Uppdaterad säkerhetsstandard från UIAA

Läste precis att UIAA tänker uppdatera alla sina standarder och komma med ett par nya också:

- Ny standard för bromsar och firningsutrustning
- Förbättrad testning av selar, framför allt i händelse av fall med huvudet nedåt
- Uppdatering av standard kring Via Ferrata (test i våt miljö bland annat)
- Ny rekommendation kring hur inspektion och underhåll av klätterutrustning ska gå till, samt när den ska kasseras
- Ny testmetod för anti-snöplattor för stegjärn, samt hur en ny standard för hur stegjärn fästs
- Nytt test och nya krav på crashpads
 
Vore ju lysande om de tog fram en standard för den gamla ATC (och liknande bromsar) konstruktionen =)

Tack för att du uppmärksammade UIAA updateringen Victor, hade jag missat fullständigt trots att jag i dagarna varit inne tittat på deras standarder.

Ps. Syns på Malmö Klätterklubb i veckan =)
 
Vore ju lysande om de tog fram en standard för den gamla ATC (och liknande bromsar) konstruktionen =)

Framförallt vore det lysande om ATC förbjöds. Att det är lagligt att sälja sådana "bromsar" är för mig en gåta, och att BD inte blivit stämda av någon stackars amerikan som markat pga deras usla broms övergår mitt förstånd.
 
Framförallt vore det lysande om ATC förbjöds. Att det är lagligt att sälja sådana "bromsar" är för mig en gåta, och att BD inte blivit stämda av någon stackars amerikan som markat pga deras usla broms övergår mitt förstånd.

Förstår inte varför den skulle förbjudas? BD ATC är en i mitt tycke en utmärkt repbroms. Kanske inte lämpad för enkelrep av tunnare diametern men inte så dålig?
 
Ingen nybörjare, och väldigt få rutinerade klättrare, kan hålla ett hårt fall på ett nytt impregnerat rep med en ATC. Och definitivt inte utan svåra brännskador på händerna. Hårda fall är förvisso ovanliga, men det är väldigt riskabelt att använda en säkringsmanick som inte fungerar i rätt tänkbara scenarier. Även i mjuk klippa föredrar jag att bli säkrad med en autoblock typ chinch eller gri-gri framför en livsfarlig mojäng såsom ATCn. Tillgänglig statistik visar också att många olyckor beror på att säkraren inte kan hålla ett ledarfall.

Att ATCn säljs i "nybörjarpaket" är lika obegripligt som att "åttan" gjorde det när jag började.
 
Jag har (som säkringsman) tagit fall, varav ett på ca 10 m och då förvånats över den tämligen obefintliga glidningen i bromsen.
Kanske beror det som sagts på vad man har för rep. I det nämnda fallet lär det ha varit ett 10,5 mm, oimpregnerat men nästan nytt rep. Jag väger uppåt 90 och damen som trillade vägde sannolikt mellan 50 och 60, troligen inte så nära 50. Jag stod stadigt på marken och minns det som att det inte alls gled i bromsen. Jag höll inte i för kung och fosterland och reflekterade aldrig över att det blev varmt om fingrarna, vilket det förvisso blir ganska snabbt med glidande klätterrep.

PS. En ATC är väl kanske egentligen nästan mer beroende på hur man håller repet, än hur hårt man håller det. Brytningsvinkeln påverkar friktionskraften tämligen dramatiskt.
 
Senast ändrad:
Förstår inte varför den skulle förbjudas? BD ATC är en i mitt tycke en utmärkt repbroms. Kanske inte lämpad för enkelrep av tunnare diametern men inte så dålig?

Instämmer. Jag tycker ATC:n och liknande bromsar fungerar utmärkt. Har använt min Reverso på allt från klippturer till blöta isklätterleder. Funkar lika bra på enkel som dubelrep. Har även utan problem firat med den i -20 på helt nerisade rep.

Sen kan du faktiskt sätta upp ATC:n (nyare modell) som autoblock för att säkra andreman.

Grigri funkar bra för aid- och sportklättring. Men för tradklättring bör den enligt många med mig inte användas då belastningen på mellansäkringar blir högre vid ett fall. Grigri är inte nybörjarsäker, då den går att använda felaktigt.

achtminus: Kan du visa mig den tillgängliga statistik du pratar om.
 
Att ATCn säljs i "nybörjarpaket" är lika obegripligt som att "åttan" gjorde det när jag började.

Det obegripliga är väl i så fall att det plockas ihop paket med ATC i kombination med ett tunt rep. (Görs det?)

Räknar man med att en nybörjare ägnar sig åt att topprepa med ett 10.5 mm rep, så är väl ATC ett bra val.
 
Ja alltså, sådana där bromsar med tänder fungerar ju alldeles utmärkt. Reverson och BD kopia av den--vad nu den heter--fungerar också bra. Den ursprungliga designen av ATC gör det näpperligen, särskilt inte på 10 mm rep och tunnare (och vem har ett fetare rep en så idag?).

Läs accidents in North American Climbing.

Gri-gri är naturligtvis inte idiotsäker, men en bättre nybörjarsäkring än ATCn. Sum är den bästa säkringen. Alla säkringsmojänger har ett riktigt farligt fel: om försten faller man matar rep måste man släppa den övre handen när rycket kommer--annars fungerar inte bromsen.

Ett tiometersfall behöver inte vara ett hårt fall, och särskilt inte på säkringsmannen.
 
En ny version av standardmodellen ATC klarar av rep med tjocklek 7.7 till 11 mm, med andra ord i stort sätt alla rep som vanligen används. Den vanliga varianten av ATC (alltså den som bara heter ATC) är väldigt säker att använda, då du exempelvis inte kan vända den fel.

Vem säljer ATC:n tillsammans med tunna rep? De paket jag känner till är med 10.5 mm rep.

Att lära någon använda broms av ATC-typ tar inte många minuter. En Grigri däremot är svårare för en nybörjare. Mycket kring hur Grigri ska används är efterkonstruktioner, exempelvis kring hur utmatning av repet ska gå till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Uppdaterad Tricam Klättring allmänt 0
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.