Utveckling för toprepsklättring.

Hej, utesidan.se jag är en ny medlem här och har en enkel fråga till er andra om klättring. Jag kommer inte vidare från 6b+ till 6c!

Ålder: 17 Vikt: 71kg Längd: 183cm Kroppsbyggnad: Gymnastik/fotboll sedan ung (yngre än vad jag är nu då förstås, 12) ålder (tills för två år sedan).

Jag gick en kurs i början av förra hösten för grönt kort och grundläggande teknik, för att sedan övergå till att klättra en gång i veckan ( upp i kanske 10 tillfällen), mellan 3-4 timmar. Alltid utpumpad när man är klar. I vilket fall så klättrar jag nu 6b+ med stor ansträngning och 6b/a+ med normal/liten, har inte misslyckats på en sådan led på länge. Nu till min fråga, jag har aldrig klarat en 6c led. Hur ska jag gå tillväga träningsmässigt för att orka med dem? Är det bara pressa underarms stryka? Eller ska man klättra lättare leder för att öva in ett bra rörelsemönster så man när närmare väggen? För jag tycker mig inte ens göra speciellt värdiga försök på dessa.

Jag klättrar på KC i Stockholm, där det är fransk gradering, men om någon är van vid svensk så finns en tabell imellan dessa här: http://www.vertikalt.se/gradering.html.

MvH Gustav
 
Hej Gustav!

Kul att du gillar klättring.

Jag har klättrat i ganska många år nu och känner igen det du beskriver. Det är vanligt att man stannar på en viss grad under ganska lång tid innan man utvecklas och kan klättra hårdare grader. Man pratar om platåer, det är jättevanligt. Jag klättrade nästan allt 6c+ onsight utan större problem men utan att kunna ta en enda 7a under flera år. Sen släppte den magiska gränsen och jag gick vidare. För att stanna igen på 7a.. Det tar tid.

Jag tror att det delvis är psykologiskt, och där kan jag inte hjälpa dig. Men några rent konkreta tips jag kan ge om du vill klättra hårdare grader är;

- Klättra ofta och mycket! Både på den nivå du är, lättare "cruiser" leder och försök på svårare. En gång i veckan är (enligt mig) för lite om du vill utvecklas och bli bättre. Skippa gymmet, klättra bara istället.

- Börja bouldra, om du inte redan gör det. Suverän styrka och cruxteknik träning!!!

- Glöm inte att stretcha! Gå på yoga för att minska risken att du skadar leder etc. och för att bli vigare och smidigare, bättre balans, starkare bålmuskler. You name it! Yoga rules!
 
Vigheten är inte större problem då jag fortfarande klarar av spagat men inte splitt (dessvärre), jag är även vig i övriga kroppen, men det är klart att jag strechar för att slippa sträckningar mm. ändå.

Funderar på att skippa gymmet precis som du föreslår och bara klättra, men är lite rädd för att jag ska få samma kroppsbyggnad som den genomsnittlige klättraren då (spinkig med endast grymma underarmar. Sega muskler i armarna. Ingen volym alls).

Jag bouldrar lite varje gång jag är och klättrar, dessvärre med blandat reslutat, jag tycker att det finns få "leder" i rätt svårighetsgrad. De som är märkta blå är för lätta och ge inte mycket träning, däremot alla andra är helt omöjliga, mestadels pga. små grepp.

Tacksam för svaren!
 
en gång i veckan ( upp i kanske 10 tillfällen), mellan 3-4 timmar.

Skulle rekommendera dig att träna kortare pass, oftare. T ex 5-6 st entimmespass i veckan. Mastodontpass är roliga, men för ens utveckling är lagom och ofta mycket mer givande.

Grundfilosofin är typ i den här stilen:
2% förbättring 6 gånger i veckan, vs 4% förbättring 1 gång i veckan.
Antar att det baserar sig på antagandet/faktumet att "förbättringen" inte är linjär mot passets längd i tid, utan snarare logaritmisk. T ex:

1 timme: 2% förbättring
2 timmar: 3% förbättring
3 timmar: 3.5% förbättring
4 timmar: 3.75% förbättring


Notera att "förbättring" är ett ganska abstrakt koncept, men jag tror att resonemanget håller ändå. Värt ett försök iaf.
 
Jag kommer inte vidare från 6b+ till 6c!
Aha... en tvätt äkta gradjakt... Gäller det här inomhus grader? I så fall vill jag påstå att det sitter i huvudet. Enligt mig har inga av de inomhushallerna väldigt jämna graderingar. Jag har klarat leda en 7a rent på andra försöket men samtidigt inte kunnat ta mig upp för en 6c på topprep hur än många gånger jag försökt. Enligt mig är det inget att bry sig om, när jag jagar grader sker det på rikig klippa.
Klättrar du ute något? Då kan jag tipsa om några 6c i Sthlm området som jag upplevde som lättare än andra. Ledklättrar du inte måste antingen någon annan leda upp först eller så måste du fira ner till ankarna uppifrån då det går inte att nå dem säkert utan rep.
Annars så kan jag dra till med ett modiferad citat från nånstans: Det enda sättet att bli en 6c klättrare är att klättra 6c... Värm upp ordentligt, skippa 6b och 6b+ lederna, och sen är det bara gå på 6c jakt. För eller senare så sitter den.
 
Om jag inte missuppfattat någon så har du alltså klättrat sedan förra hösten?

Då tycker jag att du har utvecklats riktigt bra om du sätter 6b+ på lead utomhus, eller inomhus. Jag klättrade inte ens 6a efter ett år. Fast å andra sidan var jag både tjock, svag och ganska nerkörd över huvudtaget när jag började klättra.

Svårigheten på lederna är ju ofattbart individuell. Och nu pratar jag utomhus på lead. Inomhus på topprep är en helt annan sorts klättring, även om det är samma gradsystem som används. Jag vet folk som klättrar 6c på topprep inomhus och backar på hyfsat bultade 6a utomhus av ren ovana. Man blir rädd, tar för hård i greppen och pumpar ur, känner inte igen de vassa svenska granit-listerna och så vidare.

Det individuella gör att det blir svårt att tipsa om någon led att projektera just för dig. Vissa tycker att Underarms UFO på Örnis är hård för graden, men för mig var det min första 6c och jag tyckte den var ganska soft.

Mitt tips till dig är att se ut ett projekt. Och sedan köra stenhårt på det till du sätter det! Ska du sätta personbästa kommer det att kräva många försök och många investerade timmar. Det ska ju inte vara lätt att persa!

Mitt personbästa tog ett år att projektera och sätta, till exempel. Just nu känns det som ytterligare ett år innan jag snäpper upp ett steg till. Men då kan man ju försöka påminna sig om att det inte bara handlar om grader, utan att det är ganska kul att semesterklättra också...
 
Många bra tips här i tråden!

Skulle vilja tillägga att man bör skilja på träning och prestation. Ta några pass där du tränar på svåra saker en bit över din nivå och tillåter dig själv att misslyckas, och några pass där du försöker prestera ditt bästa.

Om du tränar på riktigt svåra leder, kommer de lättare lederna kännas ännu lättare efteråt, dvs om du tränar på 7a-leder kommer 6c kännas som vandringsleder.

Och som sagt, bouldering är väldigt bra träning även för repklättrare.
 
Såg just i din rubrik att ditt inlägg handlade om topprepsklättring. I så fall tar jag tillbaka allt jag skrev ovan. Speciellt om det gäller inomhus.

Topprep inomhus är för mig mer träning för uteklättring och graderingen ser jag som en kul grej. Det varierar så mycket att det inte riktigt känns som någon rättvis måttstock, tycker jag i alla fall. Ibland klättrar jag 7a och ibland kommer jag inte ens upp på 6b.

Ute är ju inte heller helt exakt i och för sig, men antalet repetitioner brukar ju slipa till graderna med tiden.
 
Precis som nämnts, du bör träna mer än en gång per vecka för att utvecklas. 2-3 ggr/vecka är väl bra. Undvik skador.

Men jag skulle också rekommendera att fokusera på att bli bättre på vissa saker, t.ex. små grepp som du pratar om. Alltså att inte överhuvudtaget fokusera på graden.

Ett annat tips är att studera bra klättrare för att se vad de gör som kan tänkas vara bättre än det du gör. Fotteknik, vilor etc.

En sista kommentar: Man blir bra på det man tränar på (ganska specifikt i alla fall). Det finns en anledning till att det är många med "klätterkroppar" som klättrar bra. Vill du ha stora muskler så kör på det. Fast räkna kanske inte med några jätteresultat när du klättrar rep i så fall.
 
Om du inte orkar med 6c-leder så kan du ju antingen träna så att du blir starkare och uthålligare och sedan trycka på hela vägen, eller träna så att du gör av med mindre energi och därför inte behöver bli starkare, utan kan klara svårare leder med oförändrad energiförbrukning.

För mig - som också ännu är nybörjare - är teknik och fokus det viktigaste. Jag har iaf inte ännu nått en punkt där styrka och uthållighet begränsar mig. Vissa leder har jag normalt väldigt svårt för men har ändå satt dem någon gång utan den minsta ansträngning. Då handlar det om annat än styrka.

Jag tycker det är givande att klättra leder som är "alldeles för svåra", för då märker man så tydligt vad man gör rätt och fel. På lättare leder kan man ju klara sig trots små misstag, och då märker man dem liksom inte och kan inte lära sig något. Men samtidigt måste man träna in bra teknik på lättare leder där man inte måste slita hårt bara för att hålla sig kvar på väggen.
 
Tack för alla fina svar, jag ska ta och lägga om träningen med fler pass i veckan nu när det är sommar och jag har gott om tid. Jag har släppt det här med att jaga 6c istället klättrar jag leder med små grepp som inte nödvändigtvis är så svåra om man ser det till väggens lutning utan det blir mer teknik var det kommer till att hålla greppen. Så får vi se vart det leder. Jag lovar att redovisa utvecklingen till hösten :)

Tack för den fina kommentaren magwo, klockrent med att beskriva det exponentiellt, jag är själv svagt matematiskt skadad och gillar att beskriva saker på motsvarade vis. Gött.

Ha en trevlig klättersommar allihopa!
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.