Träningskompis

Hej!
Finns det en trevlig person som gärna vill springa tillsammans med mig. Jag har just flyttat till Täby och känner inte till området och det vore kul om någon kunde visa mig runt.
Tack för alla svar.
Viola
 
Springa i Täby

Hej Viola! Jag flyttade från Täby för ett par år sedan, men jag bodde där i många år. Det finns flera trevliga ställen att springa på, lite beroende på var du bor. Jag brukade springa skogsspåren i Altorp (ligger egentligen i Djursholm, men det var rätt nära mig). Det finns också spår i Ensta, om du bor i de delarna. Sen finns det gott om trevliga strandpromenader (min mor hade klassikern "lilla sjörundan" som hon sprang i säkert 20 år).

Skicka gärna ett privat mail om du vill ha mer tips på slingor, jag har mutat in hyfsat många rundor i trakten runt Näsbypark/Viggbyholm/Danderyd.
 
Rundor

Hej!

Jag bor i Näsbypark i närheten av Näsby allé sedan ca 1 år tillbaka och har inte riktigt hittat några bra rundor att springa på, så jag är intresserad av tips på rundor i detta område.
/T
 
Västra Täby

Vid Ensta har du en fin 5/10 km-slinga, som startar vid Ensta krog på Stockholmsvägen. 10an tar dig runt Gullsjön en bit norrut. Där finns också ett 2.5 km elljusspår.

Söder om Rösjön finns också en motsvarande kombination (2.5 elljus/5/10), som du kan hoppa på antingen vid Enebybergs IP eller vid parkeringen vid Rösjön, i Skarpäng (Rösjövägen).

Du kan också springa runt Rösjön, ungefär 6 km, blå/gul markering, och dessutom utsträcka den rundan till via Väsjön (om man vill inkl skidbacken) till Edsbergs sportfält, då blir det 8 km.

Roslagsleden börjar i Danderyd, där Enebybergsvägen tar av från Norrtäljevägen. Roslagsleden tar dig till Rösjön och vidare till Vallentunasjön, delvis via milspåret vid Enebyberg, och längre norrut delvis via milspåret vid Ensta. Fram till Rösjön är den lättsprungen, sedan kommer ett parti med msssor av rötter innan det blir enkelt igen vid Vallentunasjön.

Runt Mörtsjön (Sollentunavägen) i Skarpäng finns en 2.5 km elljusslinga, som kan expanderas via massor av skogsstigar, t ex till Väsjön eller Vallentunasjön.

Det är vad jag kommer på f n.

Odd
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.