Vad är skillnaderna?

Hej,

Vad är det egntligen för skillnad mellan renodlade telemarksskidor och "vanliga" alpinskidor?

Jag funderar på att köpa ett par telemarksskidor, men det finns olika rekommendationer om vad man bör skaffa. Vissa menar att slalomskidor (carving) fungerar minst lika bra och andra att telisskidor typ Elan Stinger är att föredra. Om du jämför Stinger med "vanliga" skidor visar de upp ungefär liknande mått (100-62-87, eller liknande). Är de mjukare/hårdare, eller vad är det egentligen som skiljer?

Tacksam för svar!
 
samma lika

Hej,
Om jag fattat allt rätt så blir telisskidor mer och mer lika "vanliga" skidor för varje säsong.
Generellt kan väl sägas att telemarkskidor är mjukare än slalomskidorna men i övrigt är de lika.
Har själv varit ute och tittat på carvingtelisar och många av modellerna är slalomskidor med annan ovansida.
T.ex. är Atomic TM22 samma skida som förra årets Beta Ride 9.22 (enligt försäljarna på Alpint.com). Har för mig att samma gäller med Rossignols skidor.
 
Att skaffa telisskidor

Tjeena alla o Thfc.
Min erfarenhet av slalom/telisskidor är att telisskidorna är eller skall vara lättare viktmässigt.
Jag övervägde själv länge att ”slänga” på et par Riva bindningar på minna gamla Rosingnol Viper 9,3. En alpin drömskida på sin tid. Men blev avrådd med motiveringen att de var både i längsta laget dvs min egen längd (alltså ej kortare än åkarens längd, vilket blir allt mer vanligt) och även skulle bli för tunga. Det gör inte så mycket om man har ”stenkoll” på allt i varje sväng. Men vid lite ”schabbel” är det väldigt lätt att en tyngre skida vrider till i knän mm. Jag började åka telisar på ett par raka Olin Sacrosente men bytte till ett par Atomic,Beta-carv TM 20 förra året. Supertrivs med dessa skidor. 10 cm, kortare än mig själv. Fungerar i alla underlag, allt från glashårt (om nu telis kan funka på sådant underlag) till mjuksnö-vallar.
Hade 127 heldagar i Sälen/Åre förra säsongen så det fanns tillfälle att pröva olika underlag.
Föreslår även att Du kollar in Inlägget på Utsidan om var man ska placera telis bindningen på en alpinskida. Supervaket skrivet. Ett typiskt bra Utsidan-inlägg.

Med vänlig hälsning. Lavinfaran.
 
Alpint!!

Hej hopp.

Jag har gått den långa vägen från Åsnes 55mm via renodlade telemarkskidor som "Black-Widow", och elan Strongbow. Det jag kan säga personligen är att många säger att en telemarkskida är mjukare och lättare. Mjukare främst i bakdelen av skidan. Men ifjol åkte jag på ett par Välkl G31 och i år blir det ett par Völkl G4.

Jag är förvisso inte lätt och åker ganska kraftfullt, men min åkning har utvecklats sedan jag övergick till rena alpinskidor.

Vikten spelar mest roll om du skall gå toppturer. Då du väl åker så märker du inte av vikten. Så mitt högst personliga råd är att våga satsa på ett par trevliga friåkningsskidor som gärna kan vara lite för krävande för dig och din åkstil. Det kommer att utveckla dig mycket och skidan vill du ha kvar ett längre tag.

Jag hade i flera år ett par för mjuka skidor som ex stinger. De var sköna men ej så härliga i hög fart.

Japp det var mina tips. Hoppas du fick några råd.

/Erik
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.