Topptur Stor/Lillskarven (behöver info)

Hej!

Det skall tydligen vara rätt ok topptur på stor/lillskarven. Jag har letat men inte hittat ngn info om detaljer. Någon vet?

- Vad parkerar man
- Turförslag
- Hur lång är anmarschen
- Skönaste vägen ner.

/d
 
Har aldrig varit upp på topparna men däremot besökt malmbäcksstugan senast för tre veckor sedan. Inga problem att parkera vid Hållan och sedan är det ca 4km till stugan som är vid foten av Lill-Skarven.

mvh

Anders
 
Avser turen vinter eller sommar?

Jag har varit uppe på Lillskarven sommartid och kan nog hävda rätt god lokalkännedom sommar som vinter. Oavsett årstid går det att parkera på fjällparkeringen ett par km nedanför stugan vid Andersborg om man vill komma så nära som möjligt. Annars blir det till att ställa bilen nere i Tännalen, alternativt Åsvallen eller tidigare nämnda Hållan, och ta stigningen upp mot Malmbäcksstugan. Lillskarven bestigs lämpligast från utlöparen mellan Malmbäck och Andersborg och är ganska lättsam. Trevlig vy över "flåten" från toppen och skarven upplevs större än namnet antyder.

Storskarven kan sannolikt bestigas vid toppen på Lillskarven, alternativt från baksidan, dvs från leden mellan Andersborg och Svalåtjärns raststuga. Framsidan, ner mot Funäsdalen, är väldigt brant och inte alls lämplig för uppgång. Kanske att det går att gå upp i passet mellan skarvarna, särskilt sommartid.
 
Vintertur är tanken och nu i helgen. Åsvallen -> och sen kliva på mellan Andersborg - Malmbäcksstugan verkar bra. Tack.
 
Senast ändrad:
Hur gick det då? Vi ställde bilen i Åsvallen. Det var inte lätt att hitta parkering men vi fulparkerade på en yta markerat för boende (upp till vänster i området) och ca 150 m nedanför där längdspåren startade. Därifrån var det markerat Skarvarna och vi följde kryssmarkeringarna upp i stigningen. När det planade ut höll vi vänster runt den lilla höjden och var framme vid foten av stigningen efter ca 1h. Lättorienterat. Lite bökigt på hemvägen då man var tvungen sätta på hudarna igen efter åket för ca 10-15 min stigning. Följde kryssleden och kunde glida hela vägen ner till bilen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.