Utväxling för alperna

Har tänkt testa en del alp-pass, kanske Mt Ventoux,Pyreneerna, har landsvägscykel med utväxling 53-39, 12-23. Vad behövs ? Trippel-drev fram? Räcker kompakt utväxling? Har cyklat en del backar men då med touring-cykel och "Mtb-utväxling"
 
Är du rätt tränad, så är 53/39 + 12/23 precis lagom...

Man kan som motionär plåga sig upp med de flesta utväxlingar. Men det blir trevligare om utväxlingen passar den egna konditionen.

Vad har du för mål? Att komma upp? Att komma upp och ha roligt?

Hur väl tränad är du?

Hur mycket pengar vill du investera?
För ShimaNo måste du byta vevparti (kompakt), eller för 3-delat vevparti, vänster sti samt (tror jag) framväxel och ev bakväxel
För Campa måste du byta vevparti (kompakt), eller för 3-delat vevparti samt framväxel och ev bakväxel
Sen är det kanske vettigt att byta kassetten till 12-27 eller 13-29 eller nåt.
 
Har tänkt testa en del alp-pass, kanske Mt Ventoux,Pyreneerna, har landsvägscykel med utväxling 53-39, 12-23. Vad behövs ? Trippel-drev fram? Räcker kompakt utväxling? Har cyklat en del backar men då med touring-cykel och "Mtb-utväxling"
Det beror på. Min klubbkompis Jerry, http://www.cycloclimbing.com/, klarar sig fint med 39/27. Själv har jag haft 39/29 resp. 34/25 som lättaste utväxling. Det är lagom för mig som har skapligt plattdrag men som skulle tjäna en del på att vara lättare.
 
Skaplgt tränad, men har ingen lust att stå upp och trampa för mycket,kanske compact drev med 34-27 vore bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JA64 utväxling på touren. Landsvägscykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.