Total idétorka!!

Norrtälje e taget...
Södertälje e taget...
Vaxholm e taget...
Ekerö e taget...
Lidingö e taget...
Nynäshamn e taget...
Märsta e taget...


VART I H-E SKA vi NU???????
Är då ute efter en heldagstur men har TOTAL idétorka..

Har någon cyklat genom tyresta nationalpark.. om så.. är vägarna BRA.. vi ränner runt i våra hybrider.. känns lite för risky o bränna över stock å sten... så småstigar e ute!

Hur är sverigeleden...... cyklat som längst ut till VÅRBERG..... vill ändå ut i naturen lite.. slippa allt och alla :) Hur fortsätter leden...??... kommer fält, ängar och glesbygd inom ngn mil eller fortsätter betongklumparna förpesta utsikten..... Kustleden.. kostar färjan ngt?

Micke alá kli i benen...



[Ändrat av Swedish Berman 2004-08-18 kl 20:40]
 
Tips från en Uppsalabo: Trögden

Antar att du utgår från Stockholm. Ta pendeln till Bro (eller går den bara till Kungsängen?). Fortsätt gamla E18 mot Enköping som nu är en stillsam landsväg. Ta vänster i rondellen vid Litslena kyrka och du kommer ut på Trögden som halvön sydöst om Enköping heter. Där är fullt av fridfulla, små landsvägar, krokika och småbackiga. Mälarnatur när den är som bäst. Cyklat till Löt, Hacksta, Veckholm mm. I Härjarö naturreservat finns Mtb-stigar.
 
Vet ju inte om du med Södertälje menar cykling STHLM - S.tälje, annars har du en superfin, vacker tur från Södertälje på gamla Nyköpingsvägen (längs kusten) söderut till Mörkö och sen upp till Tullinge, c.a. 7 mil har jag för mig.

Du hoppar av pendeln i Södertälje (Hamn har jag för mig) och krokar vidare mot Saltå - Hölö - Mörkö - Skanssundet (Färja) - Grödinge - över 226:an - Lida - Tullinge (pendeln).

Vid Skanssundet finns kiosk och fika att tillgå, helt rätt läge!

se_MapImageLocator


x990134s.jpg


Mörkö i sommarskrud

Go for it!

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-08-19 kl 12:58]
 
Jag håller med Johan!

Hejsan, jag vill också trycka på det som Johan Dellbeck skrev om trögden. Jag har föräldrahemmet ett par km från litslena och vill också slå ett slag för detta område. Lungt, lantligt och nära! Bra breda vägar från Uppsala med breda banketter för "transportsträckan dit" (väg 55)och Stockholm (gamla E18). Tyvärr så är väg 55 aningen sämre med smala banketter söderifrån från Strängnes (men ändå cykelbar. Vägen från Västerås är tyvärr motortrafikled, men kommer man därifrån så kan man med fördel cykla över Bred.

/Jonas Kjellén
 
Ett par vägar vid Tyresta

Swedish Berman; sa:
Har någon cyklat genom tyresta nationalpark.. om så.. är vägarna BRA.. vi ränner runt i våra hybrider.. känns lite för risky o bränna över stock å sten... så småstigar e ute!

Det går inte att cykla rakt igenom på bra grusvägar men ganska nära antingen på vägen norr om Åva eller via Åva-Vissvass.

Kolla kartan under Uteguide i topplisten och/eller kolla mitt inlägg i tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28396

Man kan nå in mot centrum av nationalparken på cykel från olika håll på goda grusvägar t ex från väster via Tyresta by och till Årsjöns södra vik, från söder från Åva och upp till Lanan vilket är sydöstra viken av Stensjön, från öster till Långsjöns östra strand respektive till Stensjöns östra vik. Från dessa platser är det bra att promenera en rundtur i skogen t ex runt en av sjöarna.

Thure
 
Värmdö & Nacka?

Ut på Älgö utanför Saltis? (knappast en heldags tur men ändå). Rundan på Ingarö (Brunn - Björkviksbrygga -Brunn)? Stavsnäs? Har du cyklat till Vaxholm via värmdö och Rindö ??
 
Cykla gamla E18 förbi Kungsängen, höger mot Brunna heter det väl. Vänster mot Håbo-Tibble genom militärområdet (jo cykla går bra) Höger när ni kommer ut på 269. Höger igen mot Sigtuna. Efter Erikssund höger igen mot Billby, trevlig kuperad väg till Sigtuna. Efter Sigtuna, följ cykelleden mot Märsta och sedan till Sthlm igen. Från Vällingby där jag bor blir det ganska precis 10 mil, tror inte att det blir mycket längre från stan. Karta kan behövas.
 
Re: Värmdö & Nacka?

Anders.Appelqvist; sa:
Ut på Älgö utanför Saltis? (knappast en heldags tur men ändå). Rundan på Ingarö (Brunn - Björkviksbrygga -Brunn)? Stavsnäs? Har du cyklat till Vaxholm via värmdö och Rindö ??

Jämrans trevlig väg, från Waxholm kan man ju sedan ta cykelspåret in mot stan, vacker sträckning genom Djursholm och Stocksund
 
Re: Jag håller med Johan!

heinzehlers; sa:
Bra breda vägar från Uppsala med breda banketter för "transportsträckan dit" (väg 55)och Stockholm (gamla E18). Tyvärr så är väg 55 aningen sämre med smala banketter söderifrån från Strängnes (men ändå cykelbar.
Körde Enköping-Strängnäs en ons em i somras och det var absolut ingen höjdare. Smal med mycket tung trafik i bägge riktningarna som körde om vid möte. Faktiskt värsta biten på hela turen som gick t o r Gbg. Enda fördelen var att alla långtradarna effektivt bröt motvinden...

Uppsala-Enköping dock helt OK på rv 55 även om det finns lungnare alternativ där förutom en sträcka norr om Örsundsbro.
 
ADELSÖ

Kan DJUPT rekommendera sthlm - ekerö- adelsö!.. fantastisk tur.... färjan var iallafall gratis för OSS!... o pizzeria finnes på ön ;).. jäkla trevlig tur
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.