Trött på Silva.....

Köpten Garmin Map76 i somras. Hmm den klarade ju bara av 500 waypoints upptäckte jag omedelbart. Butiken visste inget, men generalagenten sade att jag var tvungen att uppgradera mjukvaran. Tur att datakabeln följde med och att jag har bredband hemma.
Men vilka andra varor måste man göra så här med. Min splitter nya bil som jag köpte förra våren behövde jag ej uppgradera efter att jag hämtaden den tex.
[Ändrat av kanotisten 2003-09-09 kl 20:28]
 
Jaså inte?

Det är likadant med bilar numera. Fast kunden kan/får i regel inte göra det själv, utan det görs på verkstaden, vanligtvis i samband med vanlig service. Såvida det inte är något akut, förstås.

Själv tycker jag inte att det är så dålig deal, att man gör en del av leverantörens avlusningsarbete mot att få en flock nya funktioner, utan mer kostnad än lite tid och nerladdningen. Som dessutom inte kostar något extra om man har ADSL eller liknande med fast avgift.

Anders
 
Nee bilen har inte varit inne på verkstaden sedan jag hämtade den för 18 månader sedan. Och GPS butiken kunde väl åtminstone upplyst om varför mottagaren inte ens uppfyllde den spec dom själva lovat!
[Ändrat av kanotisten 2003-09-09 kl 21:17]
 
Mycke gnäll när servicen faktiskt är bra!

Jag är väldigt nöjd med den service Garmin ger. En fil som inte tar många minuter att tanka hem (<1Mb och jag har snigelmodem) gör att jag får en ny programvara med både nya funktioner och buggfixar. Jag har numer 10000 trackpunkter istället för 2048 som jag köpte den med. osv. Gratis! Om alla leverantörer till mitt jobb hade varit lika smidiga hade mitt liv varit enklare.

Min windows XP burk är bra mycket jobbigare att hålla frisk när man har modem med mängder av konstiga fixar som ofta behöver ladda hem en i taget. Jag orkar det inte trots att jag vet att jag borde. Microsoft har en del att lära...

Men den butik som säljer elektronik borde ju självklart kolla att man får med den senaste firmware. Duktiga butiker är det inte så gott om.

/Andreas
 
Oj vilken diskussion det blev efter mitt gnälliga (?) inlägg angående Silvas obefintliga service. Kul att det engagerar på forumet..*s*
Vad gäller Fugawi så tycker jag det fungerar utmärkt. Det enda frågetecknet just nu är om jag får samma positionsangivelser på papperskartan som på den digitala....men frågan är under utredning...under morgondagens,onsdagens, svamptur skall sanningen avslöjas...spänningen är outhärdlig...

//Per
 
Nja, inte i butiken, tror jag

Det är väl just det som är grejen med uppdateringar som exempelvis Garmin kör med. Användaren fixar själv. Alltså inga kostnader för att göra själva uppdateringen hos vare sig tillverkaren, generalagenten eller återförsäljaren.

Om det inte vore så, skulle nog inte kalkylen gå ihop. Nu räknare tillverkaren med att de snabbt kan släppa en ny modell. Gör ju inget om den inte är riktigt färdig, det går ju att fixa i efterhand. Kunden behöver inte vänta på att barnsjukdomarna ska försvinna, det går ju att fixa i efterhand.

Alltså snabbare intäkter till tillverkaren (vilket är just vad han är ute efter) och ändå ingen direkt risk för användaren att handla "för tidigt".

Men om detta ska börja belasta återförsäljarna i stor utsträckning, då tror jag att kalkylen spricker.
Okej, jag skulle tro att intresserade detaljister, där killen bakom disken själv har GPS och vet hur det går till, där kan man nog tänka sig att han håller sig med aktuella firmware och laddar in vid köptillfället. Men knappast för de som säljs i närmsta Järnia-butik, där de endast tar hem GPS om någon uttryckligen vill ha (sån har vi i Ljungby, har jag märkt). Där vet de knappt fram och bak på mottagaren, långt mindre hur man uppdaterar firmware i den.

Anders
 
Re: Mycke gnäll när servicen faktiskt är bra!

ekis; sa:
Jag är väldigt nöjd med den service Garmin ger. En fil som inte tar många minuter att tanka hem (<1Mb och jag har snigelmodem) gör att jag får en ny programvara med både nya funktioner och buggfixar. Jag har numer 10000 trackpunkter istället för 2048 som jag köpte den med. osv. Gratis! Om alla leverantörer till mitt jobb hade varit lika smidiga hade mitt liv varit enklare.

/Andreas

Jag är också i stort sett nöjd med Garmin men jag tycker att man SKALL upplysas om vad som gäller i butiken och tillbehör som behövs för uppdatering skall medfölja. Att jag uppdaterat min GPS beror på att jag är intresserad och relativt kunnig. Annars hade jag väl fortfarande haft den version som var nedladdad vid köptillfället, och sedan dess har det hänt en hel del mjukvarumässigt. Sedan kan det med tiden naturligtvis bli tämligen ansträngande att behöva uppgradera fler och fler prylar.

/Hans
 
Re: Re: Mycke gnäll när servicen faktiskt är bra!

Hutt; sa:
Jag är också i stort sett nöjd med Garmin men jag tycker att man SKALL upplysas om vad som gäller i butiken och tillbehör som behövs för uppdatering skall medfölja. Att jag uppdaterat min GPS beror på att jag är intresserad och relativt kunnig. Annars hade jag väl fortfarande haft den version som var nedladdad vid köptillfället, och sedan dess har det hänt en hel del mjukvarumässigt. Sedan kan det med tiden naturligtvis bli tämligen ansträngande att behöva uppgradera fler och fler prylar.

/Hans

Hej,
Jo visst önskar man att butiken ska ta ett större ansvar vid köpet, men hur enkelt är det att lösa det problemet?
När man t.ex åker till de stora hemelektronikkedjorna och handlar vet man ju generellt sett mer om produkten än säljaren.

Vad jag alltså vill säga är att oavsett vad för produkt man idag köper måste man sätta sig in i produkten så säljaren inte "säljer på" mig en produkt som jag egentligen inte ville ha från början.

Eller???

/Leif
 
Re: Re: Re: Mycke gnäll när servicen faktiskt är bra!

svlcm; sa:
[
Hej,
Jo visst önskar man att butiken ska ta ett större ansvar vid köpet, men hur enkelt är det att lösa det problemet?
När man t.ex åker till de stora hemelektronikkedjorna och handlar vet man ju generellt sett mer om produkten än säljaren.

Vad jag alltså vill säga är att oavsett vad för produkt man idag köper måste man sätta sig in i produkten så säljaren inte "säljer på" mig en produkt som jag egentligen inte ville ha från början.

Eller???

/Leif
Ja, men om det säljs en produkt med gammal mjukvara så är det säljarens skyldighet att informera om detta, det är ju i princip en äldre modell. Därmed skall priset anpassas därefter. Undrar hur detta skulle bedömmas enligt konsumentköpslagen? Man kanske skulle testa :)
Hur problemet skall lösas får de som skapat det tänka igenom. Kanske med info på förpackningen? Så här kanske: Denna produkt säljs med mjukvara nr XXXXX. Framtida uppdateringar för att fixa buggar eller lägga till nya funktioner kan bli aktuella, och kunden ansvarar själv för detta och eventuella problem som då eventuellt uppstår.
Det vore åtminstone ärligt.

/Hans
 
Vanligare för datorprodukter?

Det är kanske vanligare att man skyltar om detta när det gäller rena datorprodukter?
Routern jag har för att dela ut internet i nätverket marknadsförs bland annat med "finessen" User upgradeable Flash-BIOS.
Där har man åtminstone klart talat om vem det är som man tänker sig ska utföra uppgraderingen.

Men det är klart att något liknande borde stå på kartongen till en GPS-mottagare. Jag har packat ner mina kartonger, men det bör ju stå något om att MapSource kräver Windows i en PC (eller motsvarande), samt att med samma PC plus internetanslutning kan man uppgradera sin mojäng. För enheter där datorsladden inte ingår bör det ju också stå på lådan, så blir ingen överraskad/besviken.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.