Tradd i Europa

Priset är väl ungefär samma så jag skulle hellre ta en titt på följande böcker:

OISANS NOUVEAU, OISANS SAUVAGE, Livre Est
OISANS NOUVEAU, OISANS SAUVAGE, Livre Ouest

http://escalade-oisans.com/

Innehåller så otroligt mycket mer klättring och även om de är skrivna på franska så är det inte någon rymdvetenskap att förstå klättringsturerna (jag själv pratar ingen franska och hittils har det aldrig varit så att man har varit helt ute och cyklat på turerna....)

Det går ju att kombinera med lite google så hittar man oftast extra information om turer man är intresserad av?

Som någon skrev så är det faktiskt inte så lätt att hitta rena "trad"-turer i alperna, tex Ailefroide är erkänt (eller ökänt beroende på hur man ser det) för att erbjuda bultade långturer i de lägre svårighetsgraderna.

/C
 
OT, men egentligen så är ju "Trad" ett missvisande begrepp på kilsäkrad klättring i motsats till "Sport" som kommit att beteckna klättring på borrbultade leder. Moderna kilar är en rätt ny företeelse och kamsäkringar firar väl ungefär 30-årsjubileum (jag tror Friends dök upp i början på 80-talet).

Innan moderna kilar dök upp så säkrades det med en blandning av metoder. Repslingor runt block och i s.k. sandur, träkilar i breda sprickor samt främst slagna bultar (franskans "piton"). För diskussionen har det naturligtvis ingen betydelse men för att förstå nuet så är det alltid bra att kunna sin historia, det gäller även inom klättringen.
 
OT, men egentligen så är ju "Trad" ett missvisande begrepp på kilsäkrad klättring i motsats till "Sport" som kommit att beteckna klättring på borrbultade leder. Moderna kilar är en rätt ny företeelse och kamsäkringar firar väl ungefär 30-årsjubileum (jag tror Friends dök upp i början på 80-talet).

Innan moderna kilar dök upp så säkrades det med en blandning av metoder. Repslingor runt block och i s.k. sandur, träkilar i breda sprickor samt främst slagna bultar (franskans "piton"). För diskussionen har det naturligtvis ingen betydelse men för att förstå nuet så är det alltid bra att kunna sin historia, det gäller även inom klättringen.

Jag brukar banka i träkilar i borrbultshål... Vad kallas det?
 
OT, men egentligen så är ju "Trad" ett missvisande begrepp på kilsäkrad klättring i motsats till "Sport" som kommit att beteckna klättring på borrbultade leder.

En förlorad filologisk strid är jag rädd. Tror inte riktigt jag följer ditt resonemang dock: historiskt sett är karbiner en rätt modern teknik, "traditionellt" knyter man ur sig och för repet genom fasta ringar.

Själv skulle jag föredra att "sportklättring" betecknade all klättring som reducerar klättringen till ett i huvudsak atletiskt problem, oavsett om det rörde sig av dåligt säkrade "headpoints" eller borrbultade "onsights". Men så kommer det aldrig bli.

Trad=kilsäkrat
Sport=bultsäkrat
 
Jag vill inte klassa fikahyllan-klättring eller annan skitdålig klättring som sportklättring utan till bultklättring. Dessutom tillför jag äventyrsklättring, där jag räknar in när folk som i normala fall klättrar 6b ska göra Via lara eller Siluettleden (eller någon liknande led). Alltså finns det tradklättring, sportklättring, bultklättring samt äventyrsklättring.
 
...om man inte vill hårddra det som de gjorde som i slutet på 80-talet, när termen sportklättring först började dyka upp, sålde T-shirts och dekaler i USA med texten "Sport climbing is neither"...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.