Vad Är Äventyr För er !?

Hejsan !

Jag bara undrar vad äventyr är för er ?
t.ex vandra kungsleden eller paddla !
vad som helst !

Jag tycker ialla fall att äventyr
ska va med lite adrenalin i , eller
mkt :)!! Alla säger att folk är galningar
som t.ex klättrar upp i effieltornet utan lina....
Galning tycker ja man är om man inte förbereder
sig Ialla fall !Men som sagt äventyr är ju olika
för alla människor .....

/ s.H
 
Galning, njjae. Oansvarig och omogen, ja.

Men folk är skapta olika. En del är tvungna att göra lite mer extrema saker för att få en kick. Tycker dock inte att de är föredömmen eller hjältar på något sett.
 

avslutad210712

Gäst
sebbe_Huss; sa:
Jag bara undrar vad äventyr är för er ? t.ex vandra kungsleden eller paddla !vad som helst !

Ser väl en fjällvandring snarare som avkoppling än ett äventyr. Eftersom jag inte hänger mig till äventyrandet är det svårt att definiera det men för mig skulle ett äventyr vara något jag måste planera lite mer än planeringen inför en fjällvandring. Därmed inte sagt att det därmed behöver vara farligare. Att tex cykla genom Sverige eller europa kräver lite mer planering och skulle därmed kanske kunna kallas äventyr för min del. Nu kanske cyklande på vägar är ett dåligt val eftersom jag nog betraktar det som något av det farligaste man kan göra med tanke på andra trafikanter men i övrigt är det nog rätt ofarligt i jämförelse med att tex klättra upp i Eiffeltornet utan säkring.
 
Jadu - svårt att deffiniera det där - men det är en intressant fråga som jag ställt mig många gånger... jag har nog kommit fram till att det inte spelar så stor roll egentligen - det viktigaste är ju att man gillar det man gör. Jag kan inte säga att mr bekväm som åker bil jämnt har fel om han menar att det är ett äventyr att cykla 5 MIL !!!.. däremot kan jag tycka att han har en annan syn på livet än jag... för den som saknar ena benet kan det vara ett riktigt ordentligt äventyr att cykla 5 mil ...
/Henrik
 
Äventyr för mig är när saker och ting inte blir som man planerat! Vädret slår om och allt skiter sig, det är ävetyr för mig. Som någon skrev tidigare. Att fjällvandra och så är mest avslappnande.
Äventyr är (för mig) när man ligger på gränsen till säkerhet ofrivilligt. Ni vet när man sitter i snöbivacken och säger till polarn; Vilket dj*vla äventyr det vart =D

Fast idag bilr det ett nytt slags äventyr för mig. Ska renovera hela vardags rummet på två dagar. Eller snarare försöka hinna med.
 
Håller med föregående. Äventyr blir det när minutiösa eller rudimentära planer för något man företar sig måste ändras p g a förutsättningarna ändras.

Det betyder att man får lite äventyrskänsla när man känner en viss osäkerhet på utgången av nåt man ska göra. Det behöver väl inte vara så himla farligt, och självklart kan man ha en massa alternativ i sin plan som är tänkta att kunna fungera, men just elementet av att utgången inte är självklar är kanske det viktigaste i ett äventyr.
 
Äventyr, vet inte...

När jag började med vandring var det mycket macho och prestation över det. Innan hade jag alltid varit ute i naturen på kortturer, max att man har med sig en matsäck och är hemma igen på kvällen. Men när jag började ensamvandra flera dagar i sträck tykte jag att jag hade presterat något.

Men, efter några turer började något hända och jag blev mer och mer upptagen av själva upplevelsen. För mig är det nu förvisso en fysisk ansträgning, men en själslig avkoppling. Med rätt utrustning och kunskap blir det inte så myket äventyr i bemärkelsen risktagande, men det blir ett äventyr i att man inte vet vad som finns bakom nästa krök. Och ett själsligt äventyr. Varje gång man är ute en dag längre ensam än man varit förut gör man en resa en dagstur längre in i sin egen själ, och får se vad som finns där. Det är minst lika spännande.
 
Tycker äventyr är att stå inför en situation som ligger utanför ens komfortområde... Kan handla om allt möjligt egentligen.

Uteliv är för mig en form av rekreation (som flera ju har påpekat).

/ G
 
Varje gång jag ger mig iväg med ryggan genom ett för mig nytt ödsligt vildmarksartat område för en tur längre än en vecka, med vetskap om att inga stugor finns och sannolikt heller inga människor, känns det som ett äventyr:)

Äventyr kan vara små eller stora. Ett litet äventyr för mig kan vara 10 dygns solovandring genom ett nytt för mig relativt okänt område, bortom leder och folk i Sverige, eller en månads sådan vandring med vandrarkumpanen. Ett stort äventyr vore 3 månaders vandring i Kanadas vildmark. Ett jättestort äventyr vore "Kanada på tvärs" á la Monsen. Men varje gång jag är ute någon längre tid hinner det hända något oförutsett, vilket känns som ett äventyr.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nosse Vinter-tälta utan erfarenhet, alla råd är välkomna! Expeditioner 15
karimw Cykelprojekt: Här är ditt land Expeditioner 7
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
hbsenk Är du en Oxfam trailwalker? Expeditioner 0
MunkenOdos Elbrus, sommaren 2013, någon som är sugen? Expeditioner 25
johnnybass Var är foten av mount everest Expeditioner 7
desireman Var är vackraste leden uppe i norrland? Expeditioner 20
Corax Och vad är detta? Expeditioner 13
Betula_pendula Är det för lätt att få Sponsring? Expeditioner 11
rimn Vad är en expedition? Expeditioner 19
gasldv Vad är inte gjort än? Expeditioner 74
skolanna Hur säkert är Elbrus? Expeditioner 2
adventureDave någon som vet var detta är någonstans.. Expeditioner 7
Polymeras Hur långt är Sverige? Expeditioner 9
majjen Vad är en expedition? Expeditioner 8
articat Vad är en Skandinavisk ÄVENTYRARE Expeditioner 45
ronny5 Mikael Strandberg är den främste! Expeditioner 9
ejmedlem Vad det handlar om är om han talar sanning.. Expeditioner 0
Jonord88 Intresserad av kanadas vildmark? Expeditioner 0
avslutad_210913 Äventyr 2021 Expeditioner 11
rjarnhall Äventyrs kanot!? Expeditioner 3
Adventure Linus Liten insperations film från helgens äventyr Expeditioner 0
Hannahyesman Äventyr önskas! Expeditioner 0
KaptenAndreas Äventyr till sjös! Expeditioner 0
pictorviktor Äventyr i Sverige Expeditioner 3
Kilo Lima Äventyr hösten 2011 Expeditioner 9
Johnsen88 Äventyr på riktigt..hur? Expeditioner 13
NattaZatta Föreläsare sökes som varit på större äventyr Expeditioner 29
Alexander85 Bra bok om nåns äventyr(gärna paddling) Expeditioner 8
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.