Uppvärmningsrutin?

Brukar ni värma upp innan ni ger er på väggen eller klättrar ni direkt?

Om ni värmer upp - vad har ni för rutiner och vad tycker ni är viktigast att tänka på? Jag försöker hitta en bra uppvärmning själv och är i behov av nyttiga tips. :)
 
Först av allt sträcker jag och rör på alla leder i kroppen för att få igång cirkulationen. Sedan värmer jag upp på väggen, just nu finns det leder som passar mina behov, tidigare när dessa leder inte fanns det så värmde jag upp med greppbräda och campusboard. Jag är ganska stel i axlar och skuldror så uppvärmningen består mycket i att belasta och sträcka ut de områdena. Utöver det beror uppvärmningen på dagsformen, kan bli extra fokus på triceps, fingrar, ben och fotleder allt efter behov.

Det gäller att vara lyhörd och känna av kroppen, är du nybörjare och klättrar mycket så kommer du känna av fingrarna i olika omgångar. Se till att du anpassar din träning därefter och inte drar på dig onödiga skador.
 
Efter att ha gått en teknikkurs med Magnus Lindstedt som la stor vikt vid uppvärmningen har jag en rutin som jag gör varje gång både ute och inne. Jag börjar med att få upp värmen, om jag är inne kör jag roddmaskin 10 min och om jag är ute hoppar jag på stället till jag börjar svettas, sen gör jag rörelser enligt ett visst schema. Flera av rörelserna jag gör finns med på denna film: https://www.youtube.com/watch?v=TYUCXzrjvA0
Efter kör jag några lättare leder, ibland flera gånger på samma led.
 
Jag och John har lite olika uppvärmningsrutiner. Allt ifrån en Magnus Lindstedt-uppvärmning, till att klättra ett par tre lätta leder (på ledväggen) till att slänga in fallträning. Att trilla 2-3 ggr från varje bult på en 6a genererar en hel del extra klättermetrar (och ganska många käcka fall). En annan fördel är att din säkringskompis garanterat kommer att vakna.
 
Jag brukar cykla till hallen och det kan fungera som viss uppvärmning, men oavsett så klättrar jag alltid 2-3 enklare leder, långsamt försiktigt och varsamt som uppvärmning.
 
Bra och intressanta tips ni kommer med. Uppskattade framförallt filmen med Magnus Lindstedt som visar väldigt tydligt hur en bra rutin kan se ut.

Som en slags följdfråga till uppvärmningen: vilka muskler är det man arbetar mest med under klättring och hur kan man underhålla dem på ett bra sätt när man inte klättrar?
 
Fingrarna är nog det enda man med ganska stor säkerhet kan säga att du inte använder på samma sätt och utsträckning till vardags som du gör under klättringen.

Resten av kroppen beror helt och hållet på din klätterstil, hur din kropp ser ut och vad du gör när du inte klättrar... Faktum är att det är ganska intressant att titta på hur klättrare utifrån stil och kroppstyp löser samma problem på helt olika sätt.

Vart har du oftast träningsvärk efter ett hårt klätterpass?
 
Fingrarna är nog det enda man med ganska stor säkerhet kan säga att du inte använder på samma sätt och utsträckning till vardags som du gör under klättringen.

Resten av kroppen beror helt och hållet på din klätterstil, hur din kropp ser ut och vad du gör när du inte klättrar... Faktum är att det är ganska intressant att titta på hur klättrare utifrån stil och kroppstyp löser samma problem på helt olika sätt.

Vart har du oftast träningsvärk efter ett hårt klätterpass?

Jag har inte klättrar särskilt hårt tidigare, och det var så pass längesedan att jag inte riktigt kan minnas. Detta är första gången som jag känner att jag vill ge klättring en seriös chans och därför förbereder jag mig så gott jag kan. Det är kul att höra vad människor har för erfarenheter och tips. :)

Men rent kroppsligt är jag 1.89cm, väger drygt 80kg och har långa armar. Fingerstyrka kan jag inte säga att jag har, men de är snabba och smidiga (älskar skrivande och tevespel). Hur tränar man upp fingerstyrka?
 
för att träna fingerstyrka (Det viktigaste man kan göra i min åsikt när det kommer till klättring)
använder jag en gyroboll, fast det är väl mer till handled, wrist och underarm
http://www.coolstuff.se/Powerball

till fingrar och greppstyrka hittade jag "HandMaster Plus" i en prylbutik på A6 i jönköping för 200:- (hela setet)
http://www.handmasterplus.com/

annars som de andra säger så består min uppvärmningsrutin av hopprep till stretchövningar, till lätt bouldering eller repklättring, sen går jag på och projektar, eller tränar som vanligt!
 
för att träna fingerstyrka (Det viktigaste man kan göra i min åsikt när det kommer till klättring)
använder jag en gyroboll, fast det är väl mer till handled, wrist och underarm
http://www.coolstuff.se/Powerball

till fingrar och greppstyrka hittade jag "HandMaster Plus" i en prylbutik på A6 i jönköping för 200:- (hela setet)
http://www.handmasterplus.com/

annars som de andra säger så består min uppvärmningsrutin av hopprep till stretchövningar, till lätt bouldering eller repklättring, sen går jag på och projektar, eller tränar som vanligt!

Gyrobollen har jag sett innan tror jag, den verkar vara populär bland många olika slags utövare.

Jag är i Jönköping för tillfället. I vilken butik hittade du HandMaster Plus? Den såg väldigt intressant ut.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.