US Military Sleep System

Hejsan

Jag har i stort sett bestämt mig för att köpa ett mss. Den syntet 3-säsongssäck från Haglöfs jag funderade på är i vikt ungefär samma som den svarta säcken och prismässigt får jag hela systemet för samma pris som en säck från Haglöfs. Det jag undrar är vilka temperaturer man kan använda dem i när man sover i tält. Bara den gröna eller bara den svarta säcken utan bivyn. Det är så klart rätt individuellt, men det skulle vara intressant att höra vad ni användare säger. Jag läste någon recension där han tyckte den gröna funkade till +4-0°c och den svarta till runt -10°c. Om det var utomhus i bivyn eller i tält vet jag inte.
Så i hur låga temperaturer har ni använt era och känt att det funkar?

//Askel

Hej jag testade hela "systemet" med bivy bag på marken med vanligt liggunderlag i -16 grader. Det var väldigt lite snö ute den natten. Täckte i princip bara marken. Men det gick fint. Då använde jag innerst svarta säcken, sedan gröna utanpå den och bivybagen ytterst.
 
Hej alla glada. Tråden har varit med under flera år nu men jag tänker att det kanske finns fler som är intresserade av dessa sovsäckar och praktiska test av dem i kyla.

Jag har även en Ajungilak Tyin 200 som jag jämförde i testen.

Tennier vintersäcken reflekterar värme direkt om man nyper tag om den i handen och håller en kort stund, känns att den är varm Ajungilaken gör det inte under samma omständigheter.

Natten som var 15-, lätt vind (känns som 20 enl prognos), ute på altanen i en konstrottingsoffa och en merinoull-filt som underlag.

Jag lät säckarna hänga ute en stund före test så att de inte skulle vara uppvärmda före testet.



Jag låg i bara kalsongerna samt drack en varm kopp choklad strax innan.

30 minuter i Tenniersystemet, 2 säckar inget goretexöverdrag, inga som helst problem, en aning kallt åt fötterna efter ca 20 minuter men jag såg senare att jag inte hade stängt till ventilationen riktigt så det var ju inte så konstigt.

Min Ajungilak som absolut inte är en dålig säck utöver den egenskap att den är väldigt stor kändes inte lika varm och trygg, kallt tyg på insidan och den kändes på gränsen till dragig trots att vinden inte var hård. Neråt 8 - 10 minus kan jag tänka mig att den är bättre lämpad för, inte kallare.

Nu har den säcken inte riktigt samma spec för kyla men jag ville göra en personlig jämförelse mellan säckarna.

Lite fusk kanske med en merino som underlag men jag vill hävda att inget system är varmare än det underlag du ligger på, att testa grejorna på en kylig bergshäll överlåter jag åt någon annan natt göra ;).

Om du har funderingar på att skaffa det här systemet, SLÅ TILL!.

Kvaliteten är fantastisk och det gör livet ute roligare eftersom man vet att man kan lita på det, i alla väder skulle jag säga.

Goretexöverdraget lät jag hänga på en tvättlina ute för att se om den blev kall och bråkig att hantera i kylan men den kändes som vanligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.