Utrustning, allmänna frågor

Jag är nästan klar med mitt OW-cert och har så smått börjat fundera på att införskaffa utrustning. Jag har dock några frågor kring det.

Hur mycket får man räkna med att lägga ut på en hyfsad utrustning? I vilken ordning bör man införskaffa grejerna? Vad kan man köpa begagnat och vad bör man köpa nytt? Vad ska man prioritera (dvs var ska man lägga mycket pengar respektive lite mindre pengar)? Vart hittar man begagnade grejer? Vilka inköpsställen är bra?
 
mtallberg; sa:
Jag är nästan klar med mitt OW-cert och har så smått börjat fundera på att införskaffa utrustning. Jag har dock några frågor kring det.

Hur mycket får man räkna med att lägga ut på en hyfsad utrustning? I vilken ordning bör man införskaffa grejerna? Vad kan man köpa begagnat och vad bör man köpa nytt? Vad ska man prioritera (dvs var ska man lägga mycket pengar respektive lite mindre pengar)? Vart hittar man begagnade grejer? Vilka inköpsställen är bra?

Priset är beroende på ifall det är nytt eller begagnat, med eller utan torrdräkt. Eftersom jag inte vet var du bor så kan jag inte rekomendera några inköpsställen. Köper du på annons så var försiktig så du inte blir lurad!!

1. Fenor, mask och snorkel (Nytt)
2. Våt/Torrdräkt och viktbälte (Begagnat)
3. Regulator och väst (Regulator/ Nytt - Väst/ Begagnat)
4. Tub (Begagnat)
5. Dykdator (Nytt)
[Ändrat av Läderlappen 2002-06-18 kl 16:23]
 
Dyk utr...

Jag tycker att du skall testa dig fram. Jag som frikningsinstruktör rekomenderara att man först skaffar en billig utr först och har i en sesong. Sen skaffar man "sin" utr. För alla personer dyker olika. MAn har olika tankar kring hur man vill ha det och därför e det bra att testa en utrusting i ca ett år. Logga dina tankar kring utr. från dyket. Så du kan sammanställa allt i slutet av provåret.

Har du mer funderingar mail.

M.V.H
Andreas Öst
Alingsås Dykar Klubb
 
hmm

Som MSDT tycker jag att det kan bli dyrt om man testar för mycket.. Jag rekomenderar inte att man som nybörjare skaffar sig billig utrustning för att se om det e kul. Skall man ha utrustning så skall det vara av sådan kvalitet att säkerheten inte äventyras! Vet man inte om detta kommer att vara en permanent hobby så är det bättre att hyra utrustning på välrenomerade dykskolor.. Ofta har bättre dykskolor högkvalitativ utrustning för uthyrning då detta håller bättre och man kan då sälja av det efter en säsong..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.