Vad är varmast?

Ska köpa något varmt att ha under skalbyxorna.
Tips på något som är varmt?
Är Ullfrotté 400 eller powerstretch varmast?
Någon som testat 400-byxorna och vet hur de är i jämförelse med 200?
De ska användas både vid utförs- och längdåkning.

MVH Marie-Therése
 
jag tycker:ullfrotte,för att den håller värmen ´bättre när man tar det lungt.
jag brukar ha 200g ner till-10 ,400g ner till-25.
blir det kallare får man dra på 600g tröjan:

sen spelar ju skalet en viss roll,föredrar ventile för jag tycker GT är för tätt(men spar ju förståss på värmen)
MEN,som vanligt:testa och prova ,du kanske kommer fram till nåt helt annat//P-O
 
allroundtips

Hej, har inte testat just ullfrotté 400 i byxor, men jag skulle ändå rekommendera powerstretch/motsvarande. Det är sällan man svettas så farligt om benen varför ullfrotténs egenskap att inte lukta eller kyla så farligt i blött tillstånd saknar poäng. Fleecen är generellt lättare och finns mig veterligen i fler fabrikat och modeller. Passformen är det viktigaste för benplagg till skidåkning, my opinion.
Dock är inte Polartecs powerstretchfleece det varmaste du hittar till benkläder: för värme bör du nog söka tjockare material, motsv. Polartecs 200-fleece. Däremot är powerstretch himla rörlig, och vid skidåkning både utför och på platten håller iaf jag värmen utan tjockare plagg på benen. Mitt budgettips är att istället för att köpa ett polartec powerstretchplagg för 700+ kronor, så köper du Newlines sk Wintertight med vindfoder (finns på Intersport och Stadium bl a). Hellånga tights i stretchfleece motsvarande Polartec powerstretch men med ett tunt vindskydd på framsidan, oumbärligt vid längdåkning, och gör att du kan bära dem ensamma eller tillsammans med enbart underställ vid längdåkning. Vid utförs så drar du skalbyxorna utanpå. Hållbarhet? Mina är inne på tredje säsongen nu, springer/skidar 3-4 ggr/vecka. Pris? 4-500 pix. Vikt? 220g, som ett par polartecbrallor.

/A.
 
Inte powerstech som långjalingar

Jag har ett par powerstech tights. Jag gillar inte att använda dom som långkalsonger, det blir fuktigt tycker jag. Men dom är skitbra att använda som ytterplagg. I och med att dom smiter åt så pallar dom ganska mycket vind.
 
Är flitig användare av såväl ullfrotté som powerstretch, vad gäller behaglighetskänslan tycker jag att ullfrottén är oslagbar, jag använder ullfrotté 200 i backen/topptur ner till -20 grader (skalplagg över). Är det kallare tar jag ullfrotté 400. Liksom tidigare inlägg tycker även jag att man känner sig betydligt fuktigare i poerstrech än i ullfrotté. ullens förmåga är suverän och i kombination med syntet som i ullfrottés falll fungerar det optimalt. Vad gäller träning vintertid föredrar jag dock powerstrech bl.a. eftersom de är smidigare, lättare att tvätta och torkar snabbt, ullfrottén upplever jag för varm. Som sagt var Ull vid "långa" aktiviteter och syntet vid "korta" är mitt tips.
 
Har både ullfrotte 200g och 400g byxorna.
400g är varma och ganska tunga och påminner mer om byxor än långkalsonger.
Så länge jag rör på mig använder jag 200g ned till -25, -30 utan problem dock brukar jag förstärka med ullboxers och knävärmare.
Vid låga aktiviteter använder jag 200g och 400g samtidigt, håller värmen perfekt men blir aldeles för varmt när man börjar röra på sig igen.

/Joakim
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.