Urskog hotad i Änok

Jo, personligen är även jag mycket positivare till kometprogrammets frivilliga markägarinitiativ än statligt styrda markkonfiskationer, där markägaren inte har något lagliga möjligheter att sätta emot.
/Niklas

Men bevara skogen har de väl alltid haft möjlighet att göra? Det finns frivilliga naturvårdsavtal. Det ger ekonomisk ersättning och ett visst rådrum över skogen dessutom.
http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Skogsbruk/Bevara-skog/Naturvardsavtal/
 
Då skulle man ha rätt att inskränka en annan markägares rättighteter? Känns inte som det skulle vara något som du står för eller??? Fast jag kanske missförstod dig när du sa att äganderätten är helig för en del markägare, ditt inlägg 2152.

Tja, finns ju liknande regler när det gäller markavvattning i alla fall, där nedströms liggande markägare inte kan neka uppströms markägare att släppa igenom överskottsvattnet.

Men det är inte en helt enkel sak att bedöma, när det är mellan två markägare. Sympatierna beror nog mest på i vilken situation man själv råkar befinna sig i. Bästa är nog att diskutera på tu man hand.

En helt annan sak när det är (statligt anställda) miljömuppar, som ska konfiskera mark och/eller bestämmanderätt mot markägarens uttryckliga vilja. Det är jag direkt emot under alla omständigheter.
/Niklas
 
Men bevara skogen har de väl alltid haft möjlighet att göra? Det finns frivilliga naturvårdsavtal. Det ger ekonomisk ersättning och ett visst rådrum över skogen dessutom.
http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Skogsbruk/Bevara-skog/Naturvardsavtal/

Naturvårdsavtal ger för alldeles dåligt betalt och alltför för lite för markägaren att säga till om. Dessutom finns alltid risken att samhället ändå konfiskerar marken som t.ex. biotopskydd eller natura 2000.
/Niklas
 
Naturvårdsavtal ger för alldeles dåligt betalt och alltför för lite för markägaren att säga till om. Dessutom finns alltid risken att samhället ändå konfiskerar marken som t.ex. biotopskydd eller natura 2000.
/Niklas

Om det nu är en så fruktansvärt dålig affär då förstår jag inte varför det finns markägare som frivilligt har ingått Naturvårdsavtal överhuvudtaget ??? Jag förutsätter att det är en bättre affär än att frivilligt avstå från avverkningen och inte få betalt överhuvudtaget.
 
Om det nu är en så fruktansvärt dålig affär då förstår jag inte varför det finns markägare som frivilligt har ingått Naturvårdsavtal överhuvudtaget ??? Jag förutsätter att det är en bättre affär än att frivilligt avstå från avverkningen och inte få betalt överhuvudtaget.

För det första, så torde ju en avverkning vara mer lönsamt än ett naturvårdsavtal.

För det andra, så har inte alla markägare samma mål med sitt ägande. Vissa markägare är direkt beroende av inkomsterna från skogen, medan andra får sitt levebröd på annat sätt.

Är skogsägaren direkt beroende av pengarna från sin skog, så är naturvårdsavtal en ganska dålig idé, anser jag.

Har man bara skogen för nöje och hobby, så kan möjligtvis naturvårdsavtal funka, men det beror ju på helt och hållet på hur avtalet är utformad. Dessutom kan ju behovet av att frigöra kapital komma i framtiden och då är ett långt naturvårdsavtal onekligen i vägen. Dessutom sänker det ju värdet på fastigheten vid en framtida försäljning.
/Niklas
 
Rapport om Änokskogen

Vintern börjar ta slut, skogen i Änok står ännu kvar eftersom ingen avverkning har gjorts eller förberetts. Kan vara läge att ge lite färsk information om vad som händer däruppe.

Bland det senaste vi hörde i höstas var att de bägge bröder som är markägare kunde tänka sig att diskutera med myndigheterna om någon form av skydd för skogen. Dessa samtal pågår för närvarande (har jag fått veta av en ansvarig person på Länsstyrelsen). Viss optimism kan anas från Länsstyrelsens sida.

Länsstyrelsen kommer att göra en värdering av skogen, och det handlar om en ekonomisk värdering. Vad gäller naturvärdena har de redan tidigare bedömt området som synnerligen skyddsvärt och den bedömningen står fast. Men en ekonomisk bedömning ska till eftersom markägarna har rätt till kompensation vid ett skydd av området. Vidare fick jag veta att ärendet inte är någon pengafråga, vilket betyder att myndigheterna i detta fall har de pengar som behövs.

Vad gäller de juridiska turerna tidigare (huruvida en organisation som Naturskyddsföreningen har rätt att överklaga Skogsstyrelsens beslut) fick jag intrycket att frågan inte är slutgiltigt löst (har inte kollat upp det i någon juridisk instans). Rättsprocessen verkar fortsätta på sitt håll. Det är en principsak för Skogsstyrelsen att få veta vad som gäller, men för Änokärendet spelar det förhoppningsvis inte någon roll att invänta det slutgiltiga svaret. Om samtalen med markägarna leder till att skogen skyddas behövs ju inga överklaganden.

Alltså: Det verkar finnas ett visst hopp för Änokskogen. Men naturligtvis kan det uppkomma problem, och vad som helst kan hända. Det finns säkert anledning att återkomma i ämnet.
 
Det är bara att tacka för rapporten. Änokskogen är viktig på många sätt och det är intressant att kunna följa vad som händer i denna tråd.

Mvh // Johannes
 
Naturskyddsföreningen hade rätt att överklaga

Vad gäller de juridiska turerna tidigare (huruvida en organisation som Naturskyddsföreningen har rätt att överklaga Skogsstyrelsens beslut) fick jag intrycket att frågan inte är slutgiltigt löst (har inte kollat upp det i någon juridisk instans). Rättsprocessen verkar fortsätta på sitt håll. Det är en principsak för Skogsstyrelsen att få veta vad som gäller, men för Änokärendet spelar det förhoppningsvis inte någon roll att invänta det slutgiltiga svaret. Om samtalen med markägarna leder till att skogen skyddas behövs ju inga överklaganden.

Det har nu gått ytterligare drygt ett år, och just denna detalj om Naturskyddsföreningens rätt att överklaga fick ett svar tidigare i år (överklagandet har diskuterats i denna tråd, se exempelvis ##50, 60, 69, 71). Jag citerar ur ett pressmeddelande från Skogsstyrelsen (jag har markerat vissa ord med fetstil):

"Skogsstyrelsen om domen gällande Änok-deltat
Pressmeddelande 14 februari 2014

Högsta förvaltningsdomstolen anser att Naturskyddsföreningen hade rätt att överklaga Skogsstyrelsens beslut gällande Änok-deltat. Skogsstyrelsen anser att det är bra att rättsläget nu är tydliggjort gällande vem som har talerätt i detta ärende.

Högsta förvaltningsdomstolen har bedömt att en ideell miljöorganisation har rätt att överklaga ett tillstånd som Skogsstyrelsen fattat med stöd av skogsvårdslagen, eftersom sådana beslut omfattas av artikel 9.3 i Århuskonventionen.

– Det är bra att Högsta förvaltningsdomstolen har prövat frågan om talerätt. Det här är ett principiellt mycket viktigt mål. Vår tolkning var en annan än den som rätten gjort, men nu får vi förhålla oss till detta och se över på vilket sätt det kan komma att påverka våra arbetssätt, säger Göran Öster, chefsjurist, Skogsstyrelsen.

Högsta förvaltningsdomstolen har endast tagit ställning till frågan om Naturskyddsföreningen har talerätt. Frågan om själva avverkningen är inte avgjord, utan Högsta förvaltningsdomstolen har återförvisat den frågan till Kammarrätten.

Målet handlar om två ansökningar om avverkning i Kvikkjokk i Norrbottens län. Områden har helt eller delvis betecknats som nyckelbiotoper och ligger nära naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. Skogsstyrelsen har bedömt att ansökan om avverkning inte kunde avslås. Att området har klassats som nyckelbiotop utgör inte något formellt hinder för avverkning. Området är dessutom större än vad som kan beslutas som biotopskyddsområde."

www.skogsstyrelsen.se/Myndigheten/P...ogsstyrelsen-om-domen-gallande-Anok-deltat-1/

Även Naturskyddsföreningen skrev ett uttalande om beslutet.
 
Ingen avverkning av skogen

Kammarrätten(?) i Sundsvall har slagit fast att skogen i Änok ej får avverkas.
Det står även att markägaren nog aldrig haft för avsikt att göra slag i saken utan endast önskat få detta prövat i lag.
 
Utmärkt! Men kanske inte sista instansen.

Nej, kanske inte. Men det är väldigt bra att den oerhört viktiga 18§ i Skogsvårdslagen äntligen kommer upp i myndigheternas instanser. Skogsstyrelsen har alltid försökt undvika att tillämpa den, men Kammarrätten har den nu som en grundläggande motivering för sitt beslut. Säkert kommer denna dom leda till en omfattande debatt i skogsvårdsfrågor, och det måste ju vara bra.

Jag har i ett blogginlägg på Utsidan redogjort för hur 18§ SVL hanterades i Änokfrågan av Skogsstyrelsen här:

http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/skogen-i-anok-overgiven-av-myndigheterna.htm

Hans
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.