Trekkingskor

Har bestämt mig för att köpa ett par ordentliga vardagsskor att ha på hundpromenaderna. Efter att ha förstrört både fötterna och många promenader med kassa sneakers tänkte jag köpa ett par ordentliga skor. Ska funka på hundpromenader, blandat underlag både asfalt, grus och skogsstigar. Ska palla lite lera och väta men ska jag vada tar jag kängorna istället.

Tycker det är skitsvårt att veta var man ska börja kika, visst kan jag prova varenda sko i affären men ofta känns det som att man inte blir klokare av det. Behöver en sko som ger lite stöd i... säger man sidled? Trampar gärna in hälarna annars så foten hamnar snett innåt i hälen.

Någon som har något tips? Ska i första hand inte använda skorna till långvandringar utan vanliga promenader på max ett par mil, ingen eller mycket lätt packning alltså.
Just det, ska passa tjejfötter ;) Har ett par Lundhags Scout som jag är skitnöjd med som vandringskängor, om det ger någon fingervisning till vad som kan tänkas passa..
 
Precis som med kängorna så bör det vara läder om de skall hålla i flera år. Men oftast är ju treckingskor gjorda i tyg, jag tycker inte att det är så stor skillnad på dem. De som har membran är vattentäta, men går man i gräs blir man ju blöt ändå. De flesta håller inte mer än två säsonger, om man använder dem regelbundet.
 
Jag har just hamnat i samma situation. Hade ett par suveränt bra meindl goretex-skor till just detta, men sömmen gav sog och jag blev tvungen att reklamera dem (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=406400#post406400).

Mina meidl var suveränt bra till hundpromenader: goretex gjorde att man alltid höll sig torr, även i vått gräs; sulan gav bra grepp även på lite hala stenar/hällar; de var lätta men ändå stabila; man kunde byta innersulan mot en egen specialsula; de har gummikant på tån för extra skydd. Dessa är alltså mina krav även på nästa sko. Jag brukar behöva ganska breda skor, så jag kikar ofta på herrskor, men samtliga dessa finns även i dammodell.

Nu håller jag på att leta nya modeller. Har inte varit och provat än, men har hittat dessa tänkbara på Addnatures webb:
Salomon XA Pro 3D Ultra GTX - påminner mest om mina gamla skor
Garmont Nagevi Suede GTX
Haglöfs Crag GT
Haglöfs Trail 2

Om någon vet något - positivt eller negativt - om dessa skor får ni jättegärna höra av er, likaså om ni har andra tips.
 
Är inne på mitt fjärde par av salomonskorna har både i gortex och utan. Det är helt klart den skönaste skon jag haft och använder den till allt beroende på väderlek med eller utan gortex.
 
Är inne på mitt fjärde par av salomonskorna har både i gortex och utan. Det är helt klart den skönaste skon jag haft och använder den till allt beroende på väderlek med eller utan gortex.

Tack,det låter ju mycket lovande! Ska in och prova dem så snart jag hinner.
 
Jag kör med Salomon XT Wings/Salomon Vertigo (med och utan membran) . Grymt sköna skor att gå/jogga i. Rekommenderas varmt
 
Senast ändrad:
Jag var och provade alla skorna igår. Tyvärr var Salomon för trånga vid tårna, annars verkade de helsköna. Mitt val föll istället på Haglöfs Crag GT, hoppas de kommer att göra bättre tjänst än mina gamla Meindl.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thomas79 Hjälp med extra breda "Trekkingskor" Kläder 5
estetdrägg Trekkingskor för breda fötter? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.