Turförslag i Abiskofjällen

Under 4-5 dagar i april har jag och mina fjällkompisar tänkt åka längdskidor i Abisko. Vi vill ta oss från stuga till stuga varje dag. Vi drömmer givetvis om att skida till Nikkaluokta, men 4-5 dagar räcker nog inte till för det som jag förstår det.

Men finns det andra bra turer som man kan ta i området som inte är alltför svåra och tidskrävande?
Är det möjligt att skida till Riksgränsen eller Björkliden via Kårsavagge, Låktatjåkko?
Eller är det rentav bättre att börja i Nikkaluokta för att hitta bra turer?

Alla rekommendationer uppskattas!
 
4-5 dager från Abisko?
Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Unna Allakas - Abiskojaure - Abisko
Fem dagsetapper varav Abisko - Abiskojaure är mer av en halfdagsetapp, bra åt börja med och ingen stor problem om man måste på tåget samma dagen på vägen hem.
Om man vill skida till Låktatjåkko från Abisko tar man lättast Linbanan upp mot Njulla och följar mer eller mindre sommarleden som passerar vindskyd Kåppatjåkka. Fin dagstur.

Henning
 
Om turen ska vara lätt, är det litet ont om tid för de här förslagen. Det behövs även tid för extradagar i det fall ni blir inblåsta. Med blott 4-5 dagar och inte så stor vana kan ni överväga om inte en baslägerstur är bättre. Far till en stuga och ta dagsturer därifrån. Skulle väder eller snöförhållanden bli dåliga är det nära hem, vilket är en fördel med tanke på tidsbristen.
 
Öppen planering!

Hejsan,

På vintern gör man altid klokt i att ha en "öppen" planering, dvs man bestämmer sig inte i förväg exakt var man ska gå, utan låter väder och skidförhållanderna bestämma när man är på plats. Det finns ju hur mycket vackert som helst att se uppe i Kebnekaise fjällen! Man kan ju som föreslagits antingen gå någon rundtur uppe kring Abisko, eller ta sig in till exempelvis Abiskojaure stugorna och använda dom som basläger.

Men om man gärna vill gå hela vägen mellan Abisko och Nikkaluokta är det inte omöjligt det heller om förhållanderna är de rätta, dvs fint väder och bra skidföre. I busväder och lössnö är det om inte omöjligt så i alla fall bra nära!

Det jag hade gjort är att sikta in mig på att starta nere i Nikaluokta istället. Är vädret/skidförhållanderna inte de rätta kan man t.ex gå turen Nikka - Keb - Tarfala och sen tillbaka. Men om man antar att ni har lite flyt och åtminstone viss skidvana skulle jag börjat med att gå Nikkaluokta och upp till Vistasstugorna. Visst är det 30 km, så man bör ha skid/skoter - spår att åka i, men det tycker jag inte borde vara någon omöjlighet den tiden på året. Nu finns det garanterat många som tycker att 30 km är lite väl långt, men jag skulle vilja påstå att det är något som de flesta lätt klarar bara man slipper att spåra i djupsnö och/eller sträng kyla. Då man går i björkskog hela vägen är blåsigt väder inte något jättestort problem.

Och har man väl tagit sig upp till Vistas första dagen är det inte alltför stor utmaning att ta sig up till Abisko på 3-4 dagar.

Men jag vill bara påpeka att väderprognosen bör vara åtminstone hyffsat väder med lite nedebörd innan man ger sig på denna tur. Annars finns ju risken att man blir som fast i Vistas.

/ Stefan
 
Abisko - Abiskojaure - Unna Allakas - Hundalshytta - Katterat. Tre övernattningar. Eller omvänt. Vill ni gå längre så är Abisko - Abiskojaure - Allesjaure - Unna Allakas - Hundalshytta - Katterat ett alternativ med fyra övernattningar.
Se bara till att skaffa er en DNT-nyckel till Hundalshytta. Finns att låna i Abisko, skulle jag tro.
 
Under 4-5 dagar i april har jag och mina fjällkompisar tänkt åka längdskidor i Abisko. Vi vill ta oss från stuga till stuga varje dag. Vi drömmer givetvis om att skida till Nikkaluokta, men 4-5 dagar räcker nog inte till för det som jag förstår det.

Det går helt sikkert fint å gå til Nikka fra Abisko på 5 dager, med mindre været er helt umulig. Selv gikk jeg og to andre fra Abisko til Sulitjelma på 7 dager ( 6 overnattinger) i april for noen år siden. Da var langt over halvparten av turen i usporet terreng gjennom nasjonalparken. Følger du kungsleden er du nesten garantert spor hele veien. Det er jo lyst nesten hele døgnet på den tiden, og hvis du bare kommer deg opp og i gåinga i vettug tid (rundt 9-10) så klare du helt fint dette. Vi brukte tre dager til Ritsem, som vel i distanse er ca det samme som til Nikkaluokta.

Men jeg er jo enig med undvall i at det kan være vanskelig å beregne tidsbruk om vinteren. Det verste er hvis det kommer store mengder snø. Regn gjør ikke så mye i forhold til antall kilometer per dag. Jeg regner fem km per time som gjennomsnitt, da er korte pauser for mat og drikke innregnet. På godt føre og i gode spor kan jeg komme over 8 km/time, men i grusommer forhold med løs snø og ingen spor har jeg vært under to km per time.

Du får lage deg to alternative ruter, og når du nærmer deg avreise så ser du jo hva værmeldingen sier for de dagene dere er på tur.
 
Till Nikka

Dag 1. Abisko - abiskojaure

Dag 2. Abiskojaure - Alesjaure

Dag 3 Alesjaure . Vistasstugan

Dag 4. Vila

Dag 5. Vistas - Nikka ( lång etapp men nedför på älven)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
MLJ001 Söker turförslag, Kebnekaise Turskidåkning 0
Dr Who Påsken. Turförslag? Turskidåkning 0
helenabrogren Turförslag tälttur Stora Sjöfallet? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
helmutlotti Turförslag södermanland Turskidåkning 4
Jönsson72 Turförslag runt påsk Turskidåkning 5
mindful Turförslag fjällen i påsk Turskidåkning 5
sara_31 Turförslag norra Västmanland Turskidåkning 3
LeonardC gyllbergen stugor alt annat turförslag Turskidåkning 1
seon Turförslag i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 4
IslandTraveller Turförslag Idre helgen 13/32 januari? Turskidåkning 1
gynner Turförslag början av maj Turskidåkning 9
Norris Turförslag i Fulufjället Turskidåkning 0
Larrys Turförslag för familj med mindre barn Turskidåkning 2
Hecla 4 dagars turförslag? Turskidåkning 1
rannug Turförslag i ödsligt fjällnära skogsområde? Turskidåkning 1
Strykarräven I akut behov av turförslag! Turskidåkning 4
MikaelK Turförslag Grövelsjön? Turskidåkning 9
Jonas.O Turförslag Norefjell? Turskidåkning 0
Luke Snowwalker Turförslag till PÅSK? Turskidåkning 3
capman turförslag för abisko-nikkaloukta sökes! Turskidåkning 0
derolaf Turförslag i Norge? Turskidåkning 12
rony Turförslag Turskidåkning 1
Turförslag 5 dagar. Toppturer! Abisko, Katterat-Nikaloukta/Abisko Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.