Topptursrygga

Sitter säkert

Med inte allt för mycket packning så är mitt bästa tips en Haglöfs Tight XL. Bärsystemet är rikitgt bra om du rör dig mycket. Tjock stoppning och en styv, vridstark rygg- och axelplatta gör den mycket bra vid t.ex. löpning.
 
Osprey

Testvinnare i ett test jag hittade nu i Kanada var:

- Arcteryx Borea
- Black Diamond Snow Pack2 (Ice Pack är för is/alpin-klättring)
- Osprey

Osprey verkar grymt sköna. Har själv en Gugner 50 och är väl sådär nöjd. Visst, det går att bära hur mycket som helst men skidorna sitter superdåligt och väskan hoppar när man åker om man inte tightar allt hårt. Arcteryx är som sagt aldrig fel men ser du Osprey någonstans så tror jag det är ett mycket mycket bra köp!

Förmodligen behåller jag Gugnern och köper en BD SnowPack2 till nästa vinter.

Acteryx M30 fick mycket dåligt betyg, se upp för den!
 
Lundhags

Tjena janne, hur ligger landet? Här har det inte snöat på 2 veckor så offpisten har lyst med sin frånvaro men å' andra sidan går det lätt med turskidorna på fjället...

Köpte en Lundhags Stinger 45 i slutet av förra året. Tror iofs att det kan bli problem med bräda/snöskor men skidorna sitter bra och de två smala ytterfacken för spadskaft och lavinsond är små guldkorn. Stortrivs med rullöppningen och stabiliteten i säcken är mycket bra. Tyget är riktigt rejält och det gula innertyget fungerar!

Några pekpinnar till Lundhags har jag:
* Alldeles för litet hål för vätskesystemet - jag har isolering (Neopren) på min slang och det är inte helt enkelt att trä igenom slangen.
* Har lyckats spräcka två spännen - vet inte riktigt när det har hänt. Antingen har jag haft maximal otur eller så var just de två spännena måndagsexemplar. Var dock inget problem att få nya...
* Saknar en kompressionsrem i nedre delen av säcken. Blir lite bylsig vid liten packning.

Hoppas du hittar någe som passar!
 
DaKine

Tjena Lasse!
Här ligger det bra till, ska till Hafjell imorgon. Korttur och antagligen inga toppar, men man vet aldrig. Är ju dock så där med puder.....
Jo, jag titta lite på Lundahags'en också. Har flängt halva Götet runt, de senaste dagarna. Mitt val föll tillslut på budget variant, DaKine, chute. 800 kr var för billigt för att ignoreras. Den verkar ha vad jag söker ungefär. Svårt att motivera en Arcteryx för 5 ggr så mycket pengar. DaKine'n har ju som någon skrev här innan fått bra betyg i utemagasinets test.
Jag provar denna får vi se.
De va en grym bild du fått till på profilen!
Ska ta och höra av mig till Bergman någondag, var länge sedan man hörde något. Vore kul med lite Harrfiske fram i sommar, några planer?
Ha de`
/Janne
 
Dakinen är nog inte alls tokig, en massa fiffiga finesser på den också. Inga spikade fiskeplaner för sommaren men mycket fiske lär det bli, du får prata ihop dig med Bergmanspojken och komma upp. Ni kanske måste hälsa på redan i april och köra lite topptur?

Hare' /Lasse
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.