Trampfrekvens

Hej,

Cyklar inte mycket. Bara till och från affären och liknande, samt nån enstaka gång en liten tur för motionens skull.

Har i alla fall funderat på det där med trampfrekvens. Antar att det finns oändliga diskussioner och säkert vetenskapliga studier i ämnet, men man kanske kunde få en snabb resumé?

Kort sagt: Vilken tramprekvens anses optimal ur effektivitetssynpunkt? Låg växel och mångatramptag eller att köra på en högre växel och tvingas ta i lite mera?
 
Kadens

kallas det också och är antalet trampcirklar /vevaxelvarv på 1 minut. Kring 90 anses vara rätt lagom men det borde vara lite beroende på hur långa ben man har.

Personligen ligger jag gärna på lite högre frekvens än så vid uppförskörning eller när jag drar på rejält.

Olika cyklister väljer olika kadens. Har för mig att Armstrong körde med högre kadens än många andra. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Lance_Armstrong

Thure
 
Ser man på professionella cyklister så variera det en hel del. Men de flesta nybörjare cyklar med alltför låg kadens (alltför tunga växlar), i längden är det bättre om hjärtat jobbar och inte benmusklerna. Ju tröttare man blir, desto större tendens verkar man ha att gå på alltför tunga växlar.
 
Ser man på professionella cyklister så variera det en hel del. Men de flesta nybörjare cyklar med alltför låg kadens (alltför tunga växlar), i längden är det bättre om hjärtat jobbar och inte benmusklerna. Ju tröttare man blir, desto större tendens verkar man ha att gå på alltför tunga växlar.

Stämmer säkert! Cyklar som sagt inte särskilt mycket, och utan att ha varit ut och testat låter 90 som väldigt hög kadens. Kör säkerligen på för hög växel. Ska försöka räkna nästa gång!
 
Hög kandens

Att försöka hålla en hög (+85) i kandens underlättas rejält om man har någon form av klick-pedaler (SPD, Look etc). Jag cyklar med runt 95 i kadens på racern, men kan omöjligen hålla det på mina vanliga pendlarhoj med vanliga skor.

Kadens kan kräva lite träning, men nån typ av teknikträning ska man väl ha även på cykel! :)

/Tor
 
Mest handlar det om pedalmotstånd. Våga växla till lättare! John Forester skriver klokt om det i sin bok. Sen hjälper bekväma cykelskor och skofastsättningssytem till pedalerna.
En bra cykeldator med kadensmätning är till hjälp, alternativt två med rpm bla.
Klarar du konstant av att ligga över 90 ring Cykelförbundet, de behöver nog dig.
//J
 
Okej, då kanske jag inte ska lägga för stor vikt vid just 90 i kadens. Tar i stället till mig devisen: Våga växla till lättare!
 
Allting handlar egentligen om att köra så energisnålt som möjligt. För att korta ned så mycket teknisk snack som möjligt kan jag bara nämna att en person som cyklar i 36km/h och har en motståndskraft (rull samt vindmotsånd) på 34 N måste klara av ett arbete på 340 Watt. Alla beräkningar kommer från en tysk bok om cykelfysik och biomekanik och förutsätter att man använder clips av något slag. Är någon intresserad av ekvationerna kan jag skicka dem.

Person 1 kör med utväxling 52/13 dvs 72 varv/min, vilket kräver 260 N i pedalkraft
Person 2 kör med uväxling 42/16 dvs 109 varv/min, vilket kräver 176 N i pedalkraft

Nu räcker det oftast inte med att bara titta på vilket arbete som krävs eftersom alla cyklister är olika. Det som bl.a spelar in är vilka muskelgrupper vi använder, om vi har snabba eller sega muskler, syreupptagningsförmåga, näringsintag, ämnesomsättningen samt inte minst hur tränade man är. En del är effektivast vid 60 varv/min, andra vid 100 varv/min.

På racer med clips är det vanligast att cyklisten jobbar effektivast med en trampfrekvens på någonstans mellan 85 och 100 varv/minut, så se det som ett riktmärke. Generellt kan man nog säga att lite högre pedalfrekvens sliter mindre på knäna, men det finns nog någon övre gräns också. Utan clips blir nog värdet något lägre.
 
90 vpm

Jag har inte kadensmätare på min cykeldator men kollar antal varv per 15 s nå'n gång ibland och hamnar alltid på runt 90 vpm så jag har antagit att det är bäst för mig då det känns bra på det hela taget.

Vad det gäller tendensen att gå på högre växlar om man är trött som omnämnts så växlar jag konsekvent till lättare om jag börjar känna mig mödd, jag har då noterat att ibland så kan farten stiga en halv till en km/h efter nedväxling. Utifrån detta så har jag antagit att jag hojar effektivare när jag har den frekvens som känns bra för mig vilken som nämnts ovan ligger på runt 90 vpm.
 
En bra sak med en cadens-räknare är att man håller koll på hur "effektivt" man trampar (lämplig frekvens efter eget huvud). När man blir trött är det väldigt lätt att köra på för tunga växlar utan att man märker det.
När jag tränar struntar jag i princip i hastigheten. Det som är viktigt för mig är:
  • Hjärtpulsen (olika intervall beroende på träning)
  • Cadens (försöker ligga mellan 90 och 95, vilket fungerar bäst för mig)
 
teknik

Det räcker inte med hög kadens man måste ha rätt teknik för att vara energisnål, en jämn kraftöverföring som är konstant hela varvet är mycket viktig, detta kräver att man har cykelskor, men också att man är vältränad och orkar gå på hela varvet runt, när man cyklar ska det kännas som man pressar ner pedalerna ända ner på ner vägen och sedan drar foten och hälen uppåt, eller som man skrev i cykeltidnigen kadens en gång det ska kännas som att man drar av hundskit från skon. Gör man fel ter det sig som att man studsar på cykeln.

Även en liten skillnad i kadens kan kännas stor, om jag kör 90 tycker jag det är ok men just vid 100-105 får jag ett mycket skönt flyt som gör att allt bara går av sig självt det blir även automatiskt mycket konstant, man ska försöka hitta just sin kadens som känns skön för en själv. Man bör leta i intervallet 85-110 jag har hört att 96 ska vara optimalt men det är förmodligen ett förenklat genomsnitt.

Mikael
 
Det räcker inte med hög kadens man måste ha rätt teknik för att vara energisnål, en jämn kraftöverföring som är konstant hela varvet är mycket viktig, detta kräver att man har cykelskor, men också att man är vältränad och orkar gå på hela varvet runt, när man cyklar ska det kännas som man pressar ner pedalerna ända ner på ner vägen och sedan drar foten och hälen uppåt, eller som man skrev i cykeltidnigen kadens en gång det ska kännas som att man drar av hundskit från skon. Gör man fel ter det sig som att man studsar på cykeln.

Även en liten skillnad i kadens kan kännas stor, om jag kör 90 tycker jag det är ok men just vid 100-105 får jag ett mycket skönt flyt som gör att allt bara går av sig självt det blir även automatiskt mycket konstant, man ska försöka hitta just sin kadens som känns skön för en själv. Man bör leta i intervallet 85-110 jag har hört att 96 ska vara optimalt men det är förmodligen ett förenklat genomsnitt.

Mikael

Håller på och kämpar med kadens och rundtramp. Fastnar ofta i alldeles för låg kadens som tar på knäna.

När man får tips så tycker jag det finns tre stilar:

"Pressa och dra" - Som du skrev att man skall pressa neråt och dra med foten, hälen uppåt. När jag kör så tycker jag det blir svårt att få upp någon bra kadens och det tar på höftböjare mycket på uppgående rörelse.

"Torka hundskit" - Känns som jag får ganska bra flyt när jag försöker tänka så. Blir mer att man jobbar paralellt med marken med press ner kombinerat med drag bakåt och sen press framåt. Ger bra kontinuerlig fart men känner direkt att det tar mycket energi då det tydligen inte sitter muskler på de ställen på benen som det borde :)

"Lätt i skorna" - Tänka att man skall vara så mitt i skon som möjligt under hela varvet. När jag försöker mig på detta så funkar det bra med högre kadens. Inte så mycket driv som i de andra men det får än att anpassa växlingarna så att man inte får börja pressa för mycket på nervägen.

Vet inte vad som är rätt, men det krävs nog en del träning för att få rundtramp att funka bra för min del. Måste hur som helst få upp kadensen.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.