Uppdrag granskning!

Re: Varg betende?

kim1; sa:
Först vill jag bara säga att jag missade programmet.
Kanske hade min fråga blivit besvarad där?
men ändå:

1::
En vild varg "vill" väl inte gå nära bebyggelse och riva tamboskap, den skulle väl i naturligt betende ta djur i skogen för att slippa komma nära människor?

MVH
Kim

I Norge (och i delar av Sverige) går fåren på utmarksbete dvs fritt i skogen långt från bebyggelse. Førr føljdes fåren av herdar, ngt som skulle vara mkt dyrt i dag. Vargen tar dock bara 1% av alla får som dør på bete (enligt dokumentären). I Norge erbjøds fårägarna bidrag till vargstängsel, ngt som mkt få var intresserade av. Att konflikten mellan bønder och varg är så mkt større i Norge beror på att de har en massa får på bete i skogen (i sverige mest konflikt jägare/varg).
 
Re: Varg betende?

kim1; sa:
1::
En vild varg "vill" väl inte gå nära bebyggelse och riva tamboskap, den skulle väl i naturligt betende ta djur i skogen för att slippa komma nära människor?

Anledningen att vargen kan ta tamboskap är att det är så enkelt att frestelsen tar överhand.. Men med 6 trådar high tensile och ett fläskigt elaggregat så bör vargen avskräckas.

kim1; sa:
2::
Om nu vargstammen ökar så borde givetvis jakten på älg, rådjur och bock minskas i de områden där vargen har sitt revir eller hur?

Troligtvis initialt men inte nödvändigtvis över en längre period.

kim1; sa:
3::
Är inte detta en av orsakerna till "varghatet" att den "fria" jakten kommer att försvinna när det blir mer varg?

Den fria jakten kommer inte att försvinna pågrund av våra rovdjur, den kan på sin höjd bli förändrad. Antalet skjutna djur minskar och de rådande jaktformerna kanske kommer att ändras men att jakten skulle försvinna är befängt! De ena skall inte behöva utesluta det andra.

kim1; sa:
4::
Är det inte bättre att varg tar djuren i skogen än att jägarna tar dom?
Varg tar ju unga och skadade djur först och på så sätt hålls djurstammarna på rätt nivå.

Jag håller här med dig om att vargen på många sätt reglerar viltet bättre än "trofee" fixerade gubbar med studsare..

kim1; sa:
För mig är detta ett bra exempel på ekologiskt ekosystem där människan tillslut inte behöver gripa in och reglera en djurart.

Tyvärr så är det inte så enkelt.. Med vår infrastruktur, jordbruk och snabbt växande samhälle har vi tagit bort stora delar av möjligheterna för att ekosystemet att reglera sig själva. Vi kommer alltid att få gå in och reglera allt jaktbart vilt i Sverige!
 
Aldrig sett varg

Nej, det där med att 13 % skulle ha sett eller ens hört varg...förutom på TV...är helt galet.

Jag arbetar som tillsynsman för Länsstyrelsen i Uppsala län och är relativt mycket ute i markerna..och ännu har jag bara sett ett spår...över Stora Agnsjön i Florarnas naturreservat för ett par år sedan som jag överhuvudtaget kunde misstänkas vara varg.
 
Re: Förtydliganden

Läraren; sa:
chralm; sa:
Läraren; sa:
En undersökning publicerad vid Karlstads universitet visar tvärt om att följande andel sett VILD varg:
i hela riket 13 %
i Hagfors (trol. kommun) 28 %
i glesbygden i norra Värmland 43 %

Hmm. 13% av 9 miljoner ska alltså ha sett vild varg?

Det ger 1 170 000 människor som har sett varg. Fördelat på de 90-100 vargar vi har (låt oss säga 100 för att få det enkelt att räkna), blir det 11 700 människor per varg.

Det är ett under att de överlever. Med så många åskådare bör de vara totalt sönderstressade.

mvh Christian, som är något skeptisk.

Det vore bättre om du skaffade undersökningen eller frågade istället för att räkna ut något helt knasigt som du just gjort. DU räknar med alla människor men om du backar tillbaka och kollar, så ser du att jag skrev att siffrorna gällde för alla vuxna.


OK, vi räknar vuxna. Dvs ca 70% av befolkningen. Summan blir då 8190. Fortfarande ganska mycket.

Ytterligare ett förtydligande:
Undersökningen redovisar de som NÅGON gång sett en VILD varg.

Det är mycket gissande och troende i diskussionerna här. Inte stor skillnad från tokarna på landet som tror stenhårt på inplanteringsteorin.

Nä vi utgår från de 'fakta' som du kom med.

Sen kan du väl försöka lära dig citatsystemet, det är ibland väldigt svår att skilja på din text och det du citerar.

mvh Christian
 
Re: Re: Varg betende?/fler byten för vargen

-Patric-; sa:
kim1; sa:
1::
En vild varg "vill" väl inte gå nära bebyggelse och riva tamboskap, den skulle väl i naturligt betende ta djur i skogen för att slippa komma nära människor?

Anledningen att vargen kan ta tamboskap är att det är så enkelt att frestelsen tar överhand.. Men med 6 trådar high tensile och ett fläskigt elaggregat så bör vargen avskräckas.

kim1; sa:
2::
Om nu vargstammen ökar så borde givetvis jakten på älg, rådjur och bock minskas i de områden där vargen har sitt revir eller hur?

Troligtvis initialt men inte nödvändigtvis över en längre period.

kim1; sa:
3::
Är inte detta en av orsakerna till "varghatet" att den "fria" jakten kommer att försvinna när det blir mer varg?

Den fria jakten kommer inte att försvinna pågrund av våra rovdjur, den kan på sin höjd bli förändrad. Antalet skjutna djur minskar och de rådande jaktformerna kanske kommer att ändras men att jakten skulle försvinna är befängt! De ena skall inte behöva utesluta det andra.

kim1; sa:
4::
Är det inte bättre att varg tar djuren i skogen än att jägarna tar dom?
Varg tar ju unga och skadade djur först och på så sätt hålls djurstammarna på rätt nivå.

Jag håller här med dig om att vargen på många sätt reglerar viltet bättre än "trofee" fixerade gubbar med studsare..

kim1; sa:
För mig är detta ett bra exempel på ekologiskt ekosystem där människan tillslut inte behöver gripa in och reglera en djurart.

Tyvärr så är det inte så enkelt.. Med vår infrastruktur, jordbruk och snabbt växande samhälle har vi tagit bort stora delar av möjligheterna för att ekosystemet att reglera sig själva. Vi kommer alltid att få gå in och reglera allt jaktbart vilt i Sverige!

MEN om man minskar jakten så får ju vargen lättare/fler byten att ta och tar därmed mindre tamboskap låter som en sk ond cirkel först när jakten minskar tar vargen mindre tamboskap för att det finns fler bytesdjur i skogen.
MVH
KIM
 
Re: Re: Re: Varg betende?/fler byten för vargen

kim1; sa:
MEN om man minskar jakten så får ju vargen lättare/fler byten att ta och tar därmed mindre tamboskap låter som en sk ond cirkel först när jakten minskar tar vargen mindre tamboskap för att det finns fler bytesdjur i skogen.
Nej. Vargen tar enklaste bytet, finns det feta får lättillgänligt så tas de före älgar som sparkas och bråkar, även om det finns fler älgar än får. Patric har rätt, människan har förändrat så många ekosystemparametrar (fint ord jag kan va..) att människan under lång tid måste reglera viltstammarna genom jakt. Det kan man gilla eller inte, men så är det. Vägen framåt är bra stängsling av tamboskapen, inte främst genom minskat jakttryck.

/Staffan
 
1)

Att myndigheterna planterar ut varg i smyg tar jag för sanning. Vem är det annars som planterar ut dem? Djurskyddsrörelsen? Knappast. De enda som har resurserna, kontakterna och möjligheten att tysta ner det hela är myndigheterna.

2)

Man får inte heller glömma att utöver de 13% som säkert sett vild varg får man nog lägga till ett antal procent som sett vild varg men trott att det varit något annat djur, hund t.ex. Det är alltså rimligare att anta att cirka 20% någon gång sett vild varg.

3)

Det påstås ofta att ingen dödats av varg på flera hundra år. Det är naturligtvis en sanning med modifikation. Varje år försvinner nämligen ett ganska betydande antal människor spårlöst i Sverige och återfinns aldrig. Man kan utgå ifrån att varjen åtminstone står för en tämligen stor andel av dessa försvinnanden. Jag personligen gissar på ca 20-25% av dem. Men det ligger liksom i sakens natur att dessa stackars vargoffer aldrig tillåts berätta sin historia eller kan föras in i statistiken.
 

avslutad210712

Gäst
Helgedahl; sa:
1)

Att myndigheterna planterar ut varg i smyg tar jag för sanning. Vem är det annars som planterar ut dem? Djurskyddsrörelsen? Knappast. De enda som har resurserna, kontakterna och möjligheten att tysta ner det hela är myndigheterna.

2)

Man får inte heller glömma att utöver de 13% som säkert sett vild varg får man nog lägga till ett antal procent som sett vild varg men trott att det varit något annat djur, hund t.ex. Det är alltså rimligare att anta att cirka 20% någon gång sett vild varg.

3)

Det påstås ofta att ingen dödats av varg på flera hundra år. Det är naturligtvis en sanning med modifikation. Varje år försvinner nämligen ett ganska betydande antal människor spårlöst i Sverige och återfinns aldrig. Man kan utgå ifrån att varjen åtminstone står för en tämligen stor andel av dessa försvinnanden. Jag personligen gissar på ca 20-25% av dem. Men det ligger liksom i sakens natur att dessa stackars vargoffer aldrig tillåts berätta sin historia eller kan föras in i statistiken.

1. Ryssarna såklart. En kommunistisk komplott

2. Tror jag också. Hörde talas om en jägare som trodde att vargen han sköt var en räv.

3. Glöm inte Rödluvan och andra "nära-döden" upplevelser. Bevis på stora stygga vargen
 
Helgedahl; sa:
1)

Att myndigheterna planterar ut varg i smyg tar jag för sanning. Vem är det annars som planterar ut dem? Djurskyddsrörelsen? Knappast. De enda som har resurserna, kontakterna och möjligheten att tysta ner det hela är myndigheterna.

2)

Man får inte heller glömma att utöver de 13% som säkert sett vild varg får man nog lägga till ett antal procent som sett vild varg men trott att det varit något annat djur, hund t.ex. Det är alltså rimligare att anta att cirka 20% någon gång sett vild varg.

3)

Det påstås ofta att ingen dödats av varg på flera hundra år. Det är naturligtvis en sanning med modifikation. Varje år försvinner nämligen ett ganska betydande antal människor spårlöst i Sverige och återfinns aldrig. Man kan utgå ifrån att varjen åtminstone står för en tämligen stor andel av dessa försvinnanden. Jag personligen gissar på ca 20-25% av dem. Men det ligger liksom i sakens natur att dessa stackars vargoffer aldrig tillåts berätta sin historia eller kan föras in i statistiken.

Du har helt klart talang! Ring Norra Brunn och fråga om du kan få stå-uppa där, du skulle säkert sopa banan med Peter Wahlbeck & co!

;)

/ G
 
Helgedahl; sa:
Det påstås ofta att ingen dödats av varg på flera hundra år. Det är naturligtvis en sanning med modifikation. Varje år försvinner nämligen ett ganska betydande antal människor spårlöst i Sverige och återfinns aldrig. Man kan utgå ifrån att varjen åtminstone står för en tämligen stor andel av dessa försvinnanden. Jag personligen gissar på ca 20-25% av dem. Men det ligger liksom i sakens natur att dessa stackars vargoffer aldrig tillåts berätta sin historia eller kan föras in i statistiken.

Först trodde jag att du var 100 % ironisk och var bara ett mycket uttråkad barslig människa som var ute efter att provocera med befängt extrema inlägg.

Nu börjar jag bli osäker. Hmmmmmmm, man upphörs aldrig att förvånas över hur olika uppfattningarna kan vara.


April april du är en rutten sill!
[Ändrat av crazy 2004-04-21 kl 19:06]
 
Det är inte något nytt fenomen att när sakargumenten tryter så plockas personangreppen fram. Men även om det inte är något nytt är det lika tråkigt varje gång. Varför kan ni inte bemöta mig i sakfrågan istället för att ironisera över min person (som ni trots allt inte känner)? Är det kanske så att sakliga argument saknas...?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.