Tour de Mont Blanc- nybörjare

Hej
Har bokat resan/vandringen till Mont Blanc turen.
Är mycket förväntansfull och något "rädd"?
Har hittills vandrat endast i Greklands Pindosbergen och Vikos ravinen. Denna vandring var i juli förra året och det var varmt!!! För mig var det helt nytt och det blev direktkärlek till vandringen. Jag vill bara mer!
Ni som är erfarna vandrare, anser Ni att det är dumt av mig som ny att gå Mont Blanc turen?
Jag tränar mycket styrka och kondition sedan årsskiftet och hoppas bli någorlunda stark tills juli.
Är det tufft?
Vad ska man tänka på?
Vad är det för väder?
 
Jag har inte gått den själv men min fru har gjort det. Hon gick det med en väninna för ett antal år sedan och det var hennes första alpvandring. Det gick utmärkt bra. Bägge var dock mycket vältränade och hade utmärkt kondition. Har du bara det så behöver du inte oroa dig. Visst är det långt och mycket upp och ner men den går inte särskilt högt så några sådana problem behöver du inte oroa dig för. Ej heller går den över någon glaciär eller innnehåller andra tekniska svårigheter.

Under högsäsong (juli och augusti) är det antagligen klokt att boka logi i så god tid som möjligt i beaktande av att vädret i alperna snabbt kan ändra uppgjorda planer. Annars är väl bekväma och väl ingångna skor (lätta vandringskängor) den viktigaste utrustningsdetaljen.

Det finns gott om guideböcker om TMB och det måste gå att få hur mycket information som helst här på nätet vid ett Googlande.

Säkert har många på detta forum även direkt egen erfarenhet av TMB så du lär säkert få flera tips.

Ha en trevlig vandring!
 
Jag har aldrig gått TMB som sådan (jag tror förresten det ska vara "du", bestämd form, inte "de"). Men på ett par turer har jag kommit att göra alla etapper utom den mellan Col du Brévent och Argentière.

Den utan vidare jobbigaste sträckan är Trient-Arpette över Fenêtre d'Arpette, speciellt om man går medurs som jag gjorde (detta var dan före min 66-årsdag). Östra sidan av passet är mycket brant och slirig, västra är bara ansträngande, men med gott fotfäste. Man kan vara rätt utsatt för solen, eftersom man går öst-väst eller tvärtom. Är det snö kvar kanske övergången kan blir riktigt vansklig. Det finns ett alternativ över Bovine.

Jag gapade över lite väl mycket den dan eftersom jag började i Argentière; sträckan Trient-Arpette hade varit nog.

Sen vet jag inte hur Col des Fours kan vara i juli, snö kan kanske ställa till med problem. Även där finns alternativ, men det ser inte så kul ut på kartan.

Förhållandena i juli kan vara mycket svåra att förutse, beror på snömängd nu, och hur snösmältningen i maj-juni gestaltar sig. Det kan vara mycket folk. Senast jag gick där, i slutet av augusti 2010, var det oväntat mycket folk.

Min tur 2010 började på TMB, men slutade i Briançon. Bilder finns på
http://www.huthyfs.com/west10gal/images/page1.html
bild nr 1-47
 
Tour de Mont Blanc

1997 vandrade vi Tour de Mont Blanc, det var vår första vandring och det blev upptakten till fortsatt vandring. Av oss var en vältränad elitmotionär och en tämligen otränad, visst var det emellanåt tufft men alldeles, alldeles underbart. tycker du ska gå in på vår hemsida www.bergtagna.se och under flik vandring klicka dej fram till Tour de Mont Blanc så kan du ta del av hur det var för oss och hur vi upplevde vandringen. Lycka till.
 
Världen är förtrollande vacker...
Jag blir så tagen av att se era bilder och blir otålig! Vill se, vill se NU :)
Några månader kvar till att stärka kroppen samt fixa bättre kondition. Det blir nog bra :)
Sedan jag kom tillbaka från min första vandring har det pirrat i kroppen efter mer. Har egentligen fantiserat rätt mycket om vandring på Island, ett land som har gjort ett starkt intryck på mig efter mina besök där. Men det kostar.... Tror dock att Mont Blanc bjuder på många intryck och känslor med.
Härligt!

Tack Ni alla för era inlägg. Jag ska förse mig med information, kolla efter böcker osv.
 
När jag gick TMB första halvan av Juli -09 var det alla väder som regn, snö men mest strålande sol och kortbyxor. Det är en vacker tur med mestadels vältrampade stigar. Jag tror inte att du behöver vara rädd för jag träffade flera vanliga motionärer som var nybörjare och hade klarat turen. Den ger mersmak!
Lycka till!
 
Helt klart för person med vanlig kondition att klara TMB. Gick den förra året och upskattade den mycket. Vi gick i arrangerad grupp och det funkade riktigt bra. Visst skulle man själv gärna gjort någon extra avstickare, men på det stora hela var det en väldigt positiv upplevelse.

Vi hade folk med i gruppen som var ganska otränade och utan tidigare vandringserfarenhet. De tog sig runt de med, även om det för dem var en ordentligt utmaning och tidvis riktigt tungt. Vi andra fick nog fler tillfällen att lyfta blicken och njuta.

Vädret kan variera kraftigt, bra dagar är det riktigt varmt (som en varm svensk sommardag på havsnivå) och dåliga dagar kan du få riktigt rusk. När jag gick var det shorts och t-shirt större delen av tiden, trots ovanligt mycket snö.

Dock reokmmenderar jag starkt att man verkligen tar varningarna om snabba väderomslag på allvar och alltid har med sig bra förstärkning. Det är skrämmande vad snabbt det kan slå om från 25 grader till snöstorm.
 
Om en (då) 66-årig gubbe klarar TMB bör givetvis nästan vem som helst göra det. Men jag blir nyfiken på t ex den där gruppvandringen. Valde ni Arpette eller Bovine (i Schweiz), Col des Fours eller Les Chapieux (i Frankrike)? Trots allt är Fenêtre d'Arpette en smula tekniskt.

Det är två etapper som är rätt låga. Den ena är Champex-la Fouly - det hade jag inte så mycket emot efter den ansträngande Arpette-etappen. Den andra, som jag gick på GR5 1999, är Les Houches-Les Contamines Montjoie (motsatt riktning, alltså). Jag kom knappt över trädgränsen, eftersom den högre av två varianter var stängd - en bro fattades. Det får mig att undra om det listigaste vore att börja i Les Houches, gå medurs och sluta i Les Contamines (eller tvärtom).

Sen finns ju den varianten som jag valde 2010, att lämna TMB efter ett tag och fortsätta på GR5.
Det är min bästa sensommartur sen jag gick i pension 2006.

2010 sov jag mest i tält, men det blev en stugövernattning, på La Maison Vielle i Italien, mycket trevlig med fin utsikt mot Mont Blanc. 2012 (Alte Vie 1&2 bl a) kom jag att övernatta på Rifugio Elisabetta nära franska gränsen och där vill jag ge ett råd: försök att få rum istället för sovsal.

Det året övernattade jag (på min 68-årsdag!) också i stugan på Mont de la Saxe; det var trevligt, men det är den enda stuga jag vet där man måste lämna ifrån sig sina gastuber.
Om de nya italienska stugorna i Valle d'Aosta, Elena och Bonatti, vet jag inget.
 
Hej
camoscio
Jag/vi ska gå organiserad vandring med http://www.primatravel.com/tour-de-mont-blanc-program

Sitter nu o kollar efter lite saker jag behöver inhandla. De skriver på deras hemsida att man ska ta med sig en reselakan men jag undrar om det inte blir bättre med en liten sovsäck.
Känns lite omständligt med reselakan..... Vad tycker ni?

Beror väl på vad de menar med reselakan. Den vanliga varianten är lakanpåse - man kan stoppa in sig själv som i en sovsäck eller en filt - det brukar finnas filtar på stugor. Lakan tar mindre plats i packningen än sovsäck. Tar du en sovsäck så se till att den inte är för varm. Själv har jag förstås alltid en dunsäck eftersom jag går med tält.

Nu fick jag svar om just den här vandringen. Sträckan Chamonix-Les Contamines fattas helt och det är som sagt den jag i första hand skulle skippa själv. Sen har man tydligen valt de låga alternativen till Col des Fours och Fenêtre d'Arpette: les Chapieux resp. Bovine. Fenêtre d'Arpette är ju lättare i turens riktning och är trots mödan givande.
Col des Fours minns jag bara som aningen hög, men relativt lätt och vacker. Det kan ju handla om osäkerhet om snöläget, jag gick sent i augusti.

Det här med linbana och busstransporter törs jag påstå inte är riktigt min grej, utan att jag därmed dömer andra. La Fouly-Champex är skog och väg, så där kan jag ju förstå det. Men det verkar som att i stort sett hela sträckan i Italien är busstransport, antagligen för att undvika ned- och uppstigning vid Courmayeur. Men bortsett från det är ju detta alldeles utmärkta etapper - detta sagt till andra, som överväger turen. Mellan Courmayeur och Bonatti rekommenderar jag då den längre, östra, vägen, över bl a Malatràsätern.
 
Hej

Jag vet inte riktigt vad jag menar med reselakan, för jag har aldrig ens sett det :)
Det stod på resebyråns hemsida att man skulle ta med sig det. Jag tänker mig att om jag tar den minsta varianten av sovsäck för sommarbruk så känns det fräschast och den verkade inte så stor...eller?
Tack dock för förklaringen hur en reselakan ser ut. :)
Måste även skaffa en bekväm ryggsäck som är några liter större än den jag har idag.
Det är mycket som ska kompletteras, inhandlas när man är relativ ny i det hela. Dessutom så åker jag tillsammans med min fortfarande studerande 18-åring, så det blir dubbelt av allt . :p
 
(...) Måste även skaffa en bekväm ryggsäck som är några liter större än den jag har idag.
Risken är att du tar med för mycket och därmed får bära onödigt tungt - och jag lovar att det gör skillnad! - om du har en "förlåtande" ryggsäck. Jag skulle först lägga fram allt du ska ha med i säcken under en dagsetapp och se om inte den ryggsäck du har faktiskt räcker till. Ni bär ju knappt mer än skal/regnkläder, reselakan (lite drygt 100 g och stora som en knytnäve, om de är av siden), lunchpaket/vatten, något rast/ombytes/förstärkningsplagg och lite småsaker typ plåster och tandborste.

Jag hickade till, när jag såg resebyråns rekommendation om 30-40 liters säck! Jag är kanske lite extrem, men i en så stor ryggsäck får jag ner allt för en veckas tälttur (inkl tält, sovsäck, liggunderlag, kök, torkad mat etc). För renodlade stugturer har jag använt en 20-liters "vik-in-i egen-ficka"-säck från Stadium :).

Till resebyråns lista skulle jag däremot ovillkorligen lägga till bl a skavsårstejp, solstift med "oändlig" skyddsfaktor, mössa, buff, (finger)vantar, ombyte strumpor och någon nätt liten pannlampa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
callemilla TMB Tour Mont Blanc Trekking 1
fredrik73 Tour Monte Rosa - erfarenheter? Trekking 7
beo Tour Monte-Rosa Trekking 4
Sten A Ek Mont Blanc/Monte Rosa? Trekking 12
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
aterkommer Resefixare Mont Blanc???? Trekking 3
Joakim Ambrosson Mont Blanc Trekking 3
EmmaNivert Går det att vandra runt Mont Blanc i början av juni??? Trekking 0
Juventus88 Mont Blanc Trekking 3
Anna Asplund Mont Blanc på sommaren? Trekking 3
wmthned Vet ni något ? Mont Blanc du Tacul - 4248 m Trekking 0
johankarlsson Nagon som vandrat upp pa Mont Blanc i juni? Trekking 2
KarolinaS Mont Blanc igen Trekking 4
KarolinaS Tälttur i Franska Alperna och Mont Blanc Trekking 4
Martin Gidlund Cykla till Mont Blanc Trekking 1
Martin Gidlund Cykla till Mont Blanc Trekking 20
crest Mont Blanc Trekking 4
HidingHiking Mt Blanc - Bestigning Trekking 2
zzeezz Vill du med till Mt Blanc i Juli? Trekking 9
danne_doppsko Tältning på Mt Blanc Trekking 1
Anna C Bestiga Mt Blanc Trekking 18
Performance Mount Blanc Trekking 2
pajaflow Monte Blanc Trekking 3
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3
jerico mount blanc väder? Trekking 1
wmthned Är detta smart ?(Mount Blanc) Trekking 3
wmthned Mt Blanc Range: The Buet 3100 m Trekking 4
motumba Tälta på Mt Blanc?? Trekking 3
mellgren Mt Blanc Trekking 5
01234 Någon som vet om Mt Blanc och Mt Rosa Trekking 4
plingis30000 Tillåtet att tälta i Frankrike, Mt Blanc...?? Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.