Tvådagarsvandring inom 4-5 timmars bilresa från Jönköping?

Hej,

Ska ut i helgen och passar på att kasta ut en fråga.
Någon som har tips på bra kuperad vandring får gärna vara fysiskt krävande men inte för svårnavigerad. (har ännu ej svart bälte i navigering ;))

Har läst de trådar som finns i "närområdet" som jag valde att definiera som 4-5 timmar från Jönköping.

Läste något tips om Omberget bara några mil norr om Jönköping, men den slingan verkade nästan för kort (~27km) för två hela dagars vandring, men ändå trevlig och iallafall lite höjdskillnad för att vara på "platten".
Andra tipsar om trakterna kring Norrköping och Kolmården, de olika turistbyråernas hemsidor är ju översållade av info om vandringsleder och tips, men är det någon som gjort någon tvådagars som rekommenderas?

Tack på förhand!
 
Jag gillar Sörmlandsleden. Borde kanske vara hemmablind och söka mig längre bort men har betat av alla etapper mellan Oxelösund och Kolmården bit för bit. Finns ofta alternativa sträckor så jag kunde ibland ställa bilen och gå ena sträckan bortåt och sen andra sträckan tillbaka. Lite dåligt med drickbart vatten så man får bära med sig.

http://www.sormlandsleden.se/
 
Jag röstar också för Kinnekulleleden, med mitt sedvanliga förbehåll att man undviker den tråkiga biten upp på själva toppen. Extra fint nu när höstfärgerna kommer!
 
Jag gick delar av höglandsleden för några år sedan. (Snarare utgick jag väll från höglandsleden och följde kartans markerad vandringsled, vilken led den tillhörde vet jag inte). I vart fall så bestod den av en cirkel på några tiotals mil bitvis rätt trevlig led där man träffade på väldigt få andra vandrare i alla fall på de drygt 10 mil av leden jag gick. (Har för mig att jag förutom lokalbefolkning mötte en dansk och pratade med en bonde som påstod att det ibland var tyskar som vandrade där). Karta var dock nödvändig ledmarkeringarna var i väldigt dåligt skick och saknades ibland helt vissa sträckor.
Naturen var ju inte på något vis spektakulär, men den var ju blandad kulturbyggd, fornlämmningar, modern jordbruksmark och vissa trevliga myr och skogsmarker och små sjöar. Jag tyckte de hade gjort ett ganska bra jobb med att välja ut trevliga delar av de aktuella smålandskommunerna som leden gick genom.
 
Hur är det med tillgång till vatten på denna led?

Jag gick Kinnekulleleden i början av juni. Fantastiskt fint med varierande landskap och utsikt över Vänern. Dock kalhyggen norr om högkullen, inte så snyggt.

Vatten finns på några ställen: vid Lasses grotta, en kallkälla i skogen, restaurangen vid högkullen, säteriet, campingen.

Maila Lidköpings turistbyrå så skickar de en broschyr med karta.
 
Jag och frugan har tänkt vandra Aneby till Eksjö i helgen. Vi går på Anebyleden nedanför Stalpet för att sedan gå på Höglandsleden halvvägs. Det verkar vara en del backar på vägen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.