Topprepsklättring

EN ny klättersäsong har tagit sin början. I avsaknad av "stockholmsföraren" vänder jag mig därför hit. Tänkte introducera några goda vänner till utomhusklättring, men eftersom de har mindre vana och bara kan toppsäkra så behöver jag råd om vilka klippor i stockholmstrakten som är aktuella om man vill nå ankare uppifrån alt, bygga naturliga toppankare.
 
Det omedelbara svaret är förstås Vårdberget. Fast det är ju förstås inte i Stockholm direkt, samt att det nog är onödigt populärt. I samma trakt kan man även tänka sig att man kan toppa på Fullbroberget.

Häggsta är inte ett typiskt topprepsberg, men det finns ändå ett flertal möjligheter, även utöver Rampväggen.

Nacka kvarn ligger ju kanske bättre till beroende förstås på var man bor, men även om det finns bra ankare är det inte ett ställe som passar som provapåklättringsställe.

Storvretsbacken är inte så stor upplevelse av detta med berg och klippor, men ett bra ställe med fina ankare och lättare klättring.

Kolla förstås även på www.sverigeforaren.se
 
Mezzner har iof redan nämnt detta, men för att förtydliga:

Under hösten och våren har stordelen av gamla Stockholmsföraren lagts upp på Sverigeföraren, bl hela Tyresö och Nacka-Värmdö. Resten kommer i mån av tid (den som vill hjälpa till kan PMa mig). Kolla http://www.sverigeforaren.se/index.php/Stockholm

Vet inte hur lätt det är att rigga toppankare här, men både Gritstone och Klövberget har ju massor av turer i "provapå-grad", några riktiga klassiker.
 
Fjärdhundra

Some easy routes with top anchors on ALL of them, 2min to go around and plenty of trees on the top to abseil from to reach the anchors, where needed.

A bit of driving from Stockholm though.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.