Turracer

Köpa oprovad

Ja det var många intressanta förslag. Nu gäller det bara att få tag på någon också. Det som "på pappret" verkar vara den mest intressanta är Citius. Jag bor en bit bortom kajakmetropolerna, och då är det frestande att bara köpa en utan att prova först
Men då påminner jag mig vad som hände för 18-19 år sen:

Efter bara ett par somrars paddlande (i en Kåre, stabil som en roddbåt) blev jag kaxig. Köpte en VKV 101, som jag visste var en betydligt rankare modell. Jag inväntade en vindstilla dag och gav mig iväg...
Det var som att balansera på en lina; att ta sig fram var inte det viktiga, utan att hålla sig kvar. En tiondels okoncentration skulle räcka för att rulla runt. Men denna tiondel kom inte förrän efter 6-7 km och då åkte jag naturligtvis i. I samma ögonblick bestämde jag mig för att sälja 101:an så fort som möjligt och så blev det. Nästa år köpte jag Raptusen.
Men det var då, nu är jag inte lika kaxig längre.

/Armas
 
Sport 600?

Hur funkar Seabirds Sport 600 i detta sammanhang tror ni?

Jag väger också ca 70kg (73 kanske snarare iofs) och letar en båt som håller farten bra på träningsrundor mellan 1 och 2 timmar. För mig innebär det idag 8-16km ungefär med min Seagull Offshore. Vill ha mer fart, men ändå inte åka i plurret när skärgårdsbåtarnas svall rullar in. Nån lucka är inte fel heller så att jag kan hänga med när polarna drar på tur över nån natt.

Jag har lite tight budget för nyförvärvet ska sägas. 15k är nån slags bekvämlighetsgräns som jag försöker överstiga så lite som möjligt. Jag listar några alternativ:


Seabird Sport 600 (47 bred, 600 lång, lite surfski-stuk på geometrin)
Citius 51 (Kanuk, 51 bred, 520 lång.)
Citius 55 (Kanuk, 55 bred, 520 lång.)
Zedtech Cayenne (52 x 520.)
Tahe Multisport ( 52 x 520


Jag ska provpaddla Seabirden i helgen för att se hur den känns. Jag har dålig koll på vad skillnaden i mått gör i det här sammanhanget, men den sticker ju ut lite i skaran. Bland de övriga då? Citiusarna känns ju väldigt prisvärda, men funkar de att använda lite allround sådär? Rena motionsmaskiner?
 
Jag ska provpaddla Seabirden i helgen för att se hur den känns. Jag har dålig koll på vad skillnaden i mått gör i det här sammanhanget, men den sticker ju ut lite i skaran. Bland de övriga då? Citiusarna känns ju väldigt prisvärda, men funkar de att använda lite allround sådär? Rena motionsmaskiner?

Vet inte riktigt hur du menar med allround. Men du kan ju köpa Citius med packlucka baktill och det ökar ju användningsområdet för den.

Om du menar hur allround den är för paddling i olika förhållanden beror det mest på dig och din balans.
 
Vet inte riktigt hur du menar med allround. Men du kan ju köpa Citius med packlucka baktill och det ökar ju användningsområdet för den.

Om du menar hur allround den är för paddling i olika förhållanden beror det mest på dig och din balans.

Tjaa... Med allround menar jag väl typ
- är den tillräckligt stabil för att även kunna användas för lite turverksamhet?
(Jag ser att den har en lucka, men det går ju att klämma dit en lucka på vilken båt som helst, så det säger inte så mycket ändå. Typ en lucka och lite skott på ett 42 cm tävlingsbygge - inte vad jag är ute efter.)

- Är den tokkexig så att den går åt så fort man nuddar botten eller drar upp den på nåt annat än mjuk matta..?
 
- Är den tokkexig så att den går åt så fort man nuddar botten eller drar upp den på nåt annat än mjuk matta..?

En Citius är inte byggd för att dras upp - man bör lyfta den. Packluckan är mer tänkt för torrt ombyte eller fika plus ökad flytkraft om man tippar. Självklart går det att packa för övernattning om man är lättpackare men då bör man packa ur innan man lyfter den...

Lettmann Streamliner är lite stadigare byggd om du är ute efter det och CoastFighter har bredare syskon CoastRunner och CoastLine som också är lite stadigare byggda.

Kika också på Kayaksaver som skyddar kanoten på stranden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bård Eskimorulle i turracer Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.