Tryckskador - kan man slippa det???

Finns det något bra sätt att förebygga tryckskador på fötterna???
Visst kan man smörja in fötterna med salva och göra allmän fotvård, men det hjälper ju inte alltid.
Skavsår har jag lyckats hitta sätt mot, men tryckskador kan vara minst lika irriterande.

Använder M/90 kängan, med Bola Ten Toes som innerstrumpor, och ett par av försvarets blå knästrumpor som ytterstrumpa. (Alternativt två blå knästrumpor.)
 
Tryckskador???

har aldrig haft såna problem, men då har jag och andra sidan aldrig haft ett par M90... Har ett par trezeta sherpa och dom funkar ruggigt bra...
Sockarna lät lite väl mycket... Men då vet jag iofs inte hur tjocka dom är... En tunn socka i typ med extremities thinny eller liknande och en lite tjockare socka med lite ull i är vad jag har haft i alla år och jag har aldrig fått ?tryckskador?
 
Sockor

Tjenare Erik!

Du bör ha ett par tjocka yllesockor ytterst, istället för två tunna strumpor. I uniformssystem M90 skall kängorna användas med knästrumpan SAMT yllesockan. Det blir inte så varmt som man tror, yttersockan tar dessutom upp det mesta av fukten från foten. Får du inte plats med tjock socka är kängan för liten! Såg i din profil att du är med i FBU och då borde det finnas möjlighet att byta till en storlek större om de du har nu är för trånga.

Under min värnplikt så körde jag först endast med knästrumpor i kängorna, men det blev outhärdligt att marscha med tung packning.
Trycksmärtan borde minska drastiskt med yllesockan på.

Hoppas detta hjälper.

MVH
Stefan
 
Re: Sockor

Tyvärr får inte FBU:are ut all utrustning man skulle vilja (t.ex. får vi den gamla 20-kronorsregnrocken istället för regnställ 90...) Detsamma gäller för strumpor, vi får endast ut två par grå knästrumpor (men jag har själv köpt blå knästrumpor från Överskottsbolaget.)

Kängorna byter jag inte gärna ut, då de är väl ingådda, dessutom tycker jag att storleken är väldigt bra.

Verkar vara ett bra råd med yllesockar, jag ska inhandla det inför nästa övning. (Vi ska åka upp till Dalarna för att fjällvandra i Vemdalen!!!)

Finns yllesockar att inhandla på ÖB?
 
Hmmm...

Verkar märkligt att ni inte får ut persedlar som är tänkta att användas tillsammans!? Om du "vågar" tycker jag du ska ta upp det med ditt befäl, två knästrumpor räcker inte långt... I lumpen får man 5 par knästrumpor och 2 par yllesockor. Det räcker för 5 dagars aktiviteter under normala förhållanden. Man byter knästrumpa varje dag, och yllesockan varannan dag.
Dessutom är det synd att lägga ut egna pengar på utrustning som man genom medlemsavgifter och/eller skatt har betalat för användingen av. Nu är jag kanske lite FÖR gnällig! :)

Vet inte om Ö-B har yllesockorna, det kan jag tänka mig. De är förresten indelade i samma färgsystem som dina knästrumpor, ta samma färgkod och om du köper egna sockor se till att de passar bra och inte hasar ner etc.

MVH
Stefan
[Ändrat av Steffo78 2002-01-09 kl 14:34]
 
Köp på regementet.

De flesta regementen har en butik där de brukar sälja lite persedlar och annat, där bör du kunna köpa de strumpor/sockar du behöver.
Ring till förrådsmästaren och hör efter.
/H
 
Stötdämpande sula

Vet inte riktigt vad du menar med tryckskador, men använd gärna en stötdämpande sula också, så får du maximal komfort och stötdämpning.

Mvh,

Johan
 
Re: Köp på regementet.

Henrikj; sa:
De flesta regementen har en butik där de brukar sälja lite persedlar och annat, där bör du kunna köpa de strumpor/sockar du behöver.
Ring till förrådsmästaren och hör efter.
/H

Vad är ett regemente för något?
 
Re: Köp på regementet.

Henrikj; sa:
De flesta regementen har en butik där de brukar sälja lite persedlar och annat, där bör du kunna köpa de strumpor/sockar du behöver.
Ring till förrådsmästaren och hör efter.
/H

Visst finns det en butik vid regementet, men för en fattig student kan begagnat vara bättre... Jag köpte en NATO-tröja på att överskottsbolag för ungefär ett år sen för 50 kr, på regementet kostar den 200.

joru; sa:
Vet inte riktigt vad du menar med tryckskador, men använd gärna en stötdämpande sula också, så får du maximal komfort och stötdämpning.

Mvh,

Johan
Jag menar främst sådana tryckskador som kan komma under "framfoten" vid långa marscher med tung packning. Somliga har inga problem med sådana skador, somliga får aldrig skavsår. Själv får jag båda om jag inte sköter om fötterna ordentligt. Stötdämpande sula inskaffade jag för några veckor sedan (Fotlabbets Hike), men har bara gått några mil med dem ännu.
 
Tryckskador under fötterna!

Hej!

Du kör med fel strump sockkombination. Över knästrumpan skall du ha en yllerfrottesocka, om det är marinens blå, arméns vita eller arbetarbodens ullfrotte spelar i praktiken mindre roll. Arméns vita kan du, som FBUare, köpa i butiken på regementet, priset är mycket fördelaktigt gentemot sportaffärens och arbetarbodens.
Om foten inte kan breda ut sig vid avstampet så kan du få tryckskador på undersidan.
Men även förhårdnad hud under trampet på framfoten kan ge problem. Har du sådan hud under foten avlägsna den försiktigt med en fotfil, -finns på Apoteket- när huden är nytvättad och mjuk.
Motgift ett är fotgymnatisk, tåhävningar, vilka är allmänt nyttiga. Jobba mot 100 per gång morgon, middag, kväll och före sänggåendet, minst.
Det viktigaste motgiftet är tillräckligt breda skor och rymliga strumpor. Med sulor och rätt strumpkombination på håll mot under ett tungt bord, bokhylla och gör tåhävning sakta. Går fotens och tårnas yttersidor mot kängans innersida, byt till en bredare.

Du bör tvätta fötterna på kvällen innan marsch och efter du filat bort förhårdnader, klippt naglarna och filat dem, smörja in dem med en brak mjukgörande fet kräm. Hos Lantmännen kan man få Heliosan för vetrinärbruk. betydligt billigare än på Apoteket.
Nattvilan gör att hudens naturliga fett även hinner tillsättas.
När du i fält tvättar fötterna under marsch räcker det med tvättlapp och vatten, undvik tvål, försök göra det i dagsljus och se till att du blir torr mellan och under tårna.

Ägna gärna en kväll i veckan till egenvård hemma, dusch, karbad och fotbad. Själv läser jag friluftstidningar i badet och under fotbadet.

Gör du enligt ovanstående och väljer att gå på mjukt underlag, gärna i furuskog så är jag övertygad om att alla dina fotproblem kan lösas på komfortabelt sätt. Vid marsch på väg eller annan hårdgjord yta får de flesta av oss mindre fotproblem.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-01-10 kl 09:33]
 
Tryckskador

Hej hej!

Då tänker jag vara den enda i det här forumet, hittils i alla fall som hävdar att man inte kommer undan trycksmärtor och tryckskador. Om man har lätt för att få dem dvs.

Det man kan göra är kanske att skaffa bra sulor och använda den blå knästrumpan samt yllesockan. Dessutom är det ett utmärkt alternativ att anpassa turerna efter kroppen, då njuter man mer.

Under min värnplikt hade jag tryckskador i princip konstant, de flesta av oss hade det. Det är inte alls ovanligt i militära samanhang då man i vid en del tillfällen framrycker extremt långt.

Den erfarenheten jag har av tryckskador är att de är helt ofarliga i sig, att det gör ont får man acceptera även om det är lite obehagligt.
Man bör vara särskillt uppmärksam vintertid med kylskador då tryckskadorna dämpar känseln i de utsatta delarna.
 
Re: Tryckskador

aventron; sa:
Under min värnplikt hade jag tryckskador i princip konstant, de flesta av oss hade det. Det är inte alls ovanligt i militära samanhang då man i vid en del tillfällen framrycker extremt långt.

Är "framrycker" det samma som att vandra eller gå i dey civila?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.