de ju, men fladdriga! Så jag åkte hem och letade reda på några nr. av Åka skidor där carvingtekniken avhandlades(finns säkert på nätet också). Sen inhandlades nya skidor och ut i backen igen. Det tog några dar men sen, vilken känsla, vilken skillnad! Eftersom du åkt mycket förut, fixar du det på egen hand, skidskola är ju som bekant dyrt..Glöm det gamla, flytta fram tyngdpunkten, fräs som en gocart nerför backarna, ha så kul!
 
Har man inte åkt på 10 år så känns väl det mesta ovant? ;)

Själv har jag aldrig åkt så aggressivt som jag gör sedan jag bytte upp mig till moderna skidor för ett par år sedan (efter att ha haft en slalompaus i ett antal år). Min brorsa gav mig ett par Salomon X-Scream och sade "Nu ska vi få ur de där jäkla åttiotalssvängarna ur dig".

Eller rättare sagt: det kanske var förut som jag var mer aggressiv eftersom jag jobbade MOT snön och MOT skidorna med den gamla hederliga sladdstilen.

Nu jobbar jag MED snön och MED skidorna, och åker betydlig snabbare, brantare, offensivare och säkrare. Och roligare.

Men om man redan på 80-talet svängde kantställt på tvåmetersskidor kanske dagens skidor känns spattiga, jag vet inte.

Vad gäller hyrpjäxor så får man tjata länge för att de ska plocka fram de två par styva pjäxor som brukar finnas på nån hylla på lagret. "Nej, ge mig ett par styvare och tajtare" är standardreplik hos uthyraren.
[Ändrat av Nordesjö 2006-03-06 kl 17:30]
 
Låter inte som om skidorna var för korta, det andra är svårt att svara på utifrån det du skrivit.

Om man INTE åker på skärande sväng, så kommer de flesta korta pistskidor kännas väldigt nervösa och fladdriga.
Därför håller jag inte alls med Magnus. Mitt råd är; ta en lektion. Har du åkt mycket förut så behöver du bara lite tips för att komma igång med skärande sväng.

Jag lärde min mamma åka på skärande sväng på en halvdag, pappa tycker att hans gamla teknik har funkat i 40 år, så det gör den nu också. Därav tycker han aldrig riktigt om de moderna skidorna medans morsan har upptäckt en helt ny åkglädje!
 
Vad menar du med "Glöm det gamla, flytta fram tyngdpunkten"? Jag upplever att jag är tvungen att flytta bak tyngdpunkten på carvingskidorna och när jag tittade lite mer noggrant på alla andra som åker på carvingskidor så tycker jag alla ser ut att åka med lite bakvikt. Med de gamla skidorna och gamla tekniken så var det ju "hänga på plösen" som gällde. Jag har läst på internet om carving och då står det att man måste stå mera centrerat på skidorna och det försökte jag göra, men eftersom jag är van att ha det mesta av vikten framåt så kändes det som jag åkte med bakvikt när jag försökte stå centrerat.
 
Men enligt en tabell som jag hitta på freeride så skulle jag ha 180cm långa skidor, det var därför jag tänkte att skidorna kanske kändes fladdriga för att de var för korta, det blir ju lite mer tyngd om skidorna är längre och då kanske det känns stabilare?
 
Fidelity; sa:
men eftersom jag är van att ha det mesta av vikten framåt så kändes det som jag åkte med bakvikt när jag försökte stå centrerat.

Jag tycker att du ska fortsätta att luta dig framåt. Nån som har sett Anja åka med bakåtvikt utan att Stig Strand omedelbart har ropat "Nej! Där tappar hon!"?
:)
 
Det bästa vore kanske att fräscha upp kunskaperna genom att gå en kurs? Friluftsfrämjandet t.ex :) Då slipper du teoretisera så mycket utan kan praktisera mera. Teori är annars väldigt populärt här på utsidan.se ;)
 
Carvingskidor är lätta att svänga men är även fladdriga.
Jag antar att du har hyrt de vanliga hyrskidorna, dvs nybörjarskidor. Nästa gång kan du prova att hyra lite mer "proffsiga" skidor, de är då inte lika breda och mjuka och om du vill så kan du hyra skidor som är lika långa som dig. Kör på som förr, du kan svänga med carvingskidorna genom att trampa på dalskidan om du vill!
Hyr en lärare en timme, det finns i Ski Sunne...
 
Svårt att jämföra med Anja och andra åkare i världscupen. Dom e "lite" starkara. Med med dagens carvinskidor måste man vara starkare i bålen och baksida lår, för att orka hålla imot i utgången av svängen. kicken som ger fartökning.

Ang. det "ollefisk" skrev (hyrskidorna, dvs nybörjarskidor. Nästa gång kan du prova att hyra lite mer "proffsiga" skidor) Kan vara stor skillnad. Kolla med en anlägning när nått skidmärke ska ha TEST dag. Prova några olika alla har ju olika fysiska förutsättningar och stilar.
Det som "Jonas P" skrev håller med dig till 100% på allt.
Gå en kurs. Svårt att själv se vad man gör för fel.
 
Jag säger nog inget nytt som ingen redan sagt, men för mig gäller:
Hårda, långa carvingskidor och centrerad tyngdpunkt. Jag fick tag på ett par begagnade som är 190, vilket jag trodde var för långt (jag är 181), men det funkar fint. Fladdriga är de absolut inte. De är dock inte gjorda för samma korta snabba svängar som ett par kortare, mjukare skidor - de känns däremot perfekt för större backar o svängar i lite högre fart.

Jag brukar spänna pjäxorna hårt långt ner på benet och låta det vara lite mjukare upptill på benet. Det tycker jag gör att man får lite naturligare centrerad tyngdpunkt istället för att "hänga på plösen". Men det gäller ju att pjäxorna passar hyfsat också.

/Danne
 
Fidelity; sa:
Men enligt en tabell som jag hitta på freeride så skulle jag ha 180cm långa skidor, det var därför jag tänkte att skidorna kanske kändes fladdriga för att de var för korta, det blir ju lite mer tyngd om skidorna är längre och då kanske det känns stabilare?

Vet inte vad det var för tabell du hittade, men det låter långt för någon som är 165. Men det beror även på vad skidan har för mått i övrigt.
Nu är det ju egentligen inte åkarens längd utan vikt som är intressant, men jag utgår från att du är "normalbygd".
Jag, som är 170/65kg, kör på 180cm. Men då är jag _bara_ ute efter att åka utanför pisten.(och har breda skidor)
Hade jag råd skulle jag köpa ett par allroundlagg för pisten som även funkar i "svenska" offpistförhållanden. Då skulle jag nog välja lagg runt 170.
I segmentet rena pistskidor skulle det nog bli änuu lite kortare tror jag.

Om man ska snacka lite enkel teori vad gäller åkteknik, så gäller vi åkning på skär med moderna lagg att man ska flytta tyngpunkten under svängen.
I ingången mycket vikt framåt för att böja nosen på laggen och initiera svängen och sedan flytta bak den till mer neutral position för att få baken på skidorna att knuffa ut ur svängen och inte tappa skär.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kianiska Stighud - vad gör vi för fel? Skidor allmänt 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.