Topptursvecka var?

Hepp! Har någon koll på var det finns mycket snö ännu?
Tänkte nämligen sticka norrut med en polare och gå lite toppturer nånstans (Norden).
Iden är att vi bor i tält och vi har väll ca en vecka på oss + nån dag extra, så det skulle va bra om man inte behöver gå så långt innan man kommer till själva området (max en dags vandring)
Själv är jag hyffsat van skidåkare (ca 2månader på skidor i år) men min polare är jag lite osäker på hur hanns nivå egentligen är. Så det vore bra om området innehåller lite varierad svårighetsgrad men jag tror att det är bättre om det är mot lättare hållet.
Avfärd blir ungefär till veckoslutet nånting så det är lite brottom med tips:)
 
varfør dra norrut nær du kan dra væsterut til norge. jotunheimen har massor av snø, hær på geilo finns det gott om snø men inte fullt så mycket toppturer. dra man från oslo, riksvæg 7 och sedan svænger av mot aurland rv 50 eller rv 52 kommer inte ihåg (ca 23 mil från oslo)(se på en karta så ser du var jag vill) dær finns det massor av fjæll med snø.

robert
 
Instämmer med föregående, åk till Jotunheimen. Var i Turtagrö den 9-12/5 och det är bra med snö i år och toppar som Ringstind, Dyrhaugstind, Fannaråkern, Skagastol m.m är ju relativt lättillängliga från Turtagrö, och svårighetsgraden går att variera. Grymt avundsjuk, ha en bra vecka!
 
Jounheimen! Instämmer med tidigare inlägg. Jag och en kompis körde med tältbasläger och toppturer en vecka runt midsommar förra året. Då var det väldans mycket snö i vissa områden i jotunheimen, medans andra stora delar var barmark. När vi kom till Gjendesheim var det barmark större delen av vad vi kunde överblicka däromkring, men det såg ut som om det var mer snö västerut, och när färjan till gjendebu började gå tog åkte vi dit och knallade in en bit med tält o en j-a massa utstyr och började tura där. Riktigt bra med snö däromkring, när solen kom fram brjade man gå barbent och kortärmat bland sommarblomster och efter ngn km kunde vi gå på skidor större delen av sträckan till topparna. Kan inte tänka mig att det ska va problem med snötillgången i jotunheimen nu i maj. (?) Turtagrö borde t e x va grymt bra.

Mycke nöje! :)
/Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.