• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad är detta?

Vad är detta? Cirka en centimeter i diameter, två knappbatterier och en magnet inuti. Toppen (längst till vänster) skruvas fast, och har ett mönster. I det stora hålet i mönstret sitter ett litet mikrochip.

Spionkamera, spårningsapparat, vad?
 

Bilagor

  • WHAT.jpg
    WHAT.jpg
    44.6 KB · Visningar: 455
Vet du svaret?

Kan ju vara rätt mycket.

Blåtandsmikrofon? GPS/GSM-antenn med återutsändning?

Intelligent kylskåpsmagnet?

Thure
 
Ha! Jag hittade en sån där i min sko i vintras... Jag har dock ingen aning om hur den kom dit och vet inte heller vad det är.
 
Vad är detta? Cirka en centimeter i diameter, två knappbatterier och en magnet inuti. Toppen (längst till vänster) skruvas fast, och har ett mönster. I det stora hålet i mönstret sitter ett litet mikrochip.

Spionkamera, spårningsapparat, vad?
De där är en laser lampa som lyser upp ett mönster som ändrar sig på en vägg, helt bestämt
(TRooooooooooor jag alltså).....
peter skuggan
 
Jag vet inte vad det är.

Den hittades på en fönsterbräda under en flytt.

Jag är oändligt nyfiken.

Batterierna var döda. Vi ska skaffa nya och se om något händer. Lite som när de startar om HAL 9000 i "2001".
 
UPDATE: när vi satte i fräscha batterier så började tre dioder på toppen att blinka i högt tempo. En röd och två gröna. Det blir inget mönster av ljuset, då det inte finns någon lins.

Prylen är alltså upphittad och vi vet inte vad det är.

Eftersom den är helt slät och symmetrisk, samt har en magnet, så kan man tro att den ska sitta i någon slags hylsa i en större apparat.
 
Jag

har ett vagt minne av att jag sett en leksak som påminner om denna pryl.

Kan man påverka hur blinkningarna sker med rörelser?

Thure
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.