Utrustning

Hej allesammans,

Jag har fått lite smak för turskidåkning och tänkte jag skulle passa på och handla lite nu när det är rea, dock har jag lite svårt att bestämma mig för vad jag ska ha. Någon här som kan hjälpa mig?

Ändamålet är dagsturer och kanske sova i någon stuga uppe i norra fjällen (Abisko, Vassijaure med mera).

Jag hade tänkt mig ett par Åsnes Amundsen men velar om jag ska ha vallningsfria (QS) eller med "fellelås" och Åsnes' korta stighudar.

Vilka pjäxor ska man köpa? Jag är sedan många år en Meindl fantast och jag använder min höga kängor både vinter och sommar ute i naturen. Vilket märke och modell ska man gå på för sina turskidspjäxor? Alpina 1550 eller 1600 eller Crispi?

Ett stort tack på förhand!!
 
1550 upplever jag som lite täta = blir lite fuktigt om fötterna när man varit ute en lång dag. Vet inte om skinnmodellen är bättre. Jag har Åsnes med Fellelås och använder väldigt sällan stighudarna (pga att jag haft klister på och inte vill rengöra ute "bara" för att ha hudar på). Skulle dock inte vilja ha vallningsfria pga ljud och motstånd.
 
Vintertid är det än viktigare att kängorna kan torka under en natt med positivt klimat (innomhus ev med skotorkare i).
Efter ett försök med vallningsfria skidor vill jag aldrig mera se dylika, ljud och vibrationer vill man inte ha under nerfarter.......
Stighudar låter bra men en syntetisk skridskorem straxt framför trampet gör att klättringskapasiteten blir som med larvfötter under, dessutom inget klister och inga svåra hudar att stuva. Enkla grejor som funkar är bara härligt.
För somliga funkar varm valla lika väl.....

Rätt spann för dig med rätt kläder och packning på är viktigast av allt för en skön tur.
 
Gillar mina Alpina BC1600 skarpt. Kanske inte suveränt hälgrepp om man skall klaga på något. Men rymliga för tårna. BC1550 gillade jag inte alls när jag testade dem. Har provat Crispi också lite kort, de verkade OK, bättre i hälen men inte lika rymliga för tårna, samt ganska dyra.

Har iofs inga Åsnes Amundsen, men testade min kompis och de var mycket sköna i känslan. Vallafritt vs stighudar/valla beror på din inställning till att behöva valla. Kan ta tid om föret växlar att valla om. Finns också lägen (just över 0 och nysnö) då man önskar man hade vallafritt. Men vid kallgrader är vallningsbara överlägsna.
 
Du bør definitivt kjøpe Åsnes Amundsen med kortfeller (stighudar). Har hatt skiene i ca 6 år. Bruker fellene ca 50% av tiden, resten smøring (valla).
 
Åsnes med fell

Hej.
Har precis varit på en femdagarstur på nya Åsnes skidor med kortfell. De satt på hela turen då det var rätt isigt. Tycker det är kanon! Givetvis inte bästa glidet utför, men viktiga är ju att man slipper halka runt åt alla håll......framför allt bakåt!
 
Låter trevligt. Hur kommer det sig att du inte tog av hudarna när du åkte utför?

Att det bromar utför tilltalar mig för jag känner mig lite som en nybörjare :)
 
Tjena

Jag kan tipsa om Alfa Skarvet. Nackdelen är att dom inte går att köpa i Sverige just nu men jag beställde osett från Globetrotter.de. Dom liknar Alpina BC1600 men tycker att dom håller betydligt högre kvalitet (jag har notoriskt svårt för Alpinas kängor, och Crispi Stetind passar inte min fot). Använde dom nu under påsken i Padjelanta och Sarek, en 10-dagars tur enbart med tält. En tunn ullstrumpa närmast foten, en 6-liters fryspåse och en jättetjock ullsocka utanpå, sen ner med hela paketet i kängan. Det funkade jättebra och mina tjocka ullsockor var fortfarande torra när jag tog av dom på kvällarna. Slutsats: Kängan håller måttet när det gäller att mota väta utifrån, plastpåsen håller ullsockan och kängan fri från fukt som kommer från foten och man slipper därför kalla, stelfrusna kängor på morgonen. Fast det är klart, går du dagsturer mellan stugor så är nog detta ett mindre problem..

Jag använde även Åsnes Rago (gamla Amudsen) fast med hellånga hudar som satt på hela tiden. Mest berodde det på att jag drog pulka och ville ha optimalt fäste, men det är också så att jag är en sopa på skidåkning och föredrar mycket friktion så det går långsamt utför :) Är man en skaplig skidåkare så kanske kortfeller är bättre..

//Björn
 
Utför

Jo....därför att i fjällen går det ju upp o ner hela tiden ( om man inte specifikt går på topptur) så om man ska dra av och på fällarna hela tiden så kommer man ingenstans. För mycket pyssel...nä det ä bare å åk!
 
Tjena

Jag kan tipsa om Alfa Skarvet. Nackdelen är att dom inte går att köpa i Sverige just nu men jag beställde osett från Globetrotter.de. Dom liknar Alpina BC1600 men tycker att dom håller betydligt högre kvalitet (jag har notoriskt svårt för Alpinas kängor, och Crispi Stetind passar inte min fot). (klipp)

//Björn

Jag blev lite nyfiken, hur skiljer sig Stetind och Skarvet..? Vilken är rymligast?

...är intresserad av Skarvet men har aldrig kunnat testa...

Häls,

//Johan
 
Garmont Excursion

Ett alternativ på skofronten...

Vi valde att satsa på något tyngre grejjor med tanke på kommande toppturande...funkade dock utmärkt att både skida och gå med.

I år blev det lånade Åsnes Rago med Rottefellabindning i 7 dagar samt bestigning av Keb till fots, dessutom drog jag pulkan gåendes ca en mil av sträckan Keb-Nikka pga att den blöta snön omöjliggjorde bra fäste. Tittar på ett lite mer insvängt alternativ på skidor till nästa vinter.

Garmont Excursion är en plastpjäxa med urtagbar innersko, visserligen blötte vi dem innifrån i det varma vädret (ska testa fuktspärrsprincipen nästa vinter) men eftersom de satt så bra var det aldrig nån fara med fötterna.

Trots att skorna var fuktiga på morgonen kom värmen snabbt och vi upplevde aldrig att vi blev kalla om fötterna. Smidigt att slippa ta med skalen in i innertältet och det skulle säkert gått att torka innerskorna mha varmvatten i flaskor i innertältet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.