Vad är din dagliga laddning?

Henrik, en Tracer Glow Ring är en liten 45x10x10 mm genomskinlig stav av hårdplast. Inuti den finns en ampull som lyser i 10 år! Det är alltså inte samma pryl som man köper i sportfiskeaffärer. Den här behöver inte aktiveras genom böjning. Den levereras i många färger, men det är den gröna som lyser mest.

Den har ett hål för nyckelringen och meningen är att om oturen skulle vara framme och man tappade nycklarna på natten, så skall man kunna spåra upp dem med hjälp av den här lilla staven. Faktum är att det här scenariot har hänt mig en gång (nyårsafton!!).

Engelska Tracer tillverkar inte bara den här prylen. De är nog mest kända för sina klockor och ficklampor. Många känner kanske igen klockmärket "Luminox". Det är Tracer som tillverkar dem i samarbete med en Schwezisk firma. Luminox heter de i USA men Tracer i England.

Från början tillverkade Tracer prylar endast för militära ändamål. Men trycket från allmänheten blev för stort så till slut släppte de varorna på den fria marknaden. De har funnits i ca 1,5 år.

här är adressen
 
En ny pryl

Uppdatering!

Hej!
Funderar starkt på att köpa en ny pryl. Den här:
fe26dfc9.jpg.orig.jpg

Det är en vattentät visselpipa/ampull (för till exempel huvudvärkstabletter, tändstickor och dylikt). Den innehåller också en kompass! Man kan bära den på nyckelknippan, runt halsen, som dragkedjegrepp osv.

Den är liten och smidig, bilden är större än den riktiga storleken! Tillverkad av ett tufft flygplansaluminium. Tyvärr finns den inte i Sverige, man får skicka efter den från USA.
 
...prylar...

har alltid min gamla uppdragssäck (stridsäck) med mig, och i den finns:

första förband
fällkniv
tändstickor
kompass
pocketmask (mun-mot-mun hjälpmedel, ska fungera även om det inte finns så mycket ansikte kvar)
liten maglite
multitool till mtb:n
skisspapper
blyertspennor av tre olika hårdhet


i fickorna har jag oftast:

mobiltelefon (förbrukningsvara...)
nycklar
plånbok (visakort, körkort och alldeles för många bibliotekskort)


mycket onödiga prylar, men man vill ju vara "beredd"...
 
Bra ha ask

Har alltid med:
Nyckelknippa med nycklar + Maglite Solitaire + Letherman Micra (vinst på gratislotteri :)), flasköppnare, Pnutter (adapter för att precis som Andreas Alvehus kunna pumpa cykeln på bensinstation)
Börs med småpengar <100 kronor
Klocka, solcellsdriven ;)
Plånbok med pengar >100 kronor, diverse kort, körkort, att handla lapp, ”lite nödmynt”
Almanacka (papper penna, ingen Palm)
Bra ha ask (vattentät cigarettask) med: tändstickor, tandtråd, tandpetare, Alvedon, plåster, tamponger, kondomer, säkerhetsnål, öronproppar, sårtvättare, kompass.
Mobiltelefon (om jag kommer ihåg)


Vid inlines: lite verktyg + skavsårstejp, vatten
Vid cykling: lite verktyg , pump, ny slang
Vid skridsko och kanot: fullstängig utrustning, reservglasögon, GPS (sparar trackfilen och ritar ut på kartan när jag kommer hem)

Per
 
Pnutter fanns för 20 år

Jag köpte mina Pnuttrar (eller vad det nu heter i plural) troligen 1981 då jag köpte en ”racer”. Hittills är det en person under drygt 20 år som lyckats lista ut vad det är som jag har tillsammans med nycklarna, brukar låta många gissa vad det är och hjälper en del pumpa cyklar ibland.

Pnutter är/var ett registrerat varumärke, förkortning av Pneumatisk mutter (bra minne va :cool: ), jag tror dessutom att den var patentsökt/ patenterad så PRV borde veta vem som innehar rättigheterna. Tyvärr så försvann Pnuttern efter ett år från marknaden förmodligen p.g.a. för liten efterfrågan. Jag brukar rätt ofta ta upp det som misslyckad marknadsföring av en genial pryl. Om jag var uppfinnaren så skulle jag försökt få någon cykelslangtillverkare (med internationell succé) att leverera en Pnutter med varje cykelsang till en marginalkostnad av kanske 2 kronor, i stället för att försöka sälja 2 st. för 10 kronor i svenska cykelaffärer, som dom kostade när jag köpte mina.

Pnuttern är i sig inte speciellt komplicerad. En liten cylinder i förkromad eller förnicklad mässing (L ca 13 mm, utvändig diameter ca 7 mm för att passa bilpumpen), med invändig gänga som passar dels på ”vanliga” cykelventiler och dels på racerventiler (nålventiler). På slangar med racerventiler kan man mäta trycket precis som när man pumpar bildäcken. Delvis räfflad yta för bättre grepp. Bör inte vara någon större konst att producera billigt i en liten numeriskt styrd svarv, det var nog svårare för 20 år sedan.

Om några år går nog rättigheterna ut, så då kanske någon kreativ person tar upp produkten igen.

Det blev ett långt svar på en kort fråga, så DePaul jag hoppas du blev lite klokare. Jag ska se om jag kan få någon med en digitalkamera att ta en bild, och då hamnar den förmodligen under forum cykling. För mig är Pnuttern värd sin vikt i guld, hushållsvågen gör inte ens utslag.

/Per Brune mycket nöjd Pnutter ägare
 
Tack för den mycket fina förklaringen Brune (Per Brune)!

Brukar själv lägga in långa svar. Själv tycker jag att det var en mycket intressant läsning! Synd att den inte tillverkas mer. Inte konstigt att ingen visste vad jag talade om
chatter.gif


Ser fram emot att se en bild av den!!

Tack än en gång!
 
Visst finns de att köpa!

Nog går de att få tag på även om jag aldrig har hört namnet Pnuttra (eller vad det nu var), ventiladapter brukar de flesta cykelhandlare av klass känna till. Ofta har de någon typ men sällan alla sorter. Den jag har är av typen, från bil till vanlig cykelventil (dunlop). Denna brukar inte vara svår att få tag på. Sedan har jag tillsammans med reservslangen till racern en sådan ventiladapter som Per beskriver. Från racer vetil till bilventil. Dessa har jag köpt nu i modern tid (var ju knappt född när köpte sin ;-) Det går alltså utmärkt att få tag på adaptrar även idag!
Hade tidigare ochså en adapter från vanlig till bil ifall att man skulle ha en slang med dunlopventil ngn gång och ville pumpa på mack.

Så leta på bara! Vetiladaptrarna finns!

/andreas
 
Re: Re: Bra ha ask

sajberjohan; sa:
Va sjutton har du tamponger till???
Ge bort till behövande (2 gånger), på samma sätt som jag gett bort Alvedon (N gånger) och plåster (M gånger) till andra behövande. Jag är givmild :cool:

Enligt gamla inlägg (använd sökfunktionen) ska tamponger vara bra att ha när man ska göra upp eld.

N och M tillhör Z+

/ Per Brune
 
I fickorna:
-nycklar med en vit Photon Microlight 2
-plånbok med pengar, div kort, frimärke, koffeintablett, nål, kondom och donationskort
-Ericsson T28 World
-försvarets hudsalva (jackficka)

I min Lowe Alpine Contour Trekker 40 ryggsäck:
-Leatherman Wave
-Victorinox Waiter fickkniv
-hudkräm
-acnestift
-ask med Ipren, koffein, nål och bafucin
-sked (pressad plåt, asiatisk modell)
-stift-, kulspets-, whiteboard-, tusch- och markeringspennor samt suddgummi
-engångständare
-regnbyxor
-första förband
-liten och stor karbinhake
-gummisnoddar och hopvikt systembolagskasse
-Nalgene 0,5-litersflaska
-cykellysen
-hänglås (nr55/40)
-2 försvarsmaktens reflexclips
-glasögon
-stockholmskarta
[Ändrat av orchid 2003-02-17 kl 23:06]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.