Utrustningslista

Undrar om någon har en färsk utrusningslista/packlista för fjällvandring i dom svenska fjällen.
Är mkt fjällvan men söker efter nya tips :)
Ska vandra i 4dagar i september, bo i tält och vandrar ej efter led.

Tack på förhand
 
Förslag.

Kläder upptill:
Mössa
Underställ 1st
Fleece tröja/jacka 1st
Vind- och vattentät jacka alt.-
Vindtät jacka+regnjacka
Handskar

Kläder nedtill:
Innerstrumpor Ull/syntet 2 par
ytterstrumpor ull 1par
Kängor/stövlar
Kallingar 2st
Underställ 1st
Vind- och vattentät byxa alt.-
Vindtät byxa+regnbyxa

Bo och sova:
Tält
Liggunderlag
Sovsäck

Mat biten:
Kastrull med lock+tamoj
Bestick/sked
Röra i grytan pryl/ta en pinne på plats
Kök (Bensin/Trangia)
Bränsle
Tändare/tändstickor
Trasa (torka av sakerna/fuskdisk)
Vattenflaska 1L/2*0,5L

Orientering:
karta
Kompass

Säkerhet och reparation:
Sårtvätt 3st
Plåster 6st
Kompress 2st
Gasbinda 1st
Huvudvärk- och feber-piller
Skavsårs-plåster eller tejp
Nål och tråd
Säkerhetsnålar 3st
Gaffatejp ca 2 m

Övrigt:
Ryggsäck med regnskydd
Kniv/multitång
pannlampa+extra batterier
Telefon
Toapapper

En grund iaf,nån kommer säkert med tillägg.Rätt allmän,men folk har olika behov som gör det svårt att specifiera vilken sovsäck eller jacka du ska ha.


peter
[Ändrat av ping 2005-09-10 kl 15:40]
 
håller med

Din lista ser himla bra ut. Jag håller med i det mesta, satsar dock lite mer på sjukvården. Kommer att ha hund med mig så därför blir det lite mer packning.

Jag lägger ut min lista när den är klar, tack för dina ideér
 
"Silvertejp", typ. Duct tape. Men inte riktigt, gaffatejp är lättare att lossa tror jag. Det är alltså sån tejp som man anvädner när man riggar scener och sånt, för att tejpa fast sladdar på golvet och så.
 
nermander; sa:
"Silvertejp", typ. Duct tape. Men inte riktigt, gaffatejp är lättare att lossa tror jag. Det är alltså sån tejp som man anvädner när man riggar scener och sånt, för att tejpa fast sladdar på golvet och så.

Tvärtom när det gäller borttagning, har jag för mig. Silvertejp kan man ta loss utan att allt för mycket klister sitter kvar, svart gaffatejp är stört omöjlig att få bort. (Ibland kallas silvertejp för gaffa, ibland kallas den svarta varianten för gaffa och den silvriga för just silvertejp; benämningarna varierar.)
 
Lite OT och utrustning

alven; sa:
nermander; sa:
"Silvertejp", typ. Duct tape. Men inte riktigt, gaffatejp är lättare att lossa tror jag. Det är alltså sån tejp som man anvädner när man riggar scener och sånt, för att tejpa fast sladdar på golvet och så.

Tvärtom när det gäller borttagning, har jag för mig. Silvertejp kan man ta loss utan att allt för mycket klister sitter kvar, svart gaffatejp är stört omöjlig att få bort. (Ibland kallas silvertejp för gaffa, ibland kallas den svarta varianten för gaffa och den silvriga för just silvertejp; benämningarna varierar.)

"Gaffa" kommer från "att gaffa" som är slang för att rigga som är slang för att sätta upp en scen (teater eller konsert).

Åtminstone vad jag fick lära mig när jag var i den branschen för länge sedan ;).

Tejpens klistrighet beror nog på vilket fabrikat, den svarta som du nämner bruka(-r)(-de) vara av en finare vävkvalite och liknar mer vävtejp av typ Tesa, används när tejpen ska vara osynlig. Den silvriga är billigare och den som används mest.

Åter till tråden,
tycker Ping: s lista är bra, själv skulle jag skippa de extra kortkallingarna och satsa på extra strumpor istället och tvätta vid behov. Använder också ett sovlakan för att slippa tvätta sovsäcken men andra skippar denna lyxpryl och sover i understället...

mvh,

//J
 
När det gäller duct tape / silvertape så tillverkas den av en enda tillverkare men säljs via massor av olika kanaler.

Lite övrigt.
 
skrev du FYRA dagar?

Frågan är förstås hur mycket saker man vill hålla reda på, och vilka extra behov som infinner sig i
dem mörka och kalla september. Slukar pannlampor batterier på samma sätt som små ficklampor ofta gör?

På sommarfjället behövs de inte, förstås.
Ej heller handduk.

Långa underkläder
har jag skippat på sommarvandring, men det kanske behövs
nu?

Men hur mycket strumpor går det åt - om
det nu var 4 och inte 14 dagar?
Jag klarar mig LÄNGE med ett par för stigen och ett
par korta
för lägret, men man får tvätta ofta, ty strumpor
stinker. Kanske jag skulle ta ett längre par för en höstvandring.

Kalsonger är ett snusk som jag bortrationaliserat,
se andra trådar. Man behöver dock inte mer än ett par

(på min senaste kontintentala resa hade jag faktiskt
med kläder enbart för hemresan, c:a 2 hg, men
då vandrade jag i 31 dar och hemresan tog väl drygt 30 timmar netto).

Beträffande reparatur har det visat
sig oumbärligt med textiltejp (lagar
kläder, vattenflaskor, tält) och
kiltnålar (lagat ryggsäck två gånger -
tipset är gratis !!!!)

Sen har jag med lite ståltråd som jag aldrig använt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.