Tyngsta super-/ultralätta prylen?

Utifrån produktens namn kan man väl egentligen konstatera att den är på tok för stor. Nu står det ju inget antal ihop med enheten, men man får väl då anta att det är en Ångström det handlar om.

Utöver det vådligt vilseledande namnet så är det nog riktigt att det är svårt att betrakta säcken som ultralätt, men med tanke på att den inte är det och att det inte var en sådan säck som söktes får vi vara glada att just vår utside-konsument nu missade detta i beskrivningen!

Antar att en någorlunda lätt vikt för en sån säck är kring dryga halvkilot, och om den är i silnylon och utan stoppning så behöver den ju inte väga mer än ett par hundra gram?

I vanlig ordning är dock en viktangivelse bästa indikatorn på huruvida produkten är tung eller lätt.
 
Ångström är ju ett längdmått, 1/10 nanometer :). Men Ångström, eller nano är väl samma typ av säljargument som ultra-light i det här sammanhanget, dvs det handlar om laser-index (se vidare:länk).



Tack för informationen! Jag trodde Angström var ett mâtt pâ vikt, men ser nu att jag hade fel och gläder mig ât att jag var dag fâr lyssna pâ folk som har andra och ibland större erfarenheter än jag i vissa fràgor och tar tacksam emot all input jag kan fâ.
 
Utöver det vådligt vilseledande namnet så är det nog riktigt att det är svårt att betrakta säcken som ultralätt, men med tanke på att den inte är det och att det inte var en sådan säck som söktes får vi vara glada att just vår utside-konsument nu missade detta i beskrivningen!

Tur var det, men upp pâ listan ska den.
 
OT:
Enheter kan ibland vara mycket vilseledande. Små ytor kan anges i barn. På svenska kan de ju framstå som att det finns nån koppling mellan barn och sånt som är smått, men enhetens ursprung är väl engelsk och lustigt nog så är ett microbarn ett "outhouse", det går liksom 1 000 000 uthus på en lada uppenbarligen. En lada (barn) kan ju vidare tänkas ha en volym* - men så är det alltså inte tänkt. Ursäkta den kvalificerade urspårningen.

*volym kan man ju istället uttrycka i pony...
 
Apropå detta så börjar jag undra vad min iPod nano besitter för egenskaper. Är den väldans liten? Väger lite? Har extremt dassig minneskapacitet? Eller var det en sån som Mork hade?

Jag tror att man kanske inte ska haka upp sig alltför mycket på pryttlars namn. Och "ultralätt" som säljargument är ju, som tidigare konstaterats, lätt kontrollerat på ett hyfsat objektiv sätt. Då tycker jag argument i saker som t.ex. tälts vädertålighetsgrad är avsevärt mycket mer problematiska, där man som konsument har svårt att kontrollera riktigheten i argumenten. (Vattenpelare och vindtunneltester säger bara en liten del av sanningen.)
 
OK, här har vi ánnu ett möjligt fall, men jag överlàter till expert-gänget att avgöra om det är ett case eller inte och det ska upp pâ listan eller ej.

Det handlar om en sovsáck med samma namn som Jörgens och Martins efternamn, fast pâ engelska, närmare bestämt:

VAUDE FEATHERLIGHT http://www.bike24.net/p215638.html


OK, medan ni kollar detta spanar jag vidare.
 
Självklart!

Varken Martin eller Jörgen ser ju ut att vara direkt mikroskopiska...
Hur kan man då med rent samvete kalla sig fjäderlätt? :)

Och hur mycket väger en fjäder egentligen?

Ursäkta urspåringen när nu Malindo satt tråden på rälsen igen.

Ulf
 
...kanske ett exempel på vilseledande marknadsföring.

Ja att kalla bitsocker för "nature fresh" är väl kanske att tänja lite på gränserna särskilt som framställningen mer liknar kemisk industri. Men att de slängde dit en liten dekal med ordet "healthy" var väl inte helt odiskutabelt korrekt.

Nåväl ursäkta urspårningen från min sida...
 

Bilagor

  • DSCF2548.jpg
    DSCF2548.jpg
    49.6 KB · Visningar: 340
Jag tror regnjackor, som det började med, är ett rätt outtömligt ämne (liksom tält).

http://webbshop.areaventyr.se/herrklader/jackor/skal--regnjackor-c-150-1.aspx


Plagg på 350 gram beskrivs som "lätta" - jag skulle säga att det är över gränsen om de ska användas utanpå andra varma plagg - om de kan användas i alla kyligare väder
drar jag en helt annan slutsats. Som sagt, det är helheten som gils.

För andra "lätta" plagg anges ingen vikt alls, man litar väl på att kunde ska nappa ändå. Sådant vore tillräckligt stoff för en kritisk kria i ämnet, kan man tycka.


("Ultralätt" hittar jag dock endast apropå en Marmot-jacka på cirka 150 gram, som jag
utan vidare skulle köpa om jag inte redan hade en Paclite-jacka.)
 
Jag har hittat den!!

Fick just Naturkompaniets vinterkatalog.
På sidan 81 och 82!

Sea to summit Ultrasil Daypack.
"Ultralätt" "Liten nog för att hänga i nyckelringen", VIKT: 68 kg! :):)
 
En ny viktnivâ introducerad, jag säger inte av vilken firma. ;-)

"Flash Jacket Herr Black
Western Mountaineering
Idiotlätt jacka."
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.