Tvättmedel

Brukar - om repen blivit alldeles för skitiga - köra dem i tvättmaskin på 30 grader fintvätt utan centrifugering tillsammans med en skvätt Grumme tvättsåpa.
Fast jag vet inte om jag vågar säga att det är så man ska göra. Kan inte svara på om repen tar skada av det eller inte, för jag faller ju så sällan ;-)
 
Jag kor pa samma satt och faller dessutom sa det verkar funga (vilket mitt tangetbord inte verkar gora, ber om ursakt for bristen pa prickar).
 
Re: Vatten.

Fool; sa:
Vatten och eventuellt mild tvål brukar dom väl rekomendera när man köper rep?

Jag har då klättrat på maskintvättade rep ett antal gånger, men självklart krävs en viss försiktighet med starka kemikalier. Mild tvål = tvålflingor som tvättmedel kanske.
 
Själv använder jag Beal ropebrush och ljummet vatten funkar riktigt bra! Slänger ner repet i badkaret skakar runt lite, varpå vattnet lätt smutsas ner. Efter det matar jag igenom repet i ropebrushen, sen är vattnet svart och repet som nytt!
 
Fintvättmedel (t ex Y3) för ömtåliga material borde inte skada repet. Om man dessutom lägger repet i en tvättpåse minskar man risken för att en repände letar sig ut ur trumman och fastnar.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.