Urusla GPS-er

Övre bilden från stugplatsen Sälka mot väster och skidåkare på väg mot Sälkatoppen som ligger utanför bilden till vänster. Jag tror att stolparna som sticker upp är en del av "fångstarmen".

På den undre bilden är bildriktningen SV och några fler av stolparna ses.

Thure

P5190133.JPG
P5220502.JPG
 
Senast ändrad:
Tack för info! Hade inte en aning men fick mej ett gott skratt.

Man kan ju se det som en kort markerad led, där ledstolparna sitter extra tätt.
Fyller sin funktion vissa riktigt kärva dagar på fjälet om man missat kompasskursen med några grader.

Minns någon fjällstation som till och med hade snöre att hålla i mellan storstuga och utedass - kan ha varit blåhammaren för länge sedan.

/Patrik
 
Det var ju ledkryss ofta 90 gr mot leden jag menade ofta ca 5 st på var sida finns ju bara på vinterled vid ett viktigt ställe.
Men ibland har de vält av snö och blåst och på vinter ibland översnöade men syntes ju bra på sommaren jag går mest utanför led så ej sett så många ggr förut.
Utsikt mot Storsteinsfjellet i Norge wer 1 web.JPG

Går ju att kolla tänkt tur ev fel på markeringar med STF stugor och Länstyrelsen
 
Det var ju ledkryss ofta 90 gr mot leden jag menade ofta ca 5 st på var sida finns ju bara på vinterled vid ett viktigt ställe.
Men ibland har de vält av snö och blåst och på vinter ibland översnöade men syntes ju bra på sommaren jag går mest utanför led så ej sett så många ggr förut.
Går ju att kolla tänkt tur ev fel på markeringar med STF stugor och Länstyrelsen
Går du på sommaren så går ju ofta vinterleder och sommarled olika vägar. Ofta beror det på att vinterleden går över vattendrag eller sankmark vilket gör den oframkomlig när det är sommar. Att den går 90 grader mot leden tyder på att det du tolkar som fångstarmar är en vinterled som korsar din vandringsväg.

Den primär uppgiften är inte att utgöra fångstarmar för vandrare men visst kan den (liksom renstängslet) fungera så förutsatt att du själv identifierat den på kartan i förväg och beslutat att den skall utgöra en s.k. fångstarm. Om du inte gjort det, utan bara följer den i tron att den leder dig rätt, så kan du hamna väldigt fel!
 
Liknande funktion har förstås fyren vid Blåhammaren.

En bra sak vore att enkelt kunna importera waypoints med korrekta koordinater för alla vindskydd och tillgängliga stugor i hela fjällkedjan. Kanske finns det redan?

Thure
 
Facebookgruppen Vinskydd i Norden har en fil. Den är uppbyggd på medlemmarnas input och innehåller de flesta vindskydd. Just nu hittar jag inte rubriken på deras hemsida ("Filer" brukar vara till vänster). Om inte du hittar den så kan jag skicka den till dig.
 
Utan gsm-nät är inte telefonen snabbare.
Den stora vinsten med koppling till mobeilnät är att nätet ger en "grov/ungefärlig" position som sedan snabbt kan förfinas med GPS.
Då kan det kanske bli problem inom tre år
"Senast i slutet av 2025 förväntas 2G- och 3G-näten att ha fasats ut."
Avveckling av 2G- och 3G-nät | PTS

En annan reflexion är att det är bättre att stå stilla när man sätter på GPSen, om man redan börjat rulla t ex på cykel tar det längre tid för GPSen att hitta position och börja registrera färdspår.
+1
 
Då kan det kanske bli problem inom tre år
"Senast i slutet av 2025 förväntas 2G- och 3G-näten att ha fasats ut."
Avveckling av 2G- och 3G-nät | PTS
Han menade inte GSM-nät som just 2G-nät utan mer allmänt mobilnät. När det gäller nedsläckningen av 2G/3G så finns det mer information på sidan som du länkar till:
Vidare pratar operatörerna om att de utnyttjar det så kallade lågbandet på 900 MHz för att få bättre yttäckning för både 4G och 5G. 900-bandet kan därför ”hjälpa till” att öka yttäckningen på exempelvis landsbygden.
Gamla hederliga analoga NMT låg på 900 MHz med Ericsson Hotline som flaggskepp för moBILtelefoner (myser av tekniknostalgi).
 
Han menade inte GSM-nät som just 2G-nät utan mer allmänt mobilnät. När det gäller nedsläckningen av 2G/3G så finns det mer information på sidan som du länkar till: Gamla hederliga analoga NMT låg på 900 MHz med Ericsson Hotline som flaggskepp för moBILtelefoner (myser av tekniknostalgi).
Jag har en gammal Ericsson med hajfena liggande. Någon som är sugen?
 
Nja. Inte direkt. Har också tillgång till en. Sugen på öl är jag alltid och R310 är ett bra partytrick som en dålig ölskummare. Bara stoppa i och ringa till den.
kopia-av-mobilen-i-pilsner-jpg.18065
 
Han menade inte GSM-nät som just 2G-nät utan mer allmänt mobilnät. När det gäller nedsläckningen av 2G/3G så finns det mer information på sidan som du länkar till: Gamla hederliga analoga NMT låg på 900 MHz med Ericsson Hotline som flaggskepp för moBILtelefoner (myser av tekniknostalgi).

Första NMT i norden (NMT betyder ju Nordisk mobiltelefoni) var ju faktiskt på 450 MHz, dvs ännu bättre yttäckning då ju radiovågors utbredning avtar med ökande frekvens (givet samma antennhöjd och sändareffekt osv ). Lägre frekvens = större täckning över ytan men oftast på bekostnad av lägre förmåga att för över stor mängd data.


Net1/Terracom har tillstånd för CDMA2000 mobilnät i Sverige på 450 MHz enligt:

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 5
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.