Vad är det för små flugor...

inne i björk- och videsnåren som biter så att det blir små kliande blodblåsor? Jag har ännu bölder kvar efter tre veckor!
 
inne i björk- och videsnåren som biter så att det blir små kliande blodblåsor? Jag har ännu bölder kvar efter tre veckor!

Låter som knott tycker jag. Har själv fått variga blåsor av vissa knott. Man kan ju undra om knotten tvättar sig när det varit på toan..? ;).

Svidknott är så små att de knappt syns för blotta ögat, har aldrig fått svullnader eller blåsor av svid, men det kanske är möjligt...

//J
 
Jag har åxå råkat ut för den där ohyran. Vet inte heller vad det är men jag vet att det defenitivt inte är knott. Isåfall är dom uppväxta på ryssfemmor o epo. Storleken är som en något mindre variant av vanliga flugor. Tycker åxå det skulle vara roligt att få veta vad det är för nåt. Det var några år sedan jag fick mina bett, ungefär i mitten av juli och hade märken kvar på benen långt in på hösten. Kräken fanns i björksnår vid ett litet surhål.
 
Det låter som riktigt härliga norrlänska knott.
Det som vi i södra delen av landet kallar knott och som knappast syns, är ju vad som eg. heter svidare.
Om du tycker dom har stört dej i år, skall du veta att dom de snaste 2 åren varit ovanligt få och beskedliga. Kom själv hen från lapplandsfjällen för några dagar sedan och kunde konstatera att knooten verkligen var få och slöa iår.
 
Det låter som riktigt härliga norrlänska knott.
Det som vi i södra delen av landet kallar knott och som knappast syns, är ju vad som eg. heter svidare.
Om du tycker dom har stört dej i år, skall du veta att dom de snaste 2 åren varit ovanligt få och beskedliga. Kom själv hen från lapplandsfjällen för några dagar sedan och kunde konstatera att knooten verkligen var få och slöa iår.

Jo precis. Det är nog en språkförbistring. Vanliga hederliga knott är stora som små flugor.

Svid är små små argsinta gubbar försedda med horn ;).

//J

Edit: länk: Knott respektive Svidknott

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=3035
 
Senast ändrad:
Det finns en läskig liten flugliknande historia som bits och dess bett tenderar att bli infekterade. Jag hade det tvivelaktiga nöjet att stöta på dem både denna sommar, förra sommaren och en sommar för flera år sedan. De är små som en halv ärta, svarta med några vita streck i om man tittar ordentligt.

En satte sig på min hand. Jag daskade till den. Den satt kvar och jag skulle bara borsta bort liket. Men det var inget lik. Den satt fast, sprattlade när jag tog i den. Hård som ett omoget litet bär. Jag drog i den och den hade bitit sig fast så skinnet höjdes när jag drog. Drog till, lossnade och jag fick krama hårt, inan det sade "plopp". Vidriga små grejer, i synnerhet när man satte sig ner för att uträtta naturbehoven.

Raskesven
 
Kan det va...

Det finns en läskig liten flugliknande historia som bits och dess bett tenderar att bli infekterade. Jag hade det tvivelaktiga nöjet att stöta på dem både denna sommar, förra sommaren och en sommar för flera år sedan. De är små som en halv ärta, svarta med några vita streck i om man tittar ordentligt.

En satte sig på min hand. Jag daskade till den. Den satt kvar och jag skulle bara borsta bort liket. Men det var inget lik. Den satt fast, sprattlade när jag tog i den. Hård som ett omoget litet bär. Jag drog i den och den hade bitit sig fast så skinnet höjdes när jag drog. Drog till, lossnade och jag fick krama hårt, inan det sade "plopp". Vidriga små grejer, i synnerhet när man satte sig ner för att uträtta naturbehoven.

Raskesven

Hjortfluga..?

Hårda mot skott... Sitter de på byxorna är de nästan omöjliga att borsta bort...har stött på enstaka ex i Norduppland men aldrig i fjäll. De släpper ibland vingarna när de har landat...

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=3010

//J
 
Tack för svar!

Helt klart var det _riktiga_ knott som bet (tack för länken med bild!), inte de knappt synliga som jag (likt många andra?) tidigare kallat knott!
 
Kan det va...

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av Raskesven
Det finns en läskig liten flugliknande historia som bits och dess bett tenderar att bli infekterade. Jag hade det tvivelaktiga nöjet att stöta på dem både denna sommar, förra sommaren och en sommar för flera år sedan. De är små som en halv ärta, svarta med några vita streck i om man tittar ordentligt.

En satte sig på min hand. Jag daskade till den. Den satt kvar och jag skulle bara borsta bort liket. Men det var inget lik. Den satt fast, sprattlade när jag tog i den. Hård som ett omoget litet bär. Jag drog i den och den hade bitit sig fast så skinnet höjdes när jag drog. Drog till, lossnade och jag fick krama hårt, inan det sade "plopp". Vidriga små grejer, i synnerhet när man satte sig ner för att uträtta naturbehoven.

Raskesven
Hjortfluga..?

Hårda mot skott... Sitter de på byxorna är de nästan omöjliga att borsta bort...har stött på enstaka ex i Norduppland men aldrig i fjäll. De släpper ibland vingarna när de har landat...

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=3010

//J
Nej,det var inte hjortflugor. Tror inte jag stött på dem, bara hört om dem. Dessa var riktigt flugliknande, fast hårda och med de vita strecken. De gånger jag stött på dem tidigare har varit i Rogen- och Femundmarka, liksom denna sommar.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.