Utlandsägd vindkraft i Sverige, rätt eller fel?

Och kolla #37. Elproducenter matar in sin effekt i Svenska kraftnät, oberoende av vem som äger. Sen används detta av alla som konsumerar el i samma elområde. Förutom en liten del som exporteras till andra elområden eller utomlands.
 
Svar till inlägg #48 av Delfinen och UlfJohansson:

Det är en stor skillnad mellan vanliga industrier och exploatering av naturresurser.

Jag tror inte att EU (ännu) kräver att vi ska ge andra länder tillstånd att bygga vindkraft här. Det är dock viktigt att rätta det påståendet om det är felaktigt och gärna ge en källa i så fall.

Ett sätt att få någon slags klarhet är att titta på hur andra länder gör. Låter de andra länder bygga vindkraft på sina territorier?

Att ge upp för globaliseringens negativa konsekvenser och bara acceptera dem som ”av ödet bestämt” är en mycket dålig idé. Det leder till att makt och ägande av landet flyttas från oss till anonyma aktörer i fjärran som inte har vårt bästa som mål.
 
Svar till inlägg #48 av Delfinen och UlfJohansson:

Det är en stor skillnad mellan vanliga industrier och exploatering av naturresurser..

Svenska bolag som utnyttjar naturresurser utomlands är t ex Boliden med gruvverksamhet i Irland, Spanien, Kanada, Chile mm. Staliga Vattenfall med kolgruvor i Tyskland, vindkraft i Storbritannien, Tyskland och Danmark, förutom kärnkraft i Tyskland.

Jag tycker inte globaliseringen är odelat bra på något sett men det är något som sker överallt, hela tiden och vi är inte bara utsatta utan också utövare..

/ Ulf
 
Svar till inlägg #48 av Delfinen och UlfJohansson:

Det är en stor skillnad mellan vanliga industrier och exploatering av naturresurser.

Jag tror inte att EU (ännu) kräver att vi ska ge andra länder tillstånd att bygga vindkraft här. Det är dock viktigt att rätta det påståendet om det är felaktigt och gärna ge en källa i så fall.

Ett sätt att få någon slags klarhet är att titta på hur andra länder gör. Låter de andra länder bygga vindkraft på sina territorier?

Att ge upp för globaliseringens negativa konsekvenser och bara acceptera dem som ”av ödet bestämt” är en mycket dålig idé. Det leder till att makt och ägande av landet flyttas från oss till anonyma aktörer i fjärran som inte har vårt bästa som mål.
Jag delar din oro för vart utvecklingen är på väg och vi måste försöka få ett riktigt svar på frågan varför så många verkar intresserade av att etablera sig i just vårt land. Det vore tråkigt om det visade sig att det beror på att vi är naiva i våra försök att "rädda världen" och därför får ta konsekvenserna av att vi är "blåögda".

Däremot är det väl inte precis en EU-fråga. En del av dom största intressenterna som investerar i vindkraft här i vårt land kommer från länder utanför EU, främst då Kina.
 
Yep, Sverige exporterar ganska mkt el, och importerar bara under korta perioder. Det som produceras / exporteras är då en blandning av olika producenter, kärnkraft, vattenkraft, vindkraft och en liten del annat som sol & värmekraftverk. Kärnkraften brukar ligga på ca 30% av produktionen, vattenkraft 25-40%, vindkraftens andel varierar mkt från dag till dag såklart, 2 -> 40% ?

Någon i europa som vill importera el från Swe kan bara säga hur mkt och till vilket pris dom vill köpa, dom kan inte köpa från någon viss producent.

" På samma sätt som vi inom Sverige egentligen inte kan specificera hur elektronerna i de enskilda eluttagen hemma är producerade, så kan vi inte heller säga vilken typ av el som exporten eller importen utgör."
 
HasseQ:
I debatten brukar man säga att ”Sverige exporterar el”. Jag ser det istället som att andra länder hämtar el eller exporterar el som de skapar i Sverige.

Att man inte kan särskilja ”elektronerna” i elnätet bildligt talat har ingen betydelse tycker jag. Det är resultatet i praktiken som räknas.

Ett väldigt destruktivt resultat för vår del är att vi fått europeiska elpriset. Vårt samhälle är inte uppbyggt för dessa elpriser då vi bl.a. satsade på el-uppvärmning och el-krävande industri. De höga elpriserna innebär även en gigantisk flytt av pengar från folket till ? (Jag vet inte vart i dagsläget). Landet och dess ekonomi skadas.



UlfJohannson:
Om det är så att vattenfall bygger egen vindkraft i andra länder är problemet större än jag trodde. Då har globalismen fått ännu starkare fäste än jag hoppades på.

Att ta upp andra länders mineraltillgångar är lika fel tycker jag. En tråd om Sveriges minerallagstiftning är på sin plats. Utländska bolag vill starta dagbrottsgruvor i Sverige som lämnar gigantiska månlandskap efter sig.



Fjällkjell:
Jag instämmer fullständigt. Jag återkommer till frågan: Varför är det knäpptyst i samhällsdebatten om det faktum att det nästan bara är andra länder som bygger vindkraft här? Denna tystnad är ett mysterium för mig. Det är inte värdigt en fungerande demokrati. Det finns orsaker till tystnaden. Frågan är vilka de är. Jag efterlyser tänkare som vill försöka bringa klarhet i den frågan.
 
Problemet är väl isåfall EU, och Svenska politikers beslut med en gemensam & sammankopplad elmarknad. Där kan man ju hålla med att dom gått för långt.

Någon utländsk firma som bygger vindkraftverk i Swe gör det för att tjäna stålar på elpriset dom får för den el dom producerar. Men dom har själva inget inflytande över detta pris, eller över hur & var den elen dom producerar sen används. Dom måste säkert lova att följa en stor mängd krav & bestämmelser osv.

Antar att dom gav det billigaste anbudet ? Spekulerar lite.

Det är väl knäpptyst för att ingen fattar hur det funkar, och ingen har ett bättre förslag.
 
Jag tror inte att många länder skulle tillåta vindkraftparker som andra länder äger på deras landområden. Till och med i de fattiga länderna förstatligar man energiproduktionen som man har ex gjort i nästan hela Opec för tidigare ägde företag oljekällorna men nu äger länderna de och det är samma sak med råvaror. Sverige sticker ut på dessa områden där vi låter utländska bolag nyttja vår natur men det är vi som kommer få städa efter företagen och de kanske inte ens gör att vår el blir billigare el att råvarorna blir billigare för svenskar. Björkdalsgruvan och ett havererat vindkraftföretag i Västernorrland visar på detta. Samma sak är det med oljekraftverket i Karlshamn som producerar el åt Tyskland men gör vår skogs mark sur. Vattenfall borde satsa på vindkrafts el i Sverige som vi kan sälja sedan då får vinst för landet och där företaget förvaltar våra elproducenter som sen kan betala för det som behövs när de ska läggas ner istället för som nu köpa upp kärnkraft i Tyskland med förlust, samma sak med kolkraftverken och Nuon i Holland. De har vi skattebetalare betalt för fler gånger för i och med att statskassan kunde haft mer pengar till välfärd om de inte gjort dessa mycket dåliga affärer. Vi måst bli lite mer egoistiska som resten av världen och inte tro att vi ensam kan rädda världen. Om vi bygger vindkraftverk i havet eller på land så förlorar vi något och då måste vi ha något att vinna på det annars behöver bi det inte. Ex många vindkraftparker som byggs till havs försämrar fisket och säkert fler saker plus om vi bygger dem på land försvinner skogsmark och åkermark som vi behöver för omställningen och för naturens egen skull men även för turismen, matproduktionen osv. Sverige är absolut inte så stort som makthavare eller EU tror för vi har världens bästa kust att bygga vindkraftverk ändå verkar det inte finnas plats och om vi tittar på land så bygger de vindkraftverk i avlägsna områden som ändå påverkar folk. I Stockholm där jag bodde i 10år lyser vindkraftverken med sin frånvaro trots Sveriges största skärgård att bygga i och där har jag paddlat en del. Vi får ut mer el om de byggs nära förbrukarna eftersom transporten av Elen blir kortare men minskar mängde ledning också som också är bra för naturen. Vi måste också tänka på alla ledningsgator som förstör möjligheten till att odla skog om de inte grävs ner, vilket de nästan aldrig gör men dessa ledningsgator leder till att träd i omgivande naturreservat blåser ner lättare. Vi borde satsa på att bygga vindkraftverk på mark som inte har ett så stort värde ex soptippar, gruvor grustag och förorenad mark. Vi borde bygga solceller på tak inte på åkrar för vi har enorma takytor och då slipper vi ledningarna igen för taken ligger oftast nära förbrukarna.
 
Jag tror inte att många länder skulle tillåta vindkraftparker som andra länder äger på deras landområden. Till och med i de fattiga länderna förstatligar man energiproduktionen som man har ex gjort i nästan hela Opec för tidigare ägde företag oljekällorna men nu äger länderna de och det är samma sak med råvaror. Sverige sticker ut på dessa områden där vi låter utländska bolag nyttja vår natur men det är vi som kommer få städa efter företagen och de kanske inte ens gör att vår el blir billigare el att råvarorna blir billigare för svenskar. Björkdalsgruvan och ett havererat vindkraftföretag i Västernorrland visar på detta. Samma sak är det med oljekraftverket i Karlshamn som producerar el åt Tyskland men gör vår skogs mark sur. Vattenfall borde satsa på vindkrafts el i Sverige som vi kan sälja sedan då får vinst för landet och där företaget förvaltar våra elproducenter som sen kan betala för det som behövs när de ska läggas ner istället för som nu köpa upp kärnkraft i Tyskland med förlust, samma sak med kolkraftverken och Nuon i Holland. De har vi skattebetalare betalt för fler gånger för i och med att statskassan kunde haft mer pengar till välfärd om de inte gjort dessa mycket dåliga affärer. Vi måst bli lite mer egoistiska som resten av världen och inte tro att vi ensam kan rädda världen. Om vi bygger vindkraftverk i havet eller på land så förlorar vi något och då måste vi ha något att vinna på det annars behöver bi det inte. Ex många vindkraftparker som byggs till havs försämrar fisket och säkert fler saker plus om vi bygger dem på land försvinner skogsmark och åkermark som vi behöver för omställningen och för naturens egen skull men även för turismen, matproduktionen osv. Sverige är absolut inte så stort som makthavare eller EU tror för vi har världens bästa kust att bygga vindkraftverk ändå verkar det inte finnas plats och om vi tittar på land så bygger de vindkraftverk i avlägsna områden som ändå påverkar folk. I Stockholm där jag bodde i 10år lyser vindkraftverken med sin frånvaro trots Sveriges största skärgård att bygga i och där har jag paddlat en del. Vi får ut mer el om de byggs nära förbrukarna eftersom transporten av Elen blir kortare men minskar mängde ledning också som också är bra för naturen. Vi måste också tänka på alla ledningsgator som förstör möjligheten till att odla skog om de inte grävs ner, vilket de nästan aldrig gör men dessa ledningsgator leder till att träd i omgivande naturreservat blåser ner lättare. Vi borde satsa på att bygga vindkraftverk på mark som inte har ett så stort värde ex soptippar, gruvor grustag och förorenad mark. Vi borde bygga solceller på tak inte på åkrar för vi har enorma takytor och då slipper vi ledningarna igen för taken ligger oftast nära förbrukarna.

I Karlskrona har man en före detta soptipp som är svår/dyr att snaera så den är numera solcellspark. Solcellerna klagar inte på att marken är ohälsosam och ytan kommer till nytta. Ytan hade dock varit för liten för någon effektiv vindkraftspark.

/Patrik
 
Jeepe: Tack för ett långt inlägg med många infallsvinklar. Jag håller med om i princip allt.

En sak som slår mig är att medborgarna nog i allmänhet tycker så här. Ändå sker det motsatta. Varför? Alltså – det sker saker bakom kulisserna, några styr utvecklingen i en annan riktning än folket vill. Då måste vi vakna och granska och prata om vad som sker. Bilda opinion. Det behövs om vi vill ha en fungerande demokrati.
 
Hmm, att debattera väldigt komplexa tekniska system passar inte i en valrörelse. Nästan ingen fattar hur det funkar, det skulle inte passa i en partiledardebatt i Svt. -- Dom försöker ju ändå bara förolämpa sin motståndare utan att diskuttera sakfrågor.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.