Trailrunnerskor

Jag har för länge sen köpt ett par Salomon Fellraiser, som jag aldrig kommit åt att använda. Sen fyra år tillbaka kör jag med låga skor, oftgast av märket Salomon eller Merrell, i viktsklassen 900 gram. De här väger 600 gram. Sulan känns tillräckligt styv och konstruktionen verkar rätt stabil, liten chans att trampa sönder skorna vid snedsteg, tror jag. Sulan är en variant av Salomons Contagrip med v-formade, halvcentimetertjocka dobbar,eller vad man ska kalla dem.

Nån som har erfarenhet av dem; hur är det att gå med (ska förstås användas på stigen, lägret och resan), hur väl bromsar de på slirigt underlag, t ex småsten och fint grus som är så vanligt i alpin terräng, etc. etc. etc.?
 
Erfarenheter

Har du hunnit testa? Jag och frun tänkte utmana mina fördomar om att man måste ha kängor på fötterna på fjällvandring. Jag har ett par fellraiser jag tänkte använda med diverse olika sockar/strumpor och frun har inskaffat ett par inov8 xtalon 212.

Hittils har jag bara testat dem på crossnature träningspass samt hundpromenader. Sulans grepp tycker jag är bra på de flesta underlag (stig, blötmark, våta klippor), kan inte säga att jag märker någon skillnad från vandringskängor.

Är det bra väder spelar det ingen roll om man blir genomsur om fötterna. Inte mycket som blev blött i skon. Sol och vind torkar den rätt fort.

Peter
 
Kör både med Salomon Speedcross och fellraiser som terränglöparsko.Fellraisern är smidigare och ger mer kontakt med underlaget men personligen saknar mina fötter och knän dämpningen hos Speedcrossen.
Betr Sulan så ger den grymt bra bett på grus,sten och leriga stigar. Betydligt sämre dock på blöta, hårda underlag som våta klippor och stenskravel, nästan underkänd enligt min åsikt. Gummiblandningen är för hård och det blir ingen rejäl friktion och "klibb" mot underlaget !
 
Har du hunnit testa? Jag och frun tänkte utmana mina fördomar om att man måste ha kängor på fötterna på fjällvandring. Jag har ett par fellraiser jag tänkte använda med diverse olika sockar/strumpor och frun har inskaffat ett par inov8 xtalon 212.

Hittils har jag bara testat dem på crossnature träningspass samt hundpromenader. Sulans grepp tycker jag är bra på de flesta underlag (stig, blötmark, våta klippor), kan inte säga att jag märker någon skillnad från vandringskängor.

Mina Inov-8 X-Talon har fantastiskt grepp på skogsstigar, men är hala på blöt berghäll. Och sulan är ju ganska tunn, inte så vridstyv, så är underlaget ojämt som i form av att man springer på en kotte eller lagom stor sten, kan det kännas lite genom sulan. Så, kanske fundera på vilken terräng det är som väntar er, blöt blockterrtäng kan kanske bli jobbigt för fötterna, de kan bli trötta.
Ha det bra!
 
Nu har jag använt min Fellraiser under dagar längs kungsleden från kebnekaise till abisko. Det är inte den mest krävande terrängen och vi hade ganska tur med vädret.

Hala stenar/hällar så vinner mina vanliga fjällkängor med en hårsmån tycker jag.
Torra underlag så vinner fellraiser.

Överlag så tyckte jag att fellraiserna var ett bättre val för denna vandring. Det kommer nog att bli betydligt mindre kängor överlag.

Det enda som jag tycker fellraiser var klart sämre på, när det gäller underlag, så var det på hårda, blöta stigar med insprängda småstenar (tänkt söndergången stig i gräsmark efter lite regn). Där kunde de vara ganska hala.

Mvh
Peter HP
 
Har du hunnit testa? Jag och frun tänkte utmana mina fördomar om att man måste ha kängor på fötterna på fjällvandring. Jag har ett par fellraiser jag tänkte använda med diverse olika sockar/strumpor och frun har inskaffat ett par inov8 xtalon 212.

Hittils har jag bara testat dem på crossnature träningspass samt hundpromenader. Sulans grepp tycker jag är bra på de flesta underlag (stig, blötmark, våta klippor), kan inte säga att jag märker någon skillnad från vandringskängor.

Är det bra väder spelar det ingen roll om man blir genomsur om fötterna. Inte mycket som blev blött i skon. Sol och vind torkar den rätt fort.

Peter

Nej, jag testade aldrig; jag drog mig för det när jag insåg att sulan inte är så styv i alla fall - min inställning/tro är att det är sulan som är väsentlig för ett någotsånär stabilt steg i ojämn terräng; jag är 71 år, har ganska dålig balans och rätt mjuka fotleder. Höga skaft klarar jag mig däremot utan, jag anser det bevisat efter 130 etapper med låga skor. På årets turer blev det ett par Salomon som dock började falla isär mot slutet. Riktigt hur jag ska komma åt mina halktendenser vet jag inte, ty det sitter ju inte sulan - jag halkar när underlaget kommer i glidning, en sten rullar, etc.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.