Torkat kött

Getout säljer "Beef Djerkey Classic" bland annat, finns det några andra som säljer något likande ?

Hur lätt är det att själv torka kött, torkade köttfärs till förra årets vandring, vilket fungerade strålande.


/Johnny
 
Exempelvis lövbiff i strimlor torkar du på samma sätt som köttfärssåsen.
Har själv aldrig provat att torka en hel köttbit, men det borde väl gå. Var det Roland som torkade en köttbit i kylskåpet? Hur gick det?

/Ulf
 
Kul, jag minns att jag köpte Beef Jerkey en gång någonstans på en mack i Mojaveöknen på sent 1980-tal. Jag tyckte att det var jättekul; typiskt hillbillly/local hero-snacks av amerikanskt slag som dessutom var intressant att jämföra med torkat renkött. Det var inte lika gott som saltat-lättrökt-torkat renkött, men klart ätbart.

Walk-Alone på detta forum har beskrivit i någon tråd hur han torkade en skiva renkött i kylskåpet; antingen vaknar han snart om det luktar torrkött om den här tråden, annars går det att söka i forumet.
 
Wolf25; sa:
Exempelvis lövbiff i strimlor torkar du på samma sätt som köttfärssåsen.
Har själv aldrig provat att torka en hel köttbit, men det borde väl gå. Var det Roland som torkade en köttbit i kylskåpet? Hur gick det?
Det gick fint. Efter att första provet lyckades så gjorde jag likadant med resten.
1. Tina köttet
2. Om det är hela stekar eller större bitar så skär i skivor, ca 1 cm tjocka.
3. Salta ner allt i 3-4 dagar.
4. Häng upp på tork i kylen.
Gör inga enorma torkningar först. Ta mindre och experimentera med bånde mängden salt och hur länge de sakall ligga nerdsaltade.
Torkningen är inget probelem, det blir bara torrare och torrare om det ligger öppet i kylen.
I morgon skall jag hämta lufttorkat kött som levererats från Vittangi. // RJ
 
vet inte hur det är på den sidan av viken men här på sidan är beef djerkee otroligt dyrt. billigare blir det att köpa en bit kött, strimla den fint, merinera (marinad utan fett), låta stå en stund och lägga på en plåt och i ugnen på 50´c och ugnsluckan på glent och låta stå över natten

har gjort det flera gånger och har aldrig misslyckats, men jag tror det går best med varmlufts ugn. man får krydda marinaden efter egen smak men jag brukar inte knusla med kryddorna och det brukar inte bli överdrivet starkt
 
walk_alone; sa:
.....
Torkningen är inget probelem, det blir bara torrare och torrare om det ligger öppet i kylen.
I morgon skall jag hämta lufttorkat kött som levererats från Vittangi. // RJ
Blir det någon skillnad på köttet vad gäller konsistens, smak, hållbarhet, tillredningsmässigt, om det kalltorkas (kylskåp. Tar längst tid?), lufttorkas (visthusbod? Går lite snabbare än kylen?) eller om det varmtorkas (max 50 grader i ugn. Går snabbast)?

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Blir det någon skillnad på köttet vad gäller konsistens, smak, hållbarhet, tillredningsmässigt, om det kalltorkas (kylskåp. Tar längst tid?), lufttorkas (visthusbod? Går lite snabbare än kylen?) eller om det varmtorkas (max 50 grader i ugn. Går snabbast)?
I dagsläget kan jag inte säga att kylskåpstorkat smakar sämre än vad jag minns att torrkött smakar. Det smakar salt och jag gillar när det är genomtorrt.
Men jag kommer med en utförligare gastronomisk utvärdering i helgen när jag hämtat mitt utomhustorkade kött.
Jag tror att vi måste döda några gamla myter igen. Om man torkar kött utomhus måste man ha torr luft. Det är gott om torr luft i norrland. Värre här vid kuster och dom stora sjöarna. Därför är det svårare att torka kött utomhus.
En variant är ju suovas. Rökt kött som sedan kan torkas.
Temperaturen. Om det blir högre än +8 så ta bakterierna fart men det som minska deras antal är saltet i köttet. De trivs nog inte så bra i den miljön.
Kylskåpet fyller två av dessa krav. Det är relativt torr luft och den håller en stabil temperatur så det inte blir för varmt. Alltså behöver man inte flytta till norrland för att torka kött.
Jag skulle personligen inte varmtorka kött. Det känns som något som kan får fart på de mest insaltade bakterier.
Näste xperiment får bli kylskåpstorkad fisk. Det vore gott att skära ner i riskoket. // RJ
 
tigertamjaren; sa:
Men prosciutto / parmaskinka / serranoskinka / westfalisk skinka etc, är allt sånt torkat i kyliga rum / källare?

/ G

Är det ordenligt saltat så är det inte lika viktigt med teperaturen (man kan ju förvara saltkött svalt vid 10-12 grader utan problem).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
Mattias1981 Torkat kött småprickigt?? Friluftsmat 18
Jakan Hållbarhet på torkat kött Friluftsmat 5
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Lasse Be Torkat Friluftsmat 3
grodanbolle Torkat rökt renkött/hjärta? Friluftsmat 8
Nissealmroth Torkat i tropikerna Friluftsmat 11
JohnnyL Torkat renkött hållbarhet? Friluftsmat 29
ceciliao Frysa torkat? Friluftsmat 14
Slut med torkat renkött Friluftsmat 7
n_zackrisson Hållbarhet torkat? Friluftsmat 1
muppielupp torkat för vegisar Friluftsmat 1
LenaN Recept på torkat??? Friluftsmat 0
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
Roddan B Torkning av kött så att det blir gott Friluftsmat 5
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
Staffan Andersson Kött! Friluftsmat 15
Mickexxx Salta Kött Friluftsmat 2
LL Torkning av kött - hur mycket salt? Friluftsmat 12
snabel Torka kött Friluftsmat 3
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
såg Mat ska vara gått att äta som både kött och grönsaker. Friluftsmat 0
Hur torka kött?? Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.