Tränning minus Linus, I. Medius.

Jag går för en fysioerapeut för dubbelsidig knäartros. Den är av olika karaktär på vänster och höger sida. Vänster kommer förmodligen från en olycka, när kedjan på min cykel hoppade, höger från mer långvarig nötning, e.d. Vänster ben är påtagligt starkare i vissa moment; även balansen är bättre. En avslöjande övning är Stjärnan, sidoplanka med arm- och benlyft. När jag stöder på vänster fot är det lättast, på höger fot känns det som att benet sviktar, rätt djupt.

Jag bad fysion testa bägge medius och det var klasskillnad i styrka. Huruvida detta beror på artroserna kan jag inte avgöra. Min sista PT Linus S (dec 21-april 22, oktober 22-maj 23) hjälpte mig med mycket -- det allra första han förbättrade var mina övningar för gluteus maximus och medius, men det är svårt att förstå den här styrkeskillnanden isolerat, så jag har gissat på artroserna, och deras olika karaktär.

För sådär 10 år sen var ja svag i vänster medius, såpass att det ledde tillvärk i den sidan. Då lärde en fysio mig Musslan, som iaf lindrat dessa besvär.

När det gäller styrkan i låren verkar de båda benennumera rätt jämstarka, t ex närjag testar mig i en bensparkmaskin (eller min hemmagjorda anordning, se nästa inlägg). Nån som har ideer eller erfarenheter att bidra?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.