Transport Ritsem-Sitasjaure?

Jag gick nästan samma tur som du har planlagt sista år i mars. Ritsem - Sitasjaure finns som skrivit en skoterled som gör sträckan relativt lättakt.
Jag är ingen riktigt vanad långskidakere och det var min första tur med pulka men jag klarade sträckan i 5 timmer.
Den enda ansträngande biten är början i Ritsem men då är det bra åt ga på fots en bit, där vägen är plogad till vägbomen.
Sen är det liten up och ner längs Autajaure, men där finns troligen också en skoterspor över sjön. Där var mycket nysnö på sjön när jag var där, därför har jag valt den markerade leden.
Nagra bilder av turen finns här: http://www.flickr.com/photos/fjaellraev/sets/72157626567833600/

Henning
 
I April så är de garanterat uppkört hårda skoterspår längs leden den är som en "E4a" den sträckan
Leden går ju jäms med bilvägen,(dock inte plogatd) den vägen är som en utågnsväg från Ritsem i när vi åker ut, den måste ju kännas lättåkt lite seg i början dem första km då de stiger litegrann innan man kommer upp på fjället men säkert lite småtråkig seg sträcka.
Jag har dock inte åkt skidor där men är där veckovis hela våren varje år då med skoter och boende i Ritsem.
 
Tack för svaren, nu vet jag mycket mer om vad som väntar.

Vi tvekar om vi ska stanna en natt i Ritsem när vi kommer med bussen eller om vi ska dra vidare till Sitasjaure direkt på em. Det är ju ljust hyggligt länge på kvällen, när vi kommer i april, så vi borde ju hinna fram innan det mörknar.

M.
 
Vi kommer upp i slutet av påskhelgen, med buss till Ritsem annandag påsk.

Efter att ha pratat igenom det med gruppen är vi överens om att skida sträckan på eftermiddagen om vädret tillåter, annars stannar vi en natt i Ritsem och tar nästa dag på oss upp. Har du något förslag till transport?
 
Vinertid går skoterleden på sommarvägen till Sitas. Om du inte vill skida den biten så kan du beställa skoterskjuts i Ritsem. Det brukar gå på en femhundring per person eller nått sånt.

Kolla som sagt med STF i Ritsem. Det fanns åtminstone för några år sedan en trevlig man från Gällivare vid namn Dennis som alltid brukar vintercampa med sin husvagn i Ritsem under säsongen. Han har vid flera tillfällen kört mig upp till Sitasjaure och en gång halvvägs upp till Hukejaure. Kan vara väl värda pengar om man har lite kort om tid och vill tjäna in några dagar på vad som annars är en ren transportsträcka.

/Janne
 
Vi kommer upp i slutet av påskhelgen, med buss till Ritsem annandag påsk.

Efter att ha pratat igenom det med gruppen är vi överens om att skida sträckan på eftermiddagen om vädret tillåter, annars stannar vi en natt i Ritsem och tar nästa dag på oss upp. Har du något förslag till transport?
OK ja hade annars ev kunnat köra er men tyvärr var de lite fel datum
 
Det finns faktiskt två vägar till Sitasjaure: en på svensk sida (Sitasjaurestugorna) och en på norsk sida (Sitashyttene). Varken den ena eller den andra får man köra bil till, men på norsk sida får man köra mycket länge, tills man är högt upp på kalfjället (vägen går ända upp till mer än 900 meter). Jag cyklade till Sitashyttene i somras, mycket fint från Narvik. Perfekt vore att åka båt mellan Sitashyttene och Sitasjaurestugorna, dock turisttrafiken på Sitas lades ner för mycket länge sedan (jag läste om det i en NOT-bok som la i Oallavaggi).

Från fjord till fjell:

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150628430235375.686141.581500374&type=3&l=62de723b84 (Cykling till Sitashyttene)

Vid Sisovatnet i Sørfold kommune (nära Fauske) finns även där en väg högt upp på kalfjället med en jättefin utsikt över Blåmannsisen. Den där vägen är dock avstängd för trafik (dessutom lag det en massa med snö tvärs över vägen i mitten av augisti!).

http://www.facebook.com/photo.php?f...0740443335375.714005.581500374&type=3&theater (Sisovatnet)

http://www.facebook.com/photo.php?f...0740443335375.714005.581500374&type=3&theater (Sisovatnet)
 
Bumpar tråden igen.

Är det definitivt och fortfarande så att det inte går att ordna med bilskjuts från Ritsem till Sitas? Det verkar av andra att döma vara en rätt tråkig väg att gå. Och STF Ritsem svarar inte, kanske ligger deras telefonledning under raset någonstans...

Någon som har färsk info?

/Allan
 
Bumpar tråden igen.

Är det definitivt och fortfarande så att det inte går att ordna med bilskjuts från Ritsem till Sitas? Det verkar av andra att döma vara en rätt tråkig väg att gå. Och STF Ritsem svarar inte, kanske ligger deras telefonledning under raset någonstans...

Någon som har färsk info?

/Allan

Vi fick tag i STF och fick svaret att det inte var möjligt med biltransport; testade även ringa några gamla nr. utan framgång. Men med rätt känningar går det säkert att lösa eftersom vi upptäckte att vägen är ganska trafikerad nu när vi var där uppe...

Jo den är tråkig, och kanske ännu tråkigare med en fullpackad kajak på en dålig vagn, men det är ju en annan historia...
 
Ritsem-Sitas

Bumpar även jag denna tråd - hur ser det ut nuförtiden med att fixa skjuts från Ritsem-Sitas? När jag gick där i somras (Sitas-Ritsem då) mötte jag bilar hela tiden. Går det att "förbeställa" ngn form av skjuts via STF Ritsem? Hur goda skulle ni bedöma chanserna är att bli uppplockat om man lifter (och betalar några hundralappar)? Planerar att vandra där i mitten av juli
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
axa Transport mellan Ritsem & Saltaluokta? Fjällvandring 3
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Roper72 Transport Tänndalen-Grövelsjön Fjällvandring 4
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
rottemark Transport till Aktse Fjällvandring 8
Richard Troell Dela transport över Akkajaure den 14/9 Fjällvandring 0
rookieo Vandring Norge transport Fjällvandring 0
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
cloud76 Transport från Tännäs till Käringsjön/Käringsjövallen (saknar egen bil) Fjällvandring 5
zimtec Transport Kiruna-Nikkaluokta lör 13/6? Fjällvandring 0
Insektsnyckel Transport Kiruna flp - Abisko Fjällvandring 4
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
piaea Transport Abisko-Vassajaure Fjällvandring 16
Medon Buss eller annan transport från Bolnastua (Nasafjäll)? Fjällvandring 3
timberwolf Transport Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 7
majjen Transport Jäkkvik - norska gränsen? Fjällvandring 4
stormtrivs Aktse - Saltoloukta, Transport till och från Fjällvandring 1
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Hillbeach Transport från Gällivare den 24:e Fjällvandring 2
Ann-Sofie Persson Transport - Tips å Hjälp?! Fjällvandring 7
tercr560 Transport från Ljungdalen Fjällvandring 1
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
AnnaM Fjällvandring Sarek, när? transport dit? Fjällvandring 13
critan Transport från Tåg till Handöl Fjällvandring 8
layback Transport från Sulitjelma Fjällvandring 3
Segment Transport från Glitterheim till Gjendesheim Fjällvandring 2
Sofia L Transport till Storulvån Fjällvandring 4
H.W Båt transport Fjällvandring 1
Peter C Transport på Sitasjaure Fjällvandring 4
matsulle Transport till Jotunheimen Fjällvandring 1
Boat transport in Sarek Fjällvandring 2
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.