Undvika kondens när kall kamera tas inomhus?

Frågade på ett amerikanskt fotoforum men där fick jag inte så många svar. En skrev dock att sånadär silica gel-påsar (som ligger i skolådor o.dyl. där det står "do not eat") kan vara en idé eftersom de förhindrar fuktbildning. Alltså att lägga kameran i en tätförsluten plastpåse tillsammans med en såndär liten påse. Bl.a. är ju detta skönt om man exempelvis ska tälta flera dagar ute i fukt och regn att kunna lägga ner kameran under natten i påse och sedan i kameraväskan.

Nu till själva frågan: Är detta en bra metod? Hur många gånger kan man använda den lilla påsen? behövs ett helt lager eller kan man använda samma påse många många gånger?

Och naturligtvis: Vart får man tag på dem? Det är väl skotillverkarna och inte affärerna som lägger ner dessa? Annars hade det varit lätt att gå in i valfri skoaffär och fråga...

Hoppas ni kan göra mig klokare!
 
Jag tycker inte att det behövs några silicapåsar direkt - har man varit ute i svinkylan och går in i ett varmt hus brukar det räcka gott att bara stoppa ner kameran i en påse och suga ur luften lite. När kameran blivit varm är det bara att plocka upp den.

När man tältar (utan kamin eller annan värmekälla) å andra sidan så är det ju oftast ungefär samma temp i luften som utanför, då behövs ingen påse alls.

/Per
 
Så man stoppar den bara i en plastpåse och suger ut luften med munnen så det blir ltie halvvakuum? Visserligen är min kamera tätad på 72 ställen mot fukt och damm men man vill inte ta några onödiga risker.

Jag tycker inte att det behövs några silicapåsar direkt - har man varit ute i svinkylan och går in i ett varmt hus brukar det räcka gott att bara stoppa ner kameran i en påse och suga ur luften lite. När kameran blivit varm är det bara att plocka upp den.

När man tältar (utan kamin eller annan värmekälla) å andra sidan så är det ju oftast ungefär samma temp i luften som utanför, då behövs ingen påse alls.

/Per
 
Låt den ligga kvar i kameraväskan.

Det jag har fått tips om på bl a Fotosidan är att helt enkelt låta kameran ligga kvar i kameraväskan någon timme efter att man kommit in från kylan. Jag använder själv den tekniken och det fungera bra. Jag har läst mig till är silica gel bra, men onödigt vid vanlig anvädning. Vid extremare användning, t ex i regnskogar eller dykning verkat det var nödvändigt. Kolla gärna på http://www.fotosidan.se om du vill få mer uttömmande svar.
 
Jag tycker inte att det behövs några silicapåsar direkt - har man varit ute i svinkylan och går in i ett varmt hus brukar det räcka gott att bara stoppa ner kameran i en påse och suga ur luften lite. När kameran blivit varm är det bara att plocka upp den.


/Per

Är det om man behöver använda kameran så snabbt som möjligt när man kommer in? Annars har jag hört (som alla andra) att man ska låta den ligga en längre stund..
 
Så man stoppar den bara i en plastpåse och suger ut luften med munnen så det blir ltie halvvakuum? Visserligen är min kamera tätad på 72 ställen mot fukt och damm men man vill inte ta några onödiga risker.

Det man vill komma åt är ju bara att fukten i den varma luften inne inte ska kondenseras på kamerans betydligt kallare ytor när man kommer in. Alltså pular man ner kameran i en påse och suger ut luften så gott man kan innan man knyter ihop, så att den inte har någon kontakt med luften medan den värms upp. Hur lång tid det tar beror väl på det ena o andra antar jag. Kameraväskan kan säkert duga, om den är någorlunda tät.

Sen är det förstås något helt annat med fukt som man 'tar med sig in', om det regnar eller är allmänt blött så att utrustningen är blöt oavsett temperaturskillnader - då får man förstås fundera på hur man ska torka prylarna, och då kanske silicagel kan komma till pass?

/Per
 
Senast ändrad:
Är det om man behöver använda kameran så snabbt som möjligt när man kommer in? Annars har jag hört (som alla andra) att man ska låta den ligga en längre stund..

Hela grejen är ju att kameran ska uppnå rumstemperatur, så att inte varm, fuktig luft kondenserar på den. När kameran väl är rumstempererad så kommer man inte längre, men det borde också vara så att varje grad som kameran värms upp minskar mängden kondens.

Så det är väl bättre att låta kameran ligga skyddad i 10 minuter än inte alls, men inte optimalt.
 
Tack!

Hmm, fuktindikator när det är 40% fukt - menar dem då påsen?
Och då kan man köra dom i ugnen i 10 timmar, 130 grader så är den "som ny"?


Verkar ju hur bra som helst.
 
silicagel

Om man vill få tag på billigt silicagel är det bara att gå på en kläd- eller skobutik och helt enkelt fråga om de har sånna påsar. jag har fått tag på många på det viset. dessutom kan man få tag på de som är något större än de som är i vanliga skolådor.

men du, ät dem inte ;-)
 

clindh

Forumvärd
Jag var på kurs med Felix Oppenheim, som ju har en ansenlig erfarenhet av vinterfotografering. Man nämnde inget om påsar, men föreslog att först torka av kameran (om den tex är snöig) och sedan lägga kameran inlindad i handdukar, sovsäck, täcker eller dylikt. Det gjorde vi efter den här utflykten tex och det gick bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vato Kondens!!!! Fototeknik 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.