Turåkningsskidor till nybörjare

Hej!
Jag har tänkt gå en lättare tur i Dalarna i vinter och skall skaffa skidor inför den. Övrig utrustning har jag redan det mesta av, det är just skidorna.. Vad skall man ha egentligen? Farsan har ett par vita blixten men jag vet inte om jag skall ta dem. Sedan
vill man ju ha ett par egna skidor förstås...
Vad finns det för några (bra) turåkningsskidor och hur mycket kostar de? Finns det skidor som man kan använda kängor som pjäxor så man slipper köpa pjäxor också?
//Magnus som skall åka skidor första gången sedan 1994 :)
 
Stövelbindning

Hej!

Eftersom du talar om Dalarna kanske det inte är så aktuellt med stighudar etc. Jag brukar använda ett par vallningsfria turskidor, typ Fischer Europa eller Åsnes. Vi är en grupp som brukar gå i fjällen varje år och dom flesta har den typen. Några har vanliga vallade skidor, men dom får nästan alltid problem vid något före (det växlar snabbt som vi vet). Det finns bindningar, som kallas stövelbindning. Dom är med vajer bak, saknar "sulhakar" fram, men har istället en tårem. Dom kan man ha nästan vilka skor som helst i. Typ stövlar, Graningekängor eller armékängor. Dom sitter dock inte så stadigt som andra vajerbindningar eller råttfällor.
\C
 
Hej!
Vallningsfria skidor låter bra för mig. Valla skidor är inte så kul. Är skidorna du skrev om i trä eller av annat material? Träskidor har jag för mig att man både måste tjära och valla. Skall nog gå ner och höra mig för i min lokala skidbutik men de vill no pracka på mig diverse high-tech som kostar fett. Bindningen du talade om låter bra. Jag har ett par M59 hemma som nog funkar fint, de brukar jag i alla fall ha till långfärdsskridskorna.
Tack för tipsen!
/Magnus
 
Just turskidor finns det inte så mycket hightec inom eftersom det är en sysselsättning som inte präglas av snabba åk, puderpumpning och tuffa färger utan mest bara stillhet och lugn. Därför är det mest praktiska lösningar... Så du kan nog välja bland det som försäljarna försöker pracka på dig. :)

/Martin
 
VB

Om du ska göra din tur tidigt på vintern så kan Vita Blixten vara ett bra val, träskidor fungerar bra om snön inte är hårt packad eller frusen. Har själv ett par som jag bara använder i skogsterräng och torra snöförhållanden.

Annars håller jag med ovan, vallningsfritt är väldigt praktiskt, särskilt med packning eller pulka.

Mvh,

J
 
Du kanske inte...

... ens behöver köpa rena turåkningsskidor?
Annars så är jag rätt nöjd med mina Fischer Europa(?) med BC bindning och Salomon pjuck.. Det gick på 2200:- i våras...
 
Hej,

Jag har väl inte direkt något exakt råd. Men om du inte har tänkt åka med dem i fjällen eller ens mycket i backar rekommenderar jag att skippa stålkanter. De gör bara skidan tyngre.

Jag skulle förstås rekommendera att skaffa BC-SNS bindning för ökad skidglädje, men innan du vet hur mycket du kommer att åka på dem är de kanske inte värt att spendera allt för mycket.

/Jonas U
 
Vart ska du?

Om du ska till Grövelsjön så finns det bra skidor och pjäxor att hyra där, åtminstone gjorde det det för några år sen. Grövelsjön är ett otroligt bra område för enklare turer. Det finns många bra turer med relativt enkla förhållanden, både spårat, ospårat, kalfjäll och skog.

Vill du nödvändigt köpa så finns det billiga skid-paket på http://www.globetrotter.de och http://www.northstar.se
 
Skidor.

Skall du göra stugtur i Dalafjällen?

I så fall räcker det med motionsskidor. Vill du göra toppbestigningar och åka litet utför och så är enklare telemarksbindningar och pjäxor en vettig investering. Kängor av Lundhagstyp har ofta så sladdriga sulor att torsionstyvheten inte räcker för vettig utförsteknik.

Stövelbindning är OK på platten men inte så upphetsande.

Till telemarkspjäxor och bindningar är det lämpligt med t ex Fisher Europa 99 med vallningsfria belag.

Att hyra och därmed kunna testa vad som passar just dig är ett bra råd speciellt som du inte specificerat närmare vad du skall göra för tur.

Thure
 
Tjena

Har ingen aning om vart jag skall åka. Fick tillsammans med en internetbekantskap idén om en tur och vi planerar att åka i slutet av januari. Antagligen blir det Dalarna men det kan bli vart som helst...
Det visade sig att farsan hade ett par lastgamla turåkningsskidor m. stålkant och "stövelbindning" liggande på landet så jag skall kolla vilket skick de är i och tjära/valla dem innan det blir åka av. Förhoppningsvis duger de bra för mig trots att de är tillverkade runt 1935... Om jag lyckas trasha dem får jag väl köpa/hyra ett par nya i Sälen eller något annat ställe..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Gråbuse Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk? Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
KLAGER Nordenskiöldsloppet flyttas till skogen och kortas med 40 km Turskidåkning 1
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.