Utrustning för en nybörjare på led

Offsets är bra som ett komplement till Rocks eller Wallnuts.
Jag skulle inte rekommendera dem som prio-ett set.

Sen är jag lite nyfiken på varför man anser att wallnuts passar bättre än rocks på en specifik klippa?
De är ju av samma typ, formmässigt.

Det jag upplever som den stora skillnaden är att wallnuts verkar ha nån legering eller färg eller superklister eller vadfandetnuär som gör att de sätter sig så in i helvitti, vilket mest är till besvär, om inte annat så för andreman.
Kan kännas tryggt för försteman, men överlag tycker jag de är jobbiga pga det.

Har varit med om att försöka sätta en rock, och den jäkla wallnut-tian satt sig uppåner i sprickan, helt omöjligt att få bort.
Tvi vale.

Visst ska offsets ses som ett komplement i första hand men i områden som Ågelsjön där merparten av sprickorna är flairade så använder jag med flera oftare offsets än vanliga kilar.

Vad det gäller rocks vs Wallnuts så är det väl egentligen en smaksak, jag har bara testat och klättrat med rocks en gång och kan väl inte vara direkt objektiv i frågan eftersom jag i vanliga fall använder Wallnuts. Dock använder de flesta av Norrköpings-klättrarna wallnuts.
 
Grunden måste väl ändå vara att vi försöker sätta kilar där det går att sätta en bra kil, och låta bli de där flarade sprickorna. _Någonstans_ brukar en vanlig kil passa bra.
 
Har sinnesjukbeslutsångest. Främst för att det är svårt att känna på grejerna om man inte bor i Stockholm eller göteborg.

Nu lyder följande:

http://www.joe-brown.com
DMM Dragon Cams (Set 2,3,4) £120.00
DMM Wallnuts (Set 1-11) £65.00
DMM Spectre 2 Wiregate Karabiner Rainbow Set of 5 £30.00

Tot:al £215 + £30 frakt = £245

http://www.bananafingers.co.uk/
BD Camalot C4 0.75, 1, 2 £141
Wild Country Classic Rock Set 1-10 £63.00
Black Diamond Neutrino Rackpack £40.99

Total: £245 + £8 frakt = £253

Frågan är väl om C4orna är värda priskillnaden och att WC Rocks duger, alt välja BD Stoppers 5-11 istället för WC. Banafingers säljer inte DMM tyvärr. Alternativet Dragons är vettiga med ett gäng Wallnuts istället?

Jag har bara klämt på C4orna och de kändes najs men jag kan nog uppskatta den förlängningsbara slingan på Dragonsen.
 
Jag tror att du kommer att bli nöjd med båda kiten. Både dragon cams och camalots har hög kvalitet.
Själv kör jag med camalots (och mastercams) och wall nuts efter tips härifrån och är helt nöjd med det. Av dina kit skulle jag nog valt dragon cam-kitet. Lite för att jag vill prova lite olika märken, men också för att förlängningsbara slingorna lockar då jag ändå förlänger i stort sett alla mina placeringar. Verkar smidigt, och på en multipitch kan man nog spara lite vikt där.

Oavsett så lär du bli nöjd, och eftersom du bara köper 3 cams nu så är det inte heller för sent att komplettera med ett annat märke när du vet mer vad du är ute efter.
 
Då kanske du vet att hur luftigt det blir om man hoppar över de flairade läggen på t ex Agdor, Änglaporten och Autobahn?

Jo men det argumentet gäller för varenda led. En led som kräver tre stycken 0.75or blir ju väldigt dåligt säkrad om man bara har en. Men här handlar det inte om att klättra de tre lederna utan rent generellt så brukar det gå att säkra lite då och då. Det är väldigt sällan vi klättrar då vi är beredda på att precis vad som helst kan hända, utan oftast förväntar vi oss att 10 kilar, 5 småkammar och 5 stora kammar ska räcka till det mesta. Trots att vi alla vet att en del leder kräver annorlunda utrustning.
 
Jo men det argumentet gäller för varenda led. En led som kräver tre stycken 0.75or blir ju väldigt dåligt säkrad om man bara har en. Men här handlar det inte om att klättra de tre lederna utan rent generellt så brukar det gå att säkra lite då och då. Det är väldigt sällan vi klättrar då vi är beredda på att precis vad som helst kan hända, utan oftast förväntar vi oss att 10 kilar, 5 småkammar och 5 stora kammar ska räcka till det mesta. Trots att vi alla vet att en del leder kräver annorlunda utrustning.

Hade du läst mitt första inlägg så hade du förståt. Eftersom TS bor i Linköping och förmodligen kommer klättra mycket i ågelsjön så är det till stor fördel att ha offset-kilar. Om man bortser från lederna på lilla berget så har man större användning för offset-kilar i ågelsjön än för kammar större än camelot 0.75.
 
Offsets är det bästa som har hänt kilar sen någon kom på att man kunde plocka muttrar och sätta på hamparep. Jag tar i stort sett aldrig med vanliga kilar längre när jag åker och klättrar, då har jag dock rätt mycket kammar i kilstorlek så ett helt set vanliga kilar blir helt onödigt. Har man inte dom kammarna kompletterar dom vanliga kilar riktigt bra och offsets passar oftast bättre, i stort sett oavsett vad man klättrar.

Jag har ett antal dragons men camalots känns bättre i mekanismen men kräver mer pill eftersom man måste ofta fippla med en quickdraw. Du kommer knappast bli besviken oavsett vad du väljer.
 
Hade du läst mitt första inlägg så hade du förståt. Eftersom TS bor i Linköping och förmodligen kommer klättra mycket i ågelsjön så är det till stor fördel att ha offset-kilar. Om man bortser från lederna på lilla berget så har man större användning för offset-kilar i ågelsjön än för kammar större än camelot 0.75.

Skulls du säga att två kammar och ett set offset-kilar skulle kunna vara mer värt till att börja med?

Verkar som det mesta är användbart i olika lägen men man måste ju börja nån stans.
 
Skulls du säga att två kammar och ett set offset-kilar skulle kunna vara mer värt till att börja med?

Verkar som det mesta är användbart i olika lägen men man måste ju börja nån stans.

Svårt att säga. Drömstart-kittet vore väl wallnuts 3-8 med offsets 7-11 och Camelot 0.5, 0,75 och 1.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
Axel_N Utrustning för utrymning av höghus Klättring allmänt 107
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
Jones Utrustning upphittad i Häggsta 23/4 2011 Klättring allmänt 0
luktafotogen Bisarr utrustning? Klättring allmänt 29
paffen Transportav utrustning Yosemite 2011 Klättring allmänt 13
KristianMattiasson Vad kostar komplett utrustning? Klättring allmänt 25
elias.08 Klättring/utrustning i Barcelona Klättring allmänt 5
Peter Lundkvist Lämnad utrustning på Beatelund Klättring allmänt 0
guscha Utrustning/krav för slackline/highline Klättring allmänt 0
klattring utrustning upphittad i häggsta den 19e Klättring allmänt 0
elfizz Tappad utrustning! Klättring allmänt 23
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
apfaktor Tappad utrustning Klättring allmänt 13
climbingfreaks Komplettera ny utrustning Klättring allmänt 5
Bergström Utrustning för soloklättring Klättring allmänt 28
Henriko Alpin utrustning Klättring allmänt 1
leosmi Utrustning för klättring i Dolomiterna Klättring allmänt 6
rebuz Utrustning Klättring allmänt 3
i-am Clogging, erfarenheter av utrustning??? Klättring allmänt 4
Ehlana Utrustning som behovs Klättring allmänt 4
Sivert Rengöring av utrustning? Klättring allmänt 10
stefkar Utrustning i Barcelona? Klättring allmänt 4
Lottisen utrustning? Klättring allmänt 4
Hinka Snap utrustning ? Klättring allmänt 1
sagaramatha Utrustning i Alperna eller i Sverige? Klättring allmänt 1
21 försvunnen utrustning skevik Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 2
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
Utrustning till Nissedal Klättring allmänt 4
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Hobbabobbabooh Nybörjare i klätterhall Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.