Torrdräckt

Jag har funderat på att köpa en torrdräckt för paddling nu på vintern, men jag har inga större kunskaper inom ämnet. Vilka finesser är bra att ha och hur dålig är den att paddla i? Det borde bli ganska vått inifrån, men finns det ventiler på torrdräckter och om det finns det, släpper de ut mycket kondens eller skulle man lika gärna kunna hoppa över sådanna detaljer. Är de klumpiga att paddla i? Jag såg en annons på prylmarknaden vars ny pris var 19000. Vad skilljer en sådan emot en modeller på halva priset?
 
Svett

Du kommer att fetsvettas i en torrdräkt. No matter what! Fast det kanske det är värt ställt mot risken att plurra i vanliga kläder. Du överlever bra mkt längre i vattnet, timmar istället för minuter, med torrdräkt.

Svett kan du ju alltid suga upp med syntetunderställ.
 
gore tex

Heisan! Det finnes pustende tørrdrakter, lagd i gore tex. De er dyre, men er vel det eneste brukbare til padling. Orust selger gor- tex drakter. Pris ca 7200.-
 
Goretex mycket bra och billigare än du fruktat

Jojomensan, det finns utmärkta dräkter i GoreTex. De görs t.ex. av Polar Safe i Finland och kostar inte alls de där 19000 du fruktat (undrar vad det var? En rymddräkt?).

Polar Safes dräkter går mycket bra att paddla i utan svett. Kombineras förstås med ett vettigt underställ, av ventilerande icke-absorberande typ. Ullfrotte går också bra. Sedan är det ett nöje att isbada!

Kolla in http://www.orust-kajak.se, klicka på Katalogen och välj avdelning "Flytvästar, torrdräkter, våtdräkter"
 
annan dräkt

Orust kajaks dräkt verkar bra men med en något klen huva. Vet någon om man kan köpa andra gore-tex dräkter än denna i sverige?

MVH
Vicke
 
Tack!

Jag tackar för att så snabbt fått många tips. Jag har kommit på ett alternativ till torrdräckten som jag aldrig har hört nämnas i paddelsammanhang. Överlevnadsdräckt tror jag att den kallas. Sådan som seglare har för att hålla sig varma om de fallit överbord och jag tror att även fiskare brukar använda dem på vintern. Vad jag förstått sipprar det in vatten som en våtdräckt, men är inte tajt och dessutom gör så att man håller sig flytande. Varför pratar man aldrig om sådanna dräckter? Har någon erfarhet av detta eller kan tipsa om var man kan hitta mer information?
 
Överlevnadsdräkt

Mitt antagande är att överlevnadsdräkten är väldigt otymplig, och att den lämpar sig bäst på en segel- eller fiskebåt där man ej är lika aktiv som i en kajak.
Jag tror att en sådan dräkt är på tok för varm för paddlare.

Jaja, men vad vet jag. Jag har varken provat torrdräkt eller överlevnadsdräkt. Jag är nyfiken på hur det går, skriv och berätta!
 
Gore-tex vid dykning..

Vore idealiskt med torrdräkt i gore-tex om den då funkar för dykning men samtidigt paddling i kallt vatten, och räddningsövningar i kallt vatten. Men funkar den för vanlig sportdykning? Är den gjord för att klara vattentrycket vid sportdykning Är den skapad för dyknig eller tänkt för kallvattenspaddling? Nån som vet/har efarenhet? /Ola
 
Överlevnadsdräkt inget för paddlare

Precis som någon misstänkte, är de s.k. överlevnadsdräkterna ingenting för kajakbruk. En del, de som används i den professionella sjöfarten, är nästan för varma även när man står helt stilla! Att paddla eller utföra annat mer än mycket lätt fysiskt arbete är inte bara svårt, det är uteslutet.

De modeller som används av seglare (säljs genom de normala båttillbehörskanalerna) är något mindre varma och täta, men ändå helt osannolika i paddelsammanhang. Alldeles för tjocka och otympliga.

Om huvan på Polar Safes dräkt (den som Orust Kajak säljer): Det är riktigt att den fasta huvan i stretch-GoreTex är i tunnaste laget och inte helt tätar runt ansiktet. Men till dräkten hör också en lös huva i neopren, som tas utanpå den tunna huvan. Jag lovar att det är både tätt och varmt.
Det har vissa fördelar att inte alltid tvingas ha den tjocka täta huvan. Det är ju inte alltid man står inför omedelbart kapsejsningshot, då kan man lätta på huvan och svalka sig en stund, men ändå behålla god säkerhet. För även den tunna huvan ger gott skydd mot vatten, även om inte 100-procentigt.
 
Eller..

Tacka vet jag scooter overall i bävernylon. ha ha, eller varför inte kolla in NASA's hemsida om de har några beg. rymddräkter till salu.
 
Till Jens Marklund

Klart att du tycker att Orust kajak säljer bra saker. Du äger ju en del av företaget! Det är svårt att ta så partiska åsikter på allvar tycker jag. Finns det någon annan, opartisk, person som har synpunkter på polar safe dräkten? Att behöva paddla omkring i en våtdräktshuva verkar svettigt och obehagligt tycker jag.

Själv har jag erfarenhet av Palm Alaska. En paddeljacka i andasmaterial med en huva fullt i klass med klättermusens jackor. Tätningen för vatten sitter sedan runt halsen och är oberoende av om man har huvan uppe eller ej. Tyvärr är det ju inte en dräkt utan man får komplementera med våtdräkt under.

MVH
Vicke
 
Hörrudu Jonas!

Jovisst är jag delägare (om än mini) i Orust Kajak, det är ju ingen hemlighet. Men inte tror du väl jag skulle jag sitta här och prata väl om torrdräkten om jag inte menade det? Så penningkåt är varken jag eller någon av mina vänner. Jag tycker helt enkelt att dräkten är bra, och ville dels upplysa om det (inlägg 1) dels korrigera ditt något missvisande påstående om huvan (inlägg 2), och sedan avråda någon från att ens prova de där överlevnadsdräkterna i paddelsammanhang (inlägg 3). Anser du det vara på något vis störande "försäljarsnack"?

Om du inte anser att en persons omdöme är värt något bara för att han/hon säljer en vara, hur gör du då när du går till en butik? Pratar aldrig med personalen där?

Att det sedan vore intressant att höra fler åsikter om fler torrdräkter kan jag hålla med dig om. Så nu tänker jag inte ta upp mer plats i detta ämne.

mvh,
Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonne1983 Torrdräckt Paddling allmänt 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.