vad är det för fel?

Hej alla glada!
Efter att ha gått och suktat några år, bestämde jag mig nyligen och köpte en gammal sunkig telis-utrustning, det är läderpjäxor med spännen, rottefella av den gamla sorten, bindningen klämmer helt enkelt fast tåpartiet, och ett par skidor med stålkanter.

jag gav mig helt sonika ut i pisten och började försöka svänga som jag sett alla tuffingar göra.
det gick bra.

efter några åk, upptäckte jag att man ju t o m kan göra parallellsvängar med den här gamla härkiga utrustningen.

nu undrar jag, bortsett från att det ser mycket coolare ut, varför ska man bekymra sig om att böja så infernaliskt på knäna, när man kan göra parallellsvängar?
 
Ja, jösses!

Ja, varför vill man använda telisutrusting när man vill åka slalom?

Det som är trevligt med just telemark är att man kan böja på knäna, att göra telis hoppkort i en ränna, mjuka telissvängar långt ner i lössnö, telis i slaskpuckel, och det är speciella med telis och därför böjer man på knäna.

Vill man åka parallellsväng så föredrar jag faktist slalom...

Free your heel, free your mind, eller den svenska versionen bättre ös med hälen lös!

Varför cykla MTB när man kan åka bil, det är ju jobbigare med cykel;-)
 
Go Peter

Right on!

Varför ha kul när man kan ha tråkigt?
Varför åka bräda när man kan åka pulka?
Varför segla när man kan åka motorbåt?

fullt ös, hälen lös
 
Parallellsvängar fungerar alldeles utmärkt så länge som man har full koll på allting. Men så fort som underlaget spelar en ett spatt ligger man där med ansiktet i snön och baken i vädret, förhoppningsvis utan näsblod.

Om man istället satsar på riktiga och djupa telemarkssvängar behöver balans och underlag inte vara några problem.
 
Prallellsväng på telisar.

Tjeen alla o Fenrisulven.
Kul inlägg om telisar och parallellsväng. Mitt råd är. Tänk inte så mycket på vilken typ av sväng Du skall använda i början. Ut och åk. Om det börjar gå för fort, kliv ner på hälen och ta ner farten med ett par parallellsvängar. Det är helt godkänt. Kolla bara på de som åker Lapinkkulta kupp. (Toppen-dalen från Åreskutan. Snabbast vinner). In´t fan åk de telissväng i 100-130 km/tim. Fegisar.
Allas väl! Lavinfaran.

[Ändrat av lavinfaran 2002-02-06 kl 16:18]
 
Håller helt med lavinfaran. Paralellsvängen kan vara ett utmärkt och kraftbesparande alternativ i vissa situationer. Bryr dig inte om vad andra tycker. Ut och åk och ha kul.

/Johnte
 
Parallelsväng?

Nja, frågan var väl mer om varför man gjorde telissvängar när man kan göra parallelsvängar.

Jag använder själv parallell som ett kompliment när benen inte orkade, var tex med och tävlade på Student SM i Tur telemark och gjorde typ 10 telissvängar på 1800 höjdmeter...

Men föredrar man parallellsväng tycker jag att man har fel prylar!
 
Det är inget fel!

Det hela handlar om understödsyta. Med fast häl har du i princip hela skidlängden som understödsyta. Med lös häl har du en mycket begränsad understödsyta framåt, i stort sett bara fotens längd. Åker du paralellt med lös häl så har du inte mycket att sätta emot om du tappar balansen framåt, t ex om skidorna bromsas upp hastigt. Då blir det som Redz skrev, du ligger där med näsan i snön.

Med ett utfall som man gör i telemark ökar understödsytan rejält, och får bättre balans i längsled.

Visst går det bra att åka paralellt med tm-utrustning, det är både kul och nyttigt för balansen. Men det förutsätter ett homogent underlag, t ex en välpreparerad pist. I svårare snö är man betydligt säkrare med tm-teknik.

Peter
 
Om du vill läsa om det...

så kan du ju köpa Utemagsinet borde väl finnas kvar i affärerna än som tar upp det med parallel och telemarks svängar på telemarks utrusning.
 
I stort sett meningslöst!

Fenrisulven!

Faktum är att dina iaktagelser är helt korrekta. Telemarkssvängen är i grunden ett sätt att åka med lös häl på ojämnt underlag (offpist). På jämnt underlag dvs. i pist finns ingen fördel med telemarkssvängen. Tvärtom i de flesta fall det både enklare, snabbare och säkrare att åka "alpint" med parallellsväng.

Mer i ämnet hittar du här http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=3370

That´s all kids! / MM
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
srpp lim på fel sida stighuden... Telemark 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.