Träd i forum...

Hej.

Undrar om man inte skulle kunna få ett träd högst upp i forumet över meddelandena. Som det är nu så spelar det ju ingen roll om man väljer att svara på ett visst meddelande, det nya meddelandet hamnar ändå längst ner. Detta gör att det ibland kan vara svårt att följa med i disskutionerna, men har har den fördelen att det är lätt att hitta nya meddelanden.
Men ett litet förslag skulle kunna vara att man låter meddelandena ligga som de göra, men lägga ett träd högst upp som visar förhållandet mellan de olika meddelandena.

Det blev lite rörigt, men hoppas att det är någon som förstår.

Mvh
Måns
 
Tveksamt om det skulle fungera med många användare. "svara med citat " funktionen bör kanske användas mera och användas effektivare och korrekt
 
Omvänd ordning?

Man kan få inläggen sorterade i omvänd ordning också... skulle det vara en idé?

/Niklas
 

clindh

Forumvärd
Bort med rubrik?

En trädstruktur går tyvärr inte att få till med denna forumlösning, den sparar helt enkelt inte information om vad som är svar på vad.

Däremot funderar jag på att ta bort möjligheten att sätta Rubrik på svaren i en diskussion. Jag tror den nu uppmuntrar till att ta upp nya ämnen/varianter på ämnet inom en diskussion istället för att man startar en ny.

Det är när en diskussion börjar bli "spretig" som den här linjära varianten på forum inte fungerar så bra. (Som ni ser har jag precis gjort precis det jag inte vill man gör, dvs ta upp en ny diskussion inom en diskussion om ett annat, förvisso relaterat, ämne! ;))
Vad tro ni?

Huruvida linjära eller trådade forum är bäst är ett sådant där "heligt krig"-ämne, typ PC mot Mac, Netscape mot Internet Explorer, GoreTex mot traditionella material etc. Det finns inget rätt eller fel svar - båda varianterna har sina fördelar.
 
Det är väl inte så hemskt många trådar som har så många inlägg att man tappar tråden, eller? Dyr kniv vs billig kniv, ensam tjej vill ha sällskap på fjället, jaktmotståndare...och några till ;-)

/BAX
 
Det dåliga med att ha en trädstruktur är, enligt mina erfarenher, att många "mindre forumvana" inte förstår att man skall klicka på det inlägg man vill svara på vilket leder till att man får en linjär struktur i allafall fast med en massa förvirrade debattörer! :)

Speciellt i ett forum som detta kan det bli svårt med en övergång, man är kanske van att bara klicka på det senast inlagda/lästa meddelandet.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.