Trail running

Spinner vidare på den tråd som skapades vid min löparfråga kring Götet.

Vad tycker ni man bör tänka på vid så kallad Trail running, gällande utrustning med mera..

Kondition byggs ju på allt eftersom jag tränar men alla tipps tas emot.

Behöver man t.ex. stödtejpa för att motverka stukningar mm.....
 
Försök till förklaring

markustaljedal; sa:
sajberjohan; sa:
Vad är Trailrunning?
Undrar samma sak. På vilket sätt avviker det från det man på svenska kallar terränglöpning?

Det finns ingen vedertagen definition på trailrunning, men det engelska begreppet används som ett samlingsnamn på ett antal olika löpformer:

- mountain running, dvs springa i bergsterräng

- fell running, dvs framförallt den engelska varianten att springa upp för en hög kulle, fjäll eller berg ("fell" på engelska). Väldigt stort i England, Wales, Scottland.

- trail running, dvs att springa på leder och stigar

Det svenska ordet terränglöpning passar bra men omfattar ofta även löpning i obanad terräng. När det gäller trailrun-lopp brukar en oskriven regel vara att de ska gå på led eller stig för att deltagarna ska veta var de har att förvänta sig.

Men visst kan man tycka att det vore bättre med ett svenskt uttryck... Du kanske kan mynta ett?

Peppe
 
Utrustning

bash; sa:
Vad tycker ni man bör tänka på vid så kallad Trail running, gällande utrustning med mera..
....
Behöver man t.ex. stödtejpa för att motverka stukningar mm.....

Utrustning behövs inte så mycket. Beroende på längd på loppet behöver du kanske någon form av vätskebärare, t ex ett vätskebälte, Camelbak eller liknande. Under några ultralopp som jag kört har det varit krav på att ha med sig överdragskläder, lite mat osv så då har jag kört med en Camelbak-liknande ryggsäck som kan ta några liter packning förutom två liter vätska i vätskebehållaren.

Fast frågar du produktsäljarna behöver du nog en massa utrustning.... konsumera dig lycklig om du så vill! ;-)

Jag vet inte hur pass knölig terräng som loppet i Götet går på (antar att du menar Femmans trail run), men har du bara skor som fungerar bra i terräng så behöver du nog inte stödtejpa. Själv skulle jag kanske inte springa 38 kilometer i orienteringsskor, men grejar dina ben det så är det nog inte så dumt. I annat fall kanske du kan köra med ett par med relativt låg profil som gör att du undviker att stuka lederna.
Själv är jag en ordentlig pronerare så är det inte enormt mjukt underlag kör jag i mina vanliga löpardojjor. I annat fall har jag ett par terrängdojjor från Montrail som jag kör med.

Peppe
 
bash; sa:
Behöver man t.ex. stödtejpa för att motverka stukningar mm.....

Om du har känsliga fötter är det att rekommendera annars skall det inte vara några problem. Se dock till att ha ett par stabila skor. Det är också så att fötterna vänjer sig efter ett tag och man blir starkare i vristerna vilket gör att man klarar sig än bättre.
 
Femmans trail-run

Det är (om jag får tränat upp mig tillräckligt) mitt första trail run.. Loppet är 38 kilometer alt. 12 km

Jag har ett par allround skor inköpta för att klara lidingöloppet, enligt säljaren på skol-labbet (om jag inte minns fel heter stället så) på Linégatan i Göteborg.

Camelback har jag i en liten Salemonsäck,
det finns krav på vätska, 0.5 liter, även på "mat" och värmetröja

Skippar alltså stöd tejpningsplanen
 
Runners World

I senaste numret av Runners World (svenska) finns det exempel på komplett utrustning för trail running.

/Fredrik
 
Femmans Trail 2004

Hejsan,

undrar om någon vet om Femmans Sport arrangerar "sin" "trail run" längs Vildmarksleden 2004? (Eller om någon annan tagit över arrangemanget...?)

Mvh
Niklas
 
Nytt namn ja, nya grejor nja?

Terränglöpning är, så vitt jag förstår, en gammal och beprövad träningsform. Medeldistanslegenden Gunder Hägg lär ha haft träning på myrarna och stigarna runt Vålådalen som träningsterräng och icke att förglömma stigarna runt Albacken vilka då säkert var "trails". En av Sveriges nationalsporter, orientering är ohyggligt mycke trail och en hel del obanad terräng.

Själv löptränar jag bara i terräng, det blir liksom naturlig intervall, förbättrar kordination och balans samt är kul till skillnad från asfaltslöpning som är dödstrist.

När det gäller utrustning så är min erfarenhet att det bör vara skor som inte har allt för tjocka och dämpande sulor, underlaget dämpar, genom att välja sådana så minskas vrickningsrisken mycket. Orienteringsskor är bra för ändamålet, men också de skor som saluförs för trailrunning givetvis och även billigare joggingskor än toppmodellerna för asfalt. Fast de sistnämnda rivs lätt sönder av snår och kvistar.

I övrigt gäller att ha långa tunna träningsbrallor eller tights på benen och lämpligt på överkroppen.

Sen är det bara att kuta ut i skogen och låta benen löpa så långt som man vil och orkar. Märkvärdigare än så är det inte om man inte är sporthandlare förståss.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.