V-pegs, allvarligt talat...

Det är ju inte meningen att vi ska komma fram till exakt hur många newton dragkraft en viss pinne tål när den belastas i en viss vinkel, tanken med testet är ju att se om det finns något mönster som indikerar att en viss placering av pinnen faktiskt är bättre än en annan.

Då gör det inte så mycket att det finns lite variationer, för om det finns ett tydligt mönster så kommer det att märkas på rätt få tester.

I mina två fina exempeldiagram nedan ser man väl rätt tydligt att i det högra finns det ett visst mönster, men det vänstra verkar helt slumpmässigt.
 

Bilagor

  • spridning.jpg
    spridning.jpg
    4.9 KB · Visningar: 442
Fast det är ju inte omöjligt att det är bättre att ha v-pinnen åt ena hållet i "sandig" jord och andra i "lerig".

Dina diagram får mig osökt att tänka på:
linear_regression.png
 
Visst kan det vara så, men det är ju som sagt var det som testerna är tänkta att visa.

Man gör alltså:
5 tester med vertikal V-pinne konkavt i lerjord och lina i 45 grader
5 tester med vertikal V-pinne konvext i lerjord och lina i 45 grader
5 tester med 45-graders V-pinne konkavt i lerjord och lina i 45 grader
5 tester med 45-graders V-pinne konvext i lerjord och lina i 45 grader
5 tester med vertikal V-pinne konkavt i sand och lina i 45 grader
5 tester med vertikal V-pinne konvext i sand och lina i 45 grader
5 tester med 45-graders V-pinne konkavt i sand och lina i 45 grader
5 tester med 45-graders V-pinne konvext i sand och lina i 45 grader

5 tester med vertikal V-pinne konkavt i lerjord och lina i 30 grader
5 tester med vertikal V-pinne konvext i lerjord och lina i 30 grader
5 tester med 45-graders V-pinne konkavt i lerjord och lina i 30 grader
5 tester med 45-graders V-pinne konvext i lerjord och lina i 30 grader
5 tester med vertikal V-pinne konkavt i sand och lina i 30 grader
5 tester med vertikal V-pinne konvext i sand och lina i 30 grader
5 tester med 45-graders V-pinne konkavt i sand och lina i 30 grader
5 tester med 45-graders V-pinne konvext i sand och lina i 30 grader

osv.

Sen får man då plotta dessa tester i diagram och se om man ser mönster. Det blir inte ett diagram utan en hel del olika.

När jag gjorde mina tester i helgen så körde jag bara tre tester i varje situation (konkav, konvex och rund pinne, vertikal och 45 grader, gav 6 olika situationer) och dessutom testade jag bara med en vinkel på linan. Men det blev alltså 18 försök totalt.
 
Jag skickade, halvt på skoj, frågan till Hilleberg.
Bifogade bild 1 och 2 och fick följande svar:

"Jag har alltid satt ned markpinnarna som i figur 2. I ”normal” mark spelar det nog inte så stor roll för pinnens hållfasthet i marken, men det blir större slitage på staglinan om pinnen vänds som i figur 1."

Säger en del om resurserna här på Utsidan när en av världens mest ansedda tälttillverkare kommer med ett av de klart minst uttömmande svaren i tråden... :)

Kan ju tillägga att det personligen känns rätt gött att det i alla fall finns olika synpunkter i frågan, om alla hade svarat "bild 2" utan att blinka hade jag känt mig ungefär som om man hade gått med skorna på fel fot hela livet... ;)
 
Senast ändrad:
En sak som slog mig häromdan är ju att den där bilden i variant 1 kanske är tagen av en marknadsavdelning?

Ni minns väl när Biltema hade sitt kök monterat uppochner i katalogen?
 

"Jag har alltid satt ned markpinnarna som i figur 2. I ”normal” mark spelar det nog inte så stor roll för pinnens hållfasthet i marken, men det blir större slitage på staglinan om pinnen vänds som i figur 1."

Slitaget på staglinan borde vara likvärdigt enligt bild 1 och om man använder Y-pegs. Hänger mer på hur välgradade pinnarna är.
Bild 2 kan ge något mindre slitage, men vinkeln mellan pinnen och staglinan har betydelse. Vid ofördelaktig vinkel kan slitaget bli minst lika stort som i bild 1 pga de vassa hörnen i ök av spåret. V-pinnar med ombockad kant ger väl i så fall minst slitage på staglinan, vilket Hilleberg gick ifrån för många år sedan...

Ser man till hållfasthaten i marken är bild 2 att föredra, vilket nermanders tester bekräftar. Men då vi rör oss i mycket ytliga jordlager påverkade inte minst av växtdelar och oss människor mm tror jag inte mina geoteknikkunskaper tillför något utöver nermanders empiriska tester;)
 
Att de slutat med bockade kanter är väl för att de gått över till hårdare material som spricker om det bockas?

D.v.s. de har gått ifrån formpressad mjuk plåt till stränggjutna styva profiler.

En bit slang på tältlinan kan antagligen lösa slitage-biten.

Men en nackdel med variant 1 är ju om marken är väldigt hård och pinnen inte går att få ner mer än halvvägs. Då kommer man inte att kunna sätta linan i "hacken" (för då blir det för stor hävstång) utan måste låta den glida nerför pinnen mot marken.


Jag tänkte också på att man kan jämföra med hur man använder spade, grep och spett i marken när man ska bryta loss jorden... Men man använder ju sällan spaden "baklänges" så jag vet inte vilken av teorierna detta skulle stödja:)
 
Jag tänkte också på att man kan jämföra med hur man använder spade, grep och spett i marken när man ska bryta loss jorden... Men man använder ju sällan spaden "baklänges" så jag vet inte vilken av teorierna detta skulle stödja:)
Jag använder mest en spade "framlänges" för att jag vill flytta jord med den, och nämnda jord tenderar att ramla av en konvex yta...

En spade baklänges påminner om en plog, så det kan nog också funka, om än med aningen annat handhavande.
 
En sak som slog mig häromdan är ju att den där bilden i variant 1 kanske är tagen av en marknadsavdelning?

Ni minns väl när Biltema hade sitt kök monterat uppochner i katalogen?

Trådkaping men Önskerepris från Internet, Vad jag kan se sparade bilden 2005-06-03-

Jag kollade på kartongen vid ett besök på Feltema för något år sedan och det var fortfarande fel på bilden på kartongen. Var inte så smart så jag tog fram kameran och fotograferade
 

Bilagor

  • biltemaköket.jpg
    biltemaköket.jpg
    10.5 KB · Visningar: 364

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.