Vad är viktigast titta på en sele?

Jag har en WC Elite Ultralight, den rymmer mitt vanliga rack för långturer. Vision Ziplock Sport från samma firma ser fin ut också. Jag har haft föregångaren till BD Focus också, den fungerade mycket bra.
 
I första googleträffen på Ultraliten så konstaterade de att det var lite trångt för racket, det var därför jag undrade. Jag har ett stort rack ibland, men kan ju i och för sig konstatera att jag sällan rackar på mer än 4 slingor. Har idag en värstingtradsele från WC, med haul loop och extra hängare av nåt slag i bak, samt åtminstone fem vanliga utr-slingor. På den bakersta hänger bara kritpåsen...

I googleträffen jag hade sett "varnade" de lite för "cheese-wire-känsla" i de tunna benslingorna. Dock hänger jag mest i selar om jag borstar, borrar eller förstsås firar. Jag är ingen typiskt envis doggare, så det måste ju inte vara jättebekvämt.
 
Jag rymmer på de fyra utrustningslooparna på selen: 7 kortisar och 6 tripplade långslingor (med yosemiterackning), ett set kil, ett set mikros, kilpetare, 15-17 friends, ett par skor, en vattenflaska och lite självräddningsprylar. Skruvis och säkringsmojängen brukar jag lämna där framme i säkringsloopen. 120 cm slingorna och någon extra skruvkabbe har jag runt axeln.

Jag tycker Ultralight är lika obekväm som allt annat för hängande stand osv.
 
Mmm... Kanske får prova en sån som nästa sele då. Jag brukar inte tycka selar är så obekväma, men det beror troligen inte på att jag haft så bekväma selar, utan att jag inte hänger i onödan, och dessutom inte har så höga komfortkrav.

Yosemiterackning finns ju, men jag har aldrig behövt använda det, men det kanske är dags.

Jag tror de ogillade att utrustningsslingorna lutade framåt, men det gör nog mina nuvarande också, och det har jag knappt tänkt på.
 
[...]Skruvis och säkringsmojängen brukar jag lämna där framme i säkringsloopen. [....]
Usch för att låta skrot hänga i skrevet... Om man ändå har lite stamplatsskräp (broms, cordelette, 2-3 skruvisar) kan man hänga det bak, i varandra.
 
Färgen. Jag jämför min grbrgurra Arcteryxsele med en som jag köpte i Frankrike i mitten på 80-talet. Funktionellt tämligen lika men full av blommor och fjärilar. Mera färg i berget tack.
 
...Det enda besvär jag haft var en sele som bara hade ett höftspänne, och som var lite för stor. Jag fick dra in svångremmen maximalt, och då satt selen snett.

Satsa på passform och bra pris!

Har liknande erfarenhet. Vill man ha en sele som funkar både vinter och sommar ska den ha två höftspännen, man har som lite mer kläder under selen när det är 15 minus än mitt i sommaren och med ett spänne kan selen sitta lite snett om man måste gå mot max/min läge.
 
"flyande" bälte kan ju vara trevligt om man inte vill att selen skall sitta snett, om man nu bara vill ha ett spänne i midjan...

Själv kör jag med DMM Renegade & är nöjd (sju utrustningsslingor, ett midjespänne, flytande bälte, "benspännen").

Tidigare använde jag Petzl Corax (fyra utrustningsslingor, två midjespännen + benspännen) & var nöjd...
 
Borde kanske själv använda sökfunktionen, men... är det nån som har tips på nån bra sele med fast benslingor, och bra plats för tradrack? Snabbspänne föredras.

Har DMM Renegade, 7 pryl-slingor (ink haulslingan) och en sjujävla komfort. Då menar jag: välvadderat i ryggen, och bra plats för upp till 6 st iceclippers. Rekommenderas från min sida.

Nackdelen är kanske att en av utrustningsslingorna blir liiite lidande när man hänger på en iceclipper. Den går bra att använda, men blir något nertryckt.

En vän till mig köpte nån liknande historia från WC, (minns inte namnet), och är supernöjd med den också.
Tror slingorna sitter rakt på den, i jämförelse med Renegade, där de är vinklade.

Finns nog för å nackdelar med båda, men det här är nog flaggskeppen om amn paratar om långa trad eller isturer med mycket skit på selen. Jag gillar att kunna separera grejor på ett bra sätt (blir mindre letande i tajta situationer).

Jag vet inte vad du menar med "fasta benslingor"? De här är justerbara, vilket ju bara är en fördel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.